Ragnaud-Sabourin no.35 Fontvieille

Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Ragnaud-Sabourin no.35 Fontvieille

Bericht door Hans »

Eerder heb ik aangegeven de Ragnaud-Sabourin Fontvieille de beste cognac in mijn verzameling te vinden. Inmiddels is deze cognac op mijn ranglijst gedaald door de Bouyer-Dubosquet La Fontaine de la Pouyade, Tesseron XO Lot No.29 Exception, Pierre de Segonzac - Ancestrale, A. Edmond Audry - Réserve Aristide, Daniel Bouju - Réserve Familiale en nog een paar.

De Fontvieille blijft echter een hele goede cognac. Het was weer even geleden dat ik hem geproefd heb, tijd voor een beschrijving.

Ragnaud-Sabourin is een 'bouilleur de cru'. De wijngaard beslaat 33 hectare in de Grande Champagne, beplant met grotendeels Ugni Blanc (29 hectare) en een beetje Folle Blanche en Colombard (4 hectare). Een derde van de oogst gaat naar Hennesy en Rémy Martin, de rest wordt onder eigen naam verkocht, jaarlijks ongeveer 40.000 flessen, waarvan 3000 naar Nederland.
Het bedrijf is enige tijd onderwerp van speculatie. In 2009 ging het gerucht dat het te koop zou zijn. Er is een nieuwe maitre de chai: Pascal Dagnaud. De jonge exportafdeling voert een agressieve en niet altijd succesvolle strategie, enz. enz.

De Fontvieille wordt algemeen als zeer goed beoordeeld. Van verschillende kanten (o.a. door dhr. Han van Wees) heb ik het verhaal gehoord, dat hij blind lastig te onderscheiden is van de Rémy Martin Louis XIII, die ruim het tienvoudige kost. Mogelijk praat men elkaar na, ik heb het zelf nog niet ondervonden. Het prijsverschil is in ieder geval zeer aanzienlijk in het voordeel van de Fontvieille.

Ragnaud-Sabourin geeft zelf de volgende informatie:

Robe : acajou,
Nez : fruité réglisse-tilleul
Bouche : moelleuse marquée par le rancio charentais,
Cépage : 60 % Ugni blanc et 40 % Folle Blanche - Colombard.

Le mariage équilibré des 3 cépages du Cognac lui apporte un charme exceptionnel. Son nom lui vient des plus anciennes parcelles de la propriété.

En nu ik. :lol:

De kleur: mooi donker, mahonie
De geur: vol, gebalanceerd, fruitig inderdaad, zoethout (réglisse) herken ik (zou ik zelf eerder als honing omschreven hebben, maar zoethout is beter), lindebloesem (tilleul) niet (ook al een tijdje niet aan geroken :D ).
De smaak: zacht, vol, (moelleuse), mooi complex. Mooie omschrijving van Reinier Koops: "Begint iets zoet, lekker pittig, tweede smaak fruit, zeer smaakvol, eindigt met houttonen" (Die man heeft er duidelijk meer verstand van dan ik, niets aan toe te voegen). "marquée par le rancio charentais" Daar heb je hem weer, die rancio. Kan ik vooralsnog weinig mee. Maar als het in deze cognac zit, zal het wel goed zijn ;)
De na-smaak: mooi lang, zoals je van een echte Grande Champagne verwacht, deze is voor mij wel een referentie op dit gebied.
Leeftijd: 35 jaar en ouder
De herkomst: uitsluitend Grande Champagne, 60% Ugni Blanc, 40% Folle Blanche en Colombard
De prijs: goedkoopste in Nederland tot nu toe whiskywebshop: 101,50 + € 8,50 verzendkosten = € 110,-- (Onder het label Marcel Ragnaud, zie onder). Bij de meeste slijters rond de € 125,-- maar ik heb hem ook wel voor € 190,-- zien staan.
De prijs / kwaliteit verhouding: absoluut een 9, misschien wordt het wel een 10 als ik die Louis XIII nog eens proef. ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
eurotail
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 129
Lid geworden op: do 13 mei 2010, 09:57
Contacteer:

Re: Ragnaud-Sabourin no.35 Fontvieille

Bericht door eurotail »

Heb gisteren de Vieille Reserve (onder de wedstrijd) gedronken. Deze fles is door de eigenaar ruim 10 jaar geleden geopend en was slechts enkele malen geschonken. De cognac smaakte voortreffelijk dus sluit mij aan bij jouw mening: prima cognac !
Gezond verstand is de collectie vooroordelen die je verzameld hebt voordat je achttien was.
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 396
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: Ragnaud-Sabourin no.35 Fontvieille

Bericht door Jurrit »

Hans,

Ik neem aan dat de Marcel Ragnaud Fontvieille no. 35 dezelfde is al waar we het in dit Forum over hebben ?
Ik kom deze nu tegen op Whiskywebshop voor € 101,= excl. verzendkosten.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Ragnaud-Sabourin no.35 Fontvieille

Bericht door Hans »

Jurrit schreef:Ik neem aan dat de Marcel Ragnaud Fontvieille no. 35 dezelfde is al waar we het in dit Forum over hebben ?
Het vergde enig speurwerk, maar het antwoord is ja. Daarmee is dit meteen de goedkoopste.
Het label is anders. Blijkbaar zijn er door de firma Ragnaud-Sabourin twee versies van de Fontvieille uitgebracht: onder label Ragnaud-Sabourin en onder label Marcel Ragnaud. Het betreft een en dezelfde firma, getuige de gegevens van het BNIC:
Ragnaud.JPG
Ragnaud.JPG (9.82 KiB) 9578 keer bekeken
en de pages jaunes:
Marcel&Sabourin.jpg
Marcel&Sabourin.jpg (29.81 KiB) 9578 keer bekeken
Nicolas Faith toont bij een beschrijving van het merk Ragnaud-Sabourin ook een label van Marcel Ragnaud.

