Collectie van Arnout

Hier kun je jouw Cognac-collectie beschrijven en toelichten.
Lheraud1972
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 13:18

Collectie van Arnout

Bericht door Lheraud1972 »

Bertrand MA50 Malternatives - heerlijk complexe cognac
Chateau de Montifaud L50
Delamain 1935 - deze heb ik al een aantal jaren, is nu denk ik niet meer te betalen
Dalamain 1975
Ferrand Vintage 2012 Banyul for the Nectar
Jean Fillioux cask nr 83 - zo heerlijk drinkbaar
Jean Fillioux 1992 Malternatives
Jean Luc Pasquet Lot 67 Malternatives
Lheraud 1972 Petite Champagne 2001 - persoonlijk de beste cognac die ik al gedronken heb
Prunier 1979 The Whisky Jury
Prunier 1977 The Purist
Prunier 1975 The Purist 48.6
Prunier 1975 The Purist 53.4
Prunier 1967 for Wu Dram Clan
Vallein Tercinier Hors d'age
Vallein Tercinier Lot 89 - 2018
Vallein Tercinier 1973 Asta Morris
Vallein Tercinier 1969 l'erotique
Vallein Tercinier 1968 Asta Morris
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Collectie van Arnout

Bericht door JohanB »

Je hebt al een hele mooi collectie, maar probeer eens die cognacs van VT, The Purist, The Whisky Jury, Asta Morris en vooral Malternatives links te laten liggen. Ga eens op zoek naar een bouilleur de cru ipv iemand die zijn cognac moet inkopen en niet zelf van begin tot eind afwerkt. Het enige dat die 'bottelaars' bereiken is dat de prijzen stijgen. En dat wil niemand.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Lheraud1972
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 13:18

Re: Collectie van Arnout

Bericht door Lheraud1972 »

heb je wat suggesties?
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Collectie van Arnout

Bericht door JohanB »

Navarre Vieille Réserve bv, Dudognon Héritage. Of Bouju als je stevige houtsmaak in je cognac wil (geen tannine he). Ikzelf koop geen flessen van JL Pasquet meer bv. Hij koopt de laatste tijd veel alcohol van anderen die hij dan zelf bottelt en verkoopt in flessen van 0,5L. Het lijkt heel aantrekkelijk totdat je de prijs omrekent naar een fles van 70cl. Soms is het serieus schrikken. Over de prijzen van Malternative kan ook eea gezegd worden. Hij draait de whisky liefhebbers al langer een rad voor de ogen.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Collectie van Arnout

Bericht door Ton »

Suggesties naast wat Johan al schreef:
Audry, Mémorial
Chateau de Beaulon, napoleon
André Petit, XO Très Rare
Pierre de Segonzac Extra
Vaudon, 1978 of 1980
Voyer, Extra (wordt nu ook door Vaudon gemaakt)
Ach, er is zo veel. Je zou ook eens met de Cognactheek in Apeldoorn kunnen bellen.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Collectie van Arnout

Bericht door Roland »

JohanB schreef: zo 05 dec 2021, 21:01 Je hebt al een hele mooi collectie, maar probeer eens die cognacs van VT, The Purist, The Whisky Jury, Asta Morris en vooral Malternatives links te laten liggen. Ga eens op zoek naar een bouilleur de cru ipv iemand die zijn cognac moet inkopen en niet zelf van begin tot eind afwerkt. Het enige dat die 'bottelaars' bereiken is dat de prijzen stijgen. En dat wil niemand.

Een vergelijking :

Lot 88
Producer : Jean Fillioux
Invoerder : Van Wees
Verkoop : vele slijterijen in Nederland
Vol : 43%
Prijs : € 75

Lot 88
Producer : ?
Handelaar : Jean-Luc Pasquet
Invoerder : Malternative
Verkoop : https://www.artmalts.be/shop.html#!/pro ... t---lot-88
Vol : 48,7%
Prijs : € 179

Meestal (niet altijd) is tijdens uw bezoek aankopen, het goedkoopst.

PS : Vallein-Tercinier Lot 73 werd in Duitsland verkocht voor € 139.
Enkele forumleden hebben deze gekocht.

