Wijziging regels XO - hoe werkt dit praktisch?

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Wijziging regels XO - hoe werkt dit praktisch?

Bericht door EelcoA »

Zoals jullie weten zijn vorig jaar de officiele regels voor de leeftijdsaanduiding XO veranderd. In plaats van minimaal 6 jaar moeten de jongste gebruikte eau-de-vies van cognacs die na 31 maart 2018 op de markt zijn gebracht minimaal 10 jaar oud zijn (kort samengevat).

Voor XO-cognacs die voor die tijd verpakt maar nog niet verkocht zijn en niet aan deze minimumeis van 10 jaar voldoen geldt volgens mij nog een grandfather-rule, namelijk dat deze tot 31 maart 2019 gewoon mogen worden verkocht als XO-cognacs.

Dit betekent dan neem ik aan dat die cognacs vanaf 1 april 2019 (geen grap) niet meer door handelaren mogen worden verkocht, ook buiten Frankrijk? Of mogen deze nog wel verkocht worden met bijvoorbeeld een extra stikker dat ze niet aan de nieuwe regelgeving voldoen? Zo niet, wat gaan handelaren daar dan mee doen als ze deze nog op voorraad hebben: moeten deze vernietigd worden / gaan deze weer terug naar de producent of gaan ze die zelf opdrinken ;) ? En hoe gaat de BNIC hierop toezien, de wereld is groot en de flessen zelf geven niet direct uitsluitsel over minimum leeftijd ect? Lijkt me nogal een nogal lastig en bewerkelijk verhaal....

Ben gewoon benieuwd of iemand daar meer van weet. En in de tussentijd houd ik de websites maar even in de gaten voor een paar scherpe 'alles-moet-weg' aanbiedingen.... :D 8-)
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wijziging regels XO - hoe werkt dit praktisch?

Bericht door Hans »

Heb even in het laatste Cahier des Charges gekeken of daar iets over in staat, maar dat biedt geen uitsluitsel.

Ik denk dat het niet gaat om het "in de handel brengen" maar het moment van botteling. Een cognac die tot 1 april XO mag heten krijgt daarna bij botteling een paar jaar een ander label of moet wachten.
Iets aan oude voorraden doen lijkt me ondoenlijk.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Wijziging regels XO - hoe werkt dit praktisch?

Bericht door Roland »

Hans schreef:Heb even in het laatste Cahier des Charges gekeken of daar iets over in staat, maar dat biedt geen uitsluitsel.

Ik denk dat het niet gaat om het "in de handel brengen" maar het moment van botteling. Een cognac die tot 1 april XO mag heten krijgt daarna bij botteling een paar jaar een ander label of moet wachten.
Iets aan oude voorraden doen lijkt me ondoenlijk.
De regel is alleen van toepassing voor de fabrikanten.
De groothandel, slijterijen moeten niets aanpassen.
Zij mogen hun oude voorraad XO gewoon verkopen.

De meeste kleine producenten moeten zelfs niets doen.
Hun jongste cognac is vaak veel ouder dan de gevraagde 10 jaar.

De producenten die wel cognac van 6-10 jaar gebruikten in hun XO, zullen volgens mij geen nieuw label gebruiken,
maar wel hun prijs verhogen. Compte 10 is duurder dan compte 6.

Botteling :
De meeste producenten gebruiken "kuipen" van duizenden liters om te blenden.
1280.jpg
1280.jpg (64 KiB) 1678 keer bekeken
Indien er gebruik werd gemaakt van jongere cognac, dan zou alles gebotteld moeten zijn, voor 1/04/2018.
De producenten hebben hiervoor voldoende tijd gehad.

Ik heb geen idee of hier strikt op gecontroleerd wordt.


mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Wijziging regels XO - hoe werkt dit praktisch?

Bericht door EelcoA »

Dank Roland, heel verhelderend!

Klinkt als de enige echt logische manier waarop dit te controleren is door BNIC. Dat betekent dus wel dat er nog een hele tijd flessen en partijen op de markt kunnen zijn die XO heten maar niet voldoen aan de nieuwe leeftijdsregels. Zonder dat dit voor consumenten te checken is.

En waarmee, als een producent zijn verpakking niet aanpast, nog geconcurreerd kan worden met de 'duurdere' nieuwe versie die jij aangeeft. Kan me voorstellen dat het voor bepaalde type handelaren wel interessant kan zijn om dan nog 'oude' flessen op te kopen tegen de huidige aangeboden prijzen en in verkoopprijs tussen de oude en nieuwe prijs in te gaan zitten!?
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Wijziging regels XO - hoe werkt dit praktisch?

Bericht door Roland »

Aankoop in miljoen flessen voor 2018 :
Verkoop NL 01.JPG
Verkoop NL 01.JPG (77.46 KiB) 1665 keer bekeken
Hoeveel % van deze 3,2 mio flessen XO zijn, geen idee.
Verkoop NL 03.JPG
Verkoop NL 03.JPG (19.78 KiB) 1665 keer bekeken
mvg,
RolanD
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”