Giboin XO Royal

Plaats reactie
OldSpirit
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 15
Lid geworden op: di 10 mei 2011, 21:18

Giboin XO Royal

Bericht door OldSpirit »

Hoi all,


Gisteren deze cognac aangeschaft: Giboin XO Royal
giboin_XO_royal.jpg
giboin_XO_royal.jpg (30.55 KiB) 5073 keer bekeken

Gisteren al een klein slokje geproefd. Vanmiddag nog maar eens een keer proeven waarna proefnotities zullen volgen. Ik hoop dat hij beter bevalt als gisteren.

Proefnotities van de Giboin Website:

X.O. Royal GIBOIN COGNAC X.O. Royal is an assemblage of our cognacs distilled from 1962 to 1992 with some of our 1974 cognac which twice won the first place for "The Best Old Borderies Cognac". This extremely smooth and matured cognac develops aromas reminiscent of dry vine shoots and violet combined with a nutty flavor of roasted almond. Very delicate on the palate.

De oudste cognac in deze blend is dus precies iets ouder dan ik :shock:

Groeten!
Over gebrek aan smaak valt niet te twisten
OldSpirit
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 15
Lid geworden op: di 10 mei 2011, 21:18

Re: Giboin XO Royal

Bericht door OldSpirit »

En dan nu nog maar eens een keer proeven. Gisteren al een klein slokje geproefd, waarbij vooral het overheersende hout en een te prominent aanwezig (tannine)zuurtje me niet erg positief stemde.

Kleur is mooi diep goud.
Geur wordt vooral bepaald door oud hout en wat kruidigheid.
Smaak: Korte en wat vlakke sensatie met veel hout (zoet zaagmeel) en iets fruitigs (tropisch?). Moeilijk te pakken en licht prikkelend.
Afdronk: Redelijk lang met een korte overgang met vooral zaagmeel naar een middellange afdronk met veel bitterzure tannines (niet mijn ding).

Na een half uurtje, en met een stukje oude kaas, eleganter en met meer fruitigheid (Pruimejam van blauwe pruimen). Beetje residu in mijn glas dat lijkt op (jawel) zaagmeel/houtresten.

Samenvattend: Ws. iets te veel oude cognac die net iets over de top is? Of is dit gewoon Borderies/Fins Bois? Ik vind het in ieder geval op dit moment wat vlak en ééndimensionaal.

Groeten allemaal!
Over gebrek aan smaak valt niet te twisten
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Giboin XO Royal

Bericht door Hans »

OldSpirit schreef:Samenvattend: Ws. iets te veel oude cognac die net iets over de top is? Of is dit gewoon Borderies/Fins Bois? Ik vind het in ieder geval op dit moment wat vlak en ééndimensionaal.
Ik ken deze cognac niet, maar herken wel je verhaal van andere Giboins en in het algemeen Borderies-cognacs die ik geproefd heb. Op een enkele na zijn Borderies-cognacs niet mijn ding. Maar ik weet zeker, dat enkele forumleden daar anders over denken ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Giboin XO Royal

Bericht door wouter »

OldSpirit schreef:Na een half uurtje, en met een stukje oude kaas, eleganter en met meer fruitigheid (Pruimejam van blauwe pruimen). Beetje residu in mijn glas dat lijkt op (jawel) zaagmeel/houtresten.

Samenvattend: Ws. iets te veel oude cognac die net iets over de top is? Of is dit gewoon Borderies/Fins Bois? Ik vind het in ieder geval op dit moment wat vlak en ééndimensionaal.
Ik heb deze Cognac eindelijk ook maar eens opengetrokken en ben het deels met je eens, de Cognac is namelijk redelijk houterig, niet per definitie verkeerd in mijn ogen... De afdronk van tannines is wat mij betreft het enige (min-)puntje.

Over de top vind ik mijn geteste Cognac niet (wellicht een ander vat?) wel ben ik absoluut van mening dat het hout-gebruik ervoor zorgt dat wat dimensies van smaken wegvallen.

Mijn proefnotities:

De kleur: oud goud met hinten van oranje.
De geur: zeer mooie volle geuren, kruidig, noterig, licht vanille, bloemen en oud hout.
De smaak: zeer mooie volle smaak, met een lekker zoetje, veel houttonen, viooltjes, amandelen en behoorlijk kruidig.
De na-smaak: bijzonder lang en warm van smaak voor een Borderies, tonen van tannines blijven lang hangen.
De herkomst: 100% Borderies.
De leeftijd: een assemblage van Cognacs gemaakt tussen 1962 en 1992.
De prijs: 39 euro.
De prijs/kwaliteit verhouding: een 8,5. Bijzonder smakelijke en oude Cognac voor 39 euro. Absolute aanrader.
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Giboin XO Royal

Bericht door Ton »

Ik heb deze cognac nu al een tijdje open. Nadat hij de eerste paar keer erg tegenviel (Oldspirit vergelijkt de smaak met zaagmeel en ik was het daar zéér mee eens; de eerste 4-5 glazen had ik de indruk dat er een productiefout was opgetreden) is hij in de loop van de tijd langzaam beter geworden. Blijkbaar doet de zuurstof iets met deze cognac. Ik vind hem nu zeer acceptabel. Dat is begonnen nadat er ongeveer 1/4e deel uit was. Ik ben nu bijna aan het eind van deze fles en drink hem met plezier, ook al komt hij natuurlijk niet in de buurt van een top-cognac. Maar dat kan ook niet voor deze prijs.
Zijn er misschien anderen die dezelfde ervaring hebben als ik?
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Giboin XO Royal

Bericht door Hans »

Ton schreef:Zijn er misschien anderen die dezelfde ervaring hebben als ik?
Heb enkele jaren geleden wel een paar Giboins geproefd, maar dat was geen sukses en niet voor herhaling vatbaar. Ik weet niet meer of deze daar ook bij zat
Ton schreef:Blijkbaar doet de zuurstof iets met deze cognac. Ik vind hem nu zeer acceptabel. Dat is begonnen nadat er ongeveer 1/4e deel uit was.
Dat fenomeen ken ik wel, uit de tijd dat ik uit ongeduld alles opentrok wat ik kocht en zo met veel flessen zat die lang openstonden. Meestal vlakt in mijn ervaring een cognac af van zuurstof. Kruiden en hout lijkt daar het meest van te lijden, scherpe worden minder scherp.
Wat het effekt op zaagmeel is heb ik (gelukkig) nog niet kunnen ervaren ;)
Ton schreef:Ik ben nu bijna aan het eind van deze fles en drink hem met plezier, ook al komt hij natuurlijk niet in de buurt van een top-cognac. Maar dat kan ook niet voor deze prijs.
Inderdaad. Hoewel de Grateaud XO voor niet zo veel meer euro's toch een hele lekkere Borderies XO is. Maakt onderdeel uit van mijn basis drinkvoorraad ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Giboin XO Royal

Bericht door Ton »

Hans schreef:Inderdaad. Hoewel de Grateaud XO voor niet zo veel meer euro's toch een hele lekkere Borderies XO is. Maakt onderdeel uit van mijn basis drinkvoorraad ;)
Mooie aanrader Hans, want het is toch wel leuk om een Borderies in de kast te hebben staan 8-)
Plaats reactie

Terug naar “Giboin”