Madeira

Alles buiten Cognac, dat het leven aangenaam maakt. Zoals Pineau des Charentes, sigaren, wijn,Whisky, koffie, horloges, auto's etc...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Madeira

Bericht door JohanB »

Vandaag mijn allereerste fles Madeira gekocht. Een D'Oliveira 1973 frasqueira Boal. Voilà, een hele mond vol.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Pellie
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 06 jan 2019, 12:16

Re: Madeira

Bericht door Pellie »

Laat weten wat je ervan vindt!
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Madeira

Bericht door JohanB »

Ja, doe ik. Ik had gedacht om de fles nu al open te trekken en wat te laten ademen zodat ik vanavond al een zou kunnen proeven, maar dat zit er helaas niet in. Ik kreeg van de winkeluitbater een A4-tje mee met een hele uitleg hoe ik die fles moet decanteren. Echt een heel A4 vol ! Ik ben er dus nog niet. Eerst eens goed lezen. Ik heb me deze week en vorige week wat verdiept in Madeira. Ik had bijna een Colheita aangeschaft, tot ik las wat het verschil is tussen een Colheita en een Frasqueira. De eerste heeft minimaal 5 jaar gerijpt op vat terwijl de frasqueira minimaal 20 jaar gerijpt heeft. Mijn fles is gebotteld in 2006 BTW. Ook de druif speelt een grote rol in de smaak. Heel interessante lectuur allemaal. Ik ben er HEEL benieuwd naar.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Madeira

Bericht door JohanB »

Het interessante aan Madeira zijn de druivensoorten die gebruikt worden om de vintage Madeira's te maken. De belangrijkste soorten zijn de Sercial, Verdelho, Boal (of Bual) en Malmsey. Terrantez wordt ook gebruikt zij het heel sporadisch maar. Madeira's die gemaakt zijn met deze druif schijnen zeldzaam te worden. Zoals gezegd zorgt iedere druivensoort ook voor een typische smaak resp. droog, medium droog, medium zoet en zoet. Aangezien ik niet voor droge wijnen ben heb ik gelijk maar voor de boal druif gekozen.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Madeira

Bericht door JohanB »

Ik heb gisteren mijn fles al volledig gedecanteerd. In plaats van de instructies van de winkeluitbater te volgen en alles voorzichtig over te gieten, het restje met bezinksel een week te laten staan, herhalen enz. ... heb ik het hele proces een beetje versneld. Een trucje dat ik al gebruikt heb om een fles single malt te decanteren omdat de kurk in duizenden stukjes afbrak bij het openen en heel de boel integraal in de fles viel: een koffiefilter. Het duurt toch wel 30 tot 45 minuten eer heel die fles gefilterd is (vooral op het laatste gaat het erg traag), maar alle bezinksel is weg. De geur (heel de keuken rook er naar) was wel bijzonder: zeer geconcentreerde koffie, gekarameliseerde suiker en fruit. Ik heb natuurlijk al geproefd en dat was toch even schrikken. Ik had er al over gelezen, maar ik wist niet dat het zo dominant was. Bij het proeven is de Madeira in het begin vooral heel zuur (misschien ligt dat aan het feit dat deze fles geen 4 uur heeft kunnen ademen na het openen). Daarna komen de zoete smaken van de Boal druif naar voren en ook de koffiesmaken. Misschien kan het zijn dat die zure smaak wat milder wordt na een paar weken/maanden.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Re: Madeira

Bericht door Roel »

Mooie beschrijvingen, Johan!
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Pellie
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 06 jan 2019, 12:16

Re: Madeira

Bericht door Pellie »

Hele smaakbeleving zo te lezen?
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Madeira

Bericht door JohanB »

Hoe bedoel je, Marcel?
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Pellie
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 06 jan 2019, 12:16

Re: Madeira

Bericht door Pellie »

JohanB schreef: ma 01 jul 2019, 08:21 De geur (heel de keuken rook er naar) was wel bijzonder: zeer geconcentreerde koffie, gekarameliseerde suiker en fruit. Bij het proeven is de Madeira in het begin vooral heel zuur (misschien ligt dat aan het feit dat deze fles geen 4 uur heeft kunnen ademen na het openen). Daarna komen de zoete smaken van de Boal druif naar voren en ook de koffiesmaken. Misschien kan het zijn dat die zure smaak wat milder wordt
Zoals je hierboven allemaal beschrijft!
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Madeira

Bericht door JohanB »

Oh, op die manier. Ja, echt. Mijn moeder maakte heel vroeger, toen ik nog een klein ventje was, heel af en toe een speciaal gerecht. Ze stak het klokhuis van appels uit en vulde dat met suiker. Ze legde de appels op een ovenplaat, stak dat in de oven en overgoot de appels regelmatig met koffie. Toen ik die fles aan het decanteren was moest ik daar onmiddellijk aan denken. Op dit moment is die zure smaak van de madeira veeel minder sterk en begin ik het zelfs heel lekker te vinden. Ik denk er zelfs aan om nog een fles aan te schaffen, maar dan met een die met een andere druif gemaakt werd.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Plaats reactie

Terug naar “Overige heerlijkheden!”