Jawel, ook 48,4 %, hoogst waarschijnlijk hetzelfde vat.

https://www.passievoorwhisky.nl/nl/cogn ... mf003.html

Zoals jullie zo mooi zeggen : "Op de markt is je gulden een daalder waard".
Laatst gewijzigd door Roland op wo 08 dec 2021, 10:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Collectie van Arnout

Bericht door JohanB »

Dan hebben we het nog niet gehad over die befaamde #1...
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Lheraud1972
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 13:18

Re: Collectie van Arnout

Bericht door Lheraud1972 »

Dank jullie wel voor de tips. Zoals gezegd moet ik het nog allemaal wat ontdekken, wat het juist reuze interessant maakt. Het is de whiskywereld zelf die zijn ogen op de cognac heeft geworpen met bottelingen uit te brengen en ik denk dat die trend zich nog verder gaat zetten. Je merkt nu al dat cognaccijfers in de lift zitten, dus de prijzen zullen alleen maar stijgen vrees ik. Wat ze uitbrengen is duurder zoals jullie aangeven, maar is wel kwaliteit. Maar idd moet ik het eens vanuit cognacpersêctief bekijken en eens wat flessen kopen die jullie aangeven.
Daarom lijkt het me nu de moment om wat met cognac te gaan doen en ik heb alvast al veel lekkere dingen geproefd.

Had voor jullie tips dit boek gekocht - The World of Cognac: the award-winning study of a revered spirit van Michelle Brachet.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Collectie van Arnout

Bericht door Roland »

Lheraud1972 schreef: wo 08 dec 2021, 08:21 Dank jullie wel voor de tips. Zoals gezegd moet ik het nog allemaal wat ontdekken, wat het juist reuze interessant maakt. Het is de whiskywereld zelf die zijn ogen op de cognac heeft geworpen met bottelingen uit te brengen en ik denk dat die trend zich nog verder gaat zetten.
Van Wees brengt al meer dan 10 jaar eigen bottelingen uit, maar het is je waarschijnlijk niet opgevallen.
Maar in tegenstelling tot de "nieuwe" bottelaars, rekent Van Wees een zeer schappelijke marge aan.
Lheraud1972 schreef: wo 08 dec 2021, 08:21 Je merkt nu al dat cognaccijfers in de lift zitten, dus de prijzen zullen alleen maar stijgen vrees ik.
De grote 4 (Hennessy (meer dan 50%), Martell, Rémy Martin en Courvoisier) verkopen meer dan 95% van de markt.
Daar zullen de bottelingen van de whisky-liefhebbers niets aan veranderen.
Enkele handelaars Pasquet, Prunier, en in mindere mate Vallein-Tercinier, Grosperrin spinnen er garen bij.
Uiteraard goed voor hen. We zullen zien of dit blijft duren.
Lheraud1972 schreef: wo 08 dec 2021, 08:21 Wat ze uitbrengen is duurder zoals jullie aangeven, maar is wel kwaliteit.
Het is duurder, omdat deze bottelaars extreme winstmarges nemen, en het zeer handig spelen.
Zij sturen eerst een sample naar Whisky-fun voor een review, en gebruiken dit om te verkopen.
Zoals ik reeds aangaf : De VT lot 73 van Asta Morris en lot 73 van Cognac-Paradise is dezelfde cognac, uit hetzelfde vat.
In Duitsland te koop voor € 139, bij Passie voor Whisky € 289.
Dezelfde kwaliteit... maar € 150 duurder.

Een leek in de cognacwereld, die vergelijkt met whisky vindt een "spirit" van 1973 voor € 289 misschien goedkoop,
maar wij vinden dat "boerenbedrog".

Eén van deze bottelaars verkocht een cognac voor € 399, die wij in Frankrijk voor minder dan € 100 kochten.
...
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Collectie van Arnout

Bericht door JohanB »

Roland schreef: Eén van deze bottelaars verkocht een cognac voor € 399, die wij in Frankrijk voor minder dan € 100 kochten
Voilà zie, zo lang duurt dat. De befaamde #1 ´Le Début´ avant 1925 van Héritage Rivière van Malternative. Ik heb daar zelfs een paar mails van, rechtstreeks van Héritage Rivière. Zeer interessant, vooral omtrent de prijsstelling. De whisky liefhebbers zijn daar IMHO serieus in de zak gezet. Om het op z´n Vlaams te zeggen. Wat een goeie marketing allemaal niet kan doen, he?
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Plaats reactie

Terug naar “Mijn Collectie”