Op de site van Ragnaud-Sabourin of in de cognac-boeken die ik heb vind ik geen informatie over het label Marcel Ragnaud. Via de mail heb ik gevraagd of beide labels naast elkaar gevoerd worden, of wellicht voor verschillende markten gebruikt worden. In het antwoord wordt hierop niet ingegaan, alleen bevestigd, dat het om dezelfde cognac gaat. Ik begrijp er wel uit, dat er eerst het label Marcel Ragnaud was en nu ("la marque actuelle") Ragnaud-Sabourin:
Ragnaud-Sabourin schreef:Bonjour,

Marcel RAGNAUD était le père de mademoiselle Annie RAGNAUD qui a épousé Monsieur SABOURIN d’où la marque actuelle de RAGNAUD-SABOURIN .
C’est toujours la même maison qui se transmet de père en fille et la qualité FONTVIEILLE, ainsi que les autres sont toujours les mêmes.
Merci pour votre fidèlité

Cordialement

Evelyne BELAIR
COGNAC RAGNAUD SABOURIN
Korte achtergrond:

Er zijn twee firma's die de naam Ragnaud voeren: Ragnaud-Sabourin en Raymond Ragnaud. Beide firma's hebben wijngaarden in de Grande Champagne en komen voort uit één familie.

Ragnaud-Sabourin wordt geleid door Annie Ragnaud, dochter van Marcel Ragnaud en haar man, Paul Sabourin.

Raymond Ragnaud wordt geleid door Marie-Françoise Ragnaud, weduwe van Raymond Ragnaud (broer van Marcel Ragnaud).

Inmiddels treedt in beide huizen de nieuwe generatie aan, ik zal het niet te ingewikkeld maken. ;) Gert von Paczensky beschrijft hoe in de jaren '80 de belangen van drie firma's van de familie Ragnaud nog als één geheel behartigd werden. Tegenwoordig wordt tussen de beide overgebleven firma's alleen via advocaten gecommuniceerd. :?
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Ragnaud-Sabourin no.35 Fontvieille

Bericht door wouter »

Hans schreef:Inmiddels treedt in beide huizen de nieuwe generatie aan, ik zal het niet te ingewikkeld maken. ;) Gert von Paczensky beschrijft hoe in de jaren '80 de belangen van drie firma's van de familie Ragnaud nog als één geheel behartigd werden. Tegenwoordig wordt tussen de beide overgebleven firma's alleen via advocaten gecommuniceerd. :?
Goed om te weten, had nooit wat gezocht achter deze zelfde naam... Wat treurig om te zien dat broers door een erfenis (?) zo'n ruzie krijgen dat ze nu via advocaten moeten communiceren...
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 396
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: Ragnaud-Sabourin no.35 Fontvieille

Bericht door Jurrit »

@ Hans, dank voor je antwoord en je research.
Ik vind t leuk dat je op deze wijze mijn vraag hebt beantwoord.
Super :D
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 396
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: Ragnaud-Sabourin no.35 Fontvieille

Bericht door Jurrit »

Bij een slijter in Sneek heb ik dan de Marcel Ragnaud Fontvieille no. 35 gehaald.
Ik was er op bezoek en tijdens het zoeken ( 'sneupen' ) vertelde hij me dat ie een boedel had overgenomen.
Na enig zoekwerk kom de Ragnaud plots tegen !
Hij was niet eens geprijsd en voor een mooi scherp prijsje deze dan toch eindelijk in mijn collectie.
Nu nog even een goed moment afwachten om deze veel geprezen cognac te openen :lol:
Gebruikersavatar
Michiel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 76
Lid geworden op: do 21 jan 2010, 10:02

Re: Ragnaud-Sabourin no.35 Fontvieille

Bericht door Michiel »

Volgens mij bedoel je Ragnaud Sabourin. Marcel Ragnaud is een ander merk (wel familie trouwens)
Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way when you criticize them, you will be a mile away and you will have their shoes.
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 396
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: Ragnaud-Sabourin no.35 Fontvieille

Bericht door Jurrit »

Michiel schreef:Volgens mij bedoel je Ragnaud Sabourin. Marcel Ragnaud is een ander merk (wel familie trouwens)
:lol: Ik dacht dat ik, na de uitleg van Hans, begreep hoe het in elkaar steekt bij Ragnaud-Sabourin-etc. etc. :?

Ik zal een foto maken van de fles en onder dit topic plaatsen om te 'horen' wat ik nu heb gekocht :)
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Ragnaud-Sabourin no.35 Fontvieille

Bericht door wouter »

Jurrit schreef:Ik zal een foto maken van de fles en onder dit topic plaatsen om te 'horen' wat ik nu heb gekocht :)
Graag!

Hetgeen ik weet over deze twee is dat Marcel Ragnaud, alles kleinschalig houd en zo eerlijk als mogelijk probeert te produceren, Ragnaud-Sabourin is veel groter qua afzet, werknemers en productie, ondanks dezelfde oppervlakte wijngaarden, dit wekt bij sommigen wat argwaan over de kwaliteit en herkomst (komt het wel uit de wijngaarden van Ragnaud-Sabourin, etc).

Edit: Marcel moet Raymond zijn.... Marcel is een merk van Ragnaud-Sabourin.
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Plaats reactie

Terug naar “Ragnaud-Sabourin & Marcel Ragnaud”