Vettige cognac gezocht

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Gebruikersavatar
CarpeConniaco
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 21 mar 2021, 21:41

Vettige cognac gezocht

Bericht door CarpeConniaco »

Sommige cognacs hebben een heerlijke, vettige kwaliteit en ik ben heel benieuwd welke vettige cognacs jullie allemaal lekker vinden. Wil graag een aantal op mijn wenslijst zetten. :D
"It is well to remember that there are five reasons for drinking: the arrival of a friend, one’s present or future thirst, the excellence of the cognac, or any other reason" - W.C. Fields ;)
DiscoverCognac
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 270
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 10:45

Re: Vettige cognac gezocht

Bericht door DiscoverCognac »

Cognac met Fins bois erin verwerkt. Of een suikergehalte.

Dupuy XO TENTATION werd hier bij de blond proeverij als vet in de mond bestempeld

En natuurlijk Courvoisier xo niet te vergeten!
Laatst gewijzigd door DiscoverCognac op zo 11 apr 2021, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Vettige cognac gezocht

Bericht door JohanB »

Peyrot Héritage is een behoorlijk vettige, olieachtige cognac. Ik ga nog eens in mijn geheugen graven en kijken of ik er nog kan vinden.

EDIT: Navarre nr. 70 heb ik ook zo ervaren
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Vettige cognac gezocht

Bericht door JohanB »

André Petit Hors d'Age, maar dan moet je wel een beetje van botersmaak houden. Persoonlijk zou ik het eerder gaan zoeken bij bouilleurs de cru ipv bij de grote merken die geen eigen wijngaarden hebben.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Vettige cognac gezocht

Bericht door JohanB »

Bouju is ook zoiets, maar dan moet je een houden van heel stevige cognac met veel houttonen (geen droge tannine).
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
CarpeConniaco
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 21 mar 2021, 21:41

Re: Vettige cognac gezocht

Bericht door CarpeConniaco »

JohanB schreef: Peyrot Héritage is een behoorlijk vettige, olieachtige cognac
Deze was in het glas op het moment van schrijven. ;)
Persoonlijk vind ik de Maxime Trijol 150th Ann. heerlijk vettig en zoek iets minder zoet met een vergelijkbaar mondgevoel.
DiscoverCognac schreef:Cognac met Fins bois erin verwerkt.
Dat geeft veel mogelijkheden in verschillende prijsklassen!
JohanB schreef: zo 27 sep 2020, 15:38 En natuurlijk kon ik niet wachten en ging de Vaudon Extra gelijk open. Wat een lekkere Fins Bois !
Roland schreef: zo 24 mei 2020, 22:35 Op onze forum-proeverijen heeft Grande Champagne bij de meesten een voorkeur.
Château de Beaulon, fins bois, kwam ook regelmatig aan bod.
VSOP, Napoleon, 1971 werden allen gewaardeerd.
Roland schreef: zo 24 mei 2020, 07:09 Gisterenavond nog genoten van de Leyrat Extra Glory.

In volle glorie.
Wat een heerlijke cognac. ... Inderdaad, Fins Bois. 45 jaar.
Of ze echt vettig zijn weet ik niet. Verschilt vast per cognac, niet per se per regio. ?
"It is well to remember that there are five reasons for drinking: the arrival of a friend, one’s present or future thirst, the excellence of the cognac, or any other reason" - W.C. Fields ;)
Gebruikersavatar
CarpeConniaco
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 21 mar 2021, 21:41

Re: Vettige cognac gezocht

Bericht door CarpeConniaco »

JohanB schreef:Navarre nr. 70 heb ik ook zo ervaren
Gezien Navarre één van mijn favoriete producenten is, komt deze zeker op mijn verlanglijst!
"It is well to remember that there are five reasons for drinking: the arrival of a friend, one’s present or future thirst, the excellence of the cognac, or any other reason" - W.C. Fields ;)
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Vettige cognac gezocht

Bericht door Hans »

Heb het idee, dat cognacs uit de jaren 60 in het algemeen wat vettiger zijn. Kan dat niet goed onderbouwen, meer een indruk. Wellicht heeft Ton een idee of dit klopt en zo ja, waardoor dit zou kunnen komen?
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Vettige cognac gezocht

Bericht door Hans »

CarpeConniaco schreef: ma 12 apr 2021, 14:54 Gezien Navarre één van mijn favoriete producenten is, komt deze zeker op mijn verlanglijst!
Vettig of niet, Navarre is absoluut een van mijn favorieten!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Vettige cognac gezocht

Bericht door Hans »

JohanB schreef: zo 11 apr 2021, 14:20 Bouju is ook zoiets, maar dan moet je een houden van heel stevige cognac met veel houttonen (geen droge tannine).
Zeer mee eens Johan! Bouju is niet voor iedereen, maar voor mij top!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”