oude fles onder het stof

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2157
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

oude fles onder het stof

Bericht door Ton »

Vraagje. Vroeger hoorde je wel eens dat je oude flessen die onder het stof zitten niet moet schoonmaken. Zo kon je beter tot zijn recht laten komen hoe oud ze wel niet waren.
Wat is daar van waar? Is het een fabeltje?
Bij veilingen zie je heel vaak dat zeer oude flessen, die zeker een hoop stof vergaard zouden moeten hebben, helemaal schoongemaakt gepresenteerd worden.
Cognacliefhebbers die verzamelen zullen hun flessen toch ook schoon in de kast willen hebben staan, zeker als ze in een uitstalkast staan.
Deze vraag werd op mijn website geplaatst. Iemand heeft een magnum Denis-Mounié die waarschijnlijk uit de 1940s komt, een Edouard VII. Helemaal onder het stof waardoor labels niet goed leesbaar zijn en de vulling ook moeilijk is in te schatten.
Graag reacties.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: oude fles onder het stof

Bericht door Roland »

Ton schreef: ma 18 mei 2020, 12:48 Vraagje. Vroeger hoorde je wel eens dat je oude flessen die onder het stof zitten niet moet schoonmaken. Zo kon je beter tot zijn recht laten komen hoe oud ze wel niet waren.
Wat is daar van waar? Is het een fabeltje?
Bij veilingen zie je heel vaak dat zeer oude flessen, die zeker een hoop stof vergaard zouden moeten hebben, helemaal schoongemaakt gepresenteerd worden.
Cognacliefhebbers die verzamelen zullen hun flessen toch ook schoon in de kast willen hebben staan, zeker als ze in een uitstalkast staan.
Graag reacties.
Geen idee Ton.
Zelf heb ik geen kelder.
Ik vind het wel belangrijk dat het etiket in goede staat is.

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: oude fles onder het stof

Bericht door Hans »

Lijkt me een kwestie van voorkeur Ton. Bij mij staat alles in een kast. Ik herinner me nog dat Bay destijds boos werd op zijn schoonmaakster omdat ze de flessen afstofte :-)

Als de labels en het vul niveau niet meer zichtbaar zijn, schiet je toch je doel voorbij, lijkt me ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
easmits
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 101
Lid geworden op: za 18 jun 2016, 18:56

Re: oude fles onder het stof

Bericht door easmits »

Het kan helpen bij het vaststellen van authenticiteit als het stof van het jaren bewaard zijn er nog op zit: een fles moet consistent zijn en het helpt als het zichtbaar is dat een fles inderdaad voor een lange tijd op één plek heeft gestaan.

Dat gezegd hebbende, er zijn manieren om flessen kunstmatig ouder te doen lijken of stoffig te maken. Daarom is het ook belangrijk dat alle details zichtbaar zijn; een schoongemaakte fles kan daarom beter te controleren zijn op authenticiteit.

De reden dat men bij veilingen de flessen schoonmaken is overigens een monetaire: schoongemaakte flessen zien er veel aantrekkelijker uit en dat levert (helaas misschien) meer geld op.

Groet,
Emile
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”