1ste Cognac Expo in Nederland

Heb je een nieuwtje over Cognac, vertel het hier!
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: 1ste Cognac Expo in Nederland

Bericht door Ton »

Ik heb een geweldige dag gehad. Ik was er al om 11.00h en ben tot het einde gebleven.
Iedereen was even enthousiast: bezoekers en standhouders en volgens mij de organisatoren ook. Dit is zeker voor herhaling vatbaar.
Je kon prachtige, oude en exquise cognacs proeven, maar ook wat minder uitzonderlijke cognacs die echter qua geur en smaak fier overeind bleven. Zeker gezien de prijs-kwaliteit verhouding.
Ik heb natuurlijk ook maar een selectie kunnen proeven, want anders blijf je zo'n dag niet overeind staan, maar ik wil toch zeker Lecat (Mémoires) genoemd hebben, een fins bois uit het uiterste noorden van de cognacstreek. Had ik niet verwacht, maar ik heb hem vandaag maar meteen besteld.
Ik zal hem inbrengen op de volgende proeverij!
Een andere zeer onbekende en nieuwe producent die ik wil noemen is Bourgoin, maar die heb ik niet geproefd. Ik heb wel een flesje meegenomen, dus daar kom ik nog op terug. De familie maakt al zeer lang cognac, maar ze zijn pas enkele jaren geleden begonnen met hun eigen product. Minder dan 1% van de opbrengst gebruiken ze voor hun eigen merk, de rest wordt aan de grote huizen verkocht. De fles die ik gekocht heb is een grande champagne van 22 jaar oud.
De organisatie was perfect geregeld en ik ben het met Roland eens: leuk om het in drie aparte zalen te doen. Proficiat Rowin met dit succes!
Gebruikersavatar
CognacExpo
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 11:04
Contacteer:

Re: 1ste Cognac Expo in Nederland

Bericht door CognacExpo »

het was een leuke dag. voor mij waren de dag ervoor en het gezamenlijk eten en discuseieren het leukste. Bourgoin zijn ook fantastische mensen heb de masterclass gevolgd en e 3 geproefd en vond het erg interessant. ze maken geen blends en alles met de hand. niet verdund en het hele proces van begin tot eind is erg mooi. wel vee bite in de cognac.

vond het een geslaagde dag hier en daar paar opmerkingen. de dag was erg lang. niet veel slijters konden omdat het op een zaterdag was... maarja als ik het op zondag zou doen en je moet de volgende dag werken is dat ook niet ideaal... mar al redelijk wat feedback binnen. veel mooie merken en breed smaak spectrum kunnen proeven. aantal merken die dingen cash en onder de toonbank verkochten niet netjes... maar ach.. het was een mooie dag

volgend jaar weer :)
Rowin
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: 1ste Cognac Expo in Nederland

Bericht door Roland »

CognacExpo schreef:vond het een geslaagde dag hier en daar paar opmerkingen. de dag was erg lang. niet veel slijters konden omdat het op een zaterdag was... maarja als ik het op zondag zou doen en je moet de volgende dag werken is dat ook niet ideaal... mar al redelijk wat feedback binnen.
volgend jaar weer :)
Rowin
Hopelijk heb je geen verlies gemaakt.
(vind dit voor u toch het belangrijkste)

De eerste uren was het vrij rustig.
Enkelen vonden dat er te weinig reclame gemaakt was.
Zelf kan ik hier niet over oordelen.

Als de info juist is, waren er 120 betalende bezoekers.
Dat vind ik niet slecht.
De mensen die gekomen zijn, zullen zeker tevreden zijn.
En.... mondelinge reclame is nog steeds de beste reclame.

Als er een volgende editie komt, leg de datum zo snel mogelijk vast.
Eventueel kun je dan reclame gaan maken op het Pot-still festival in Amersfoort. :-)

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: 1ste Cognac Expo in Nederland

Bericht door Roland »

Ton schreef:Ik heb natuurlijk ook maar een selectie kunnen proeven, want anders blijf je zo'n dag niet overeind staan, maar ik wil toch zeker Lecat (Mémoires) genoemd hebben, een fins bois uit het uiterste noorden van de cognacstreek. Had ik niet verwacht, maar ik heb hem vandaag maar meteen besteld. Ik zal hem inbrengen op de volgende proeverij!
Tof, want deze heb ik niet geproefd.
Ik was de chauffeur van dienst, en had vooraf mijn selectie gemaakt.

Ik was niet onder de indruk van :
- A. de Fussigny XO Fine Champagne (6-25 jaar oud)


Wel was ik onder de indruk van
- Rémy Martin : Louis XIII

- D' Aincourt : Extra (50 jaar oud), 1er Cru (70 jaar oud)
verschillend, maar toch zeer goed. De extra had ik reeds aangekocht.
Ik had nog niet veel van D' Aincourt vernomen, ook al bestaan ze reeds vanaf 1848.
Ze zouden meer dan 100 ha hebben.... maar ik vind nergens hun adres, ook niet op hun site.

- Distillerie du Peyrat : Grand Siegle 1948 (65 jaar oud)
een single cru, laatste vat gekocht bij iemand, waar ook Delamain aankoopt.

- Maxime Trijol : Vieille Borderies (80 jaar oud)
zou van 1875 zijn.... Had vooraf reeds een fles besteld.

Deze cognacs proef je niet elke dag :-)
Tom2
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 31
Lid geworden op: do 06 okt 2016, 14:43

Re: 1ste Cognac Expo in Nederland

Bericht door Tom2 »

Ton schreef:Dit prachtige filmpje gemaakt door RTV Stichtse Vecht geeft een prima indruk van de sfeer die er was op de cognacexpo!
http://www.rtvstichtsevecht.nl/video/46 ... naar-meer/
De kerel die vanaf minuut 2.24 in beeld komt weet er precies wel verdomme veel van. :lol: ;)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwtjes”