Hoe lang kan ik Cognac bewaren?

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
Anoniem

Hoe lang kan ik Cognac bewaren?

Bericht door Anoniem »

Hallo,

Ik ben benieuwd, hoe lang ik Cognac kan bewaren. Ik heb namelijk een fles hennessy uit de 60er jaren gevonden tussen de nalatenschap bij mijn ouders.

Bedankt!
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Hoe lang kan ik Cognac bewaren?

Bericht door wouter »

Beste Anoniem,

Een fles Cognac kun je in principe in gesloten vorm (mits deze rechtop bewaard is gebleven) onbeperkt bewaren. Ook een oude Hennessy!

Wanneer de fles vele jaren liggend heeft gelegen, dan is de kurk "nat" geworden en zal dan langzaam vergaan. De kurk sluit dan niet goed meer af en de Cognac zal op een lager vul-niveau komen te staan. De Cognac smaakt bij een dergelijk geval naar uilen-zeik ;)

Open kan een fles Cognac 3 jaar bewaard worden, wel zullen de vluchtige bestanddelen vervliegen in de lucht-ruimte in de fles. Hoe meer lucht in de fles, des te meer vluchtige bestanddelen zullen vervliegen....

Zie ook het artikel: Hoe lang is Cognac houdbaar?

Mocht je meer vragen hebben, dan hoor ik het graag!

Groeten,

Woute
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Ric325i
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 23
Lid geworden op: di 21 jan 2020, 21:05

Re: Hoe lang kan ik Cognac bewaren?

Bericht door Ric325i »

Wellicht een tip
Bij whisky heeft zonlicht en lucht/zuurstof uiteindelijk invloed op de whisky maar ik heb apotheekflesjes gekocht van 200ml en 350ml (bruin glas) waarmee ik samples maak.
Vaak wanneer ik een duurdere fles openmaak sample ik deze na verloop van tijd.
Kleiner gevuld flesje=Minder zuurstof en vooralsnog heb ik daarna geen negatieve invloeden kunnen bemerken.
Wellicht ook een idee voor cognac fanaten die een opengemaakt exclusieve fles even weg willen zetten voor wat langere tijd?
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Hoe lang kan ik Cognac bewaren?

Bericht door JohanB »

Aaaach, gewoon wat rapper drinken. Dan is je fles sneller leeg en kan je rapper een nieuwe fles openen.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Ric325i
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 23
Lid geworden op: di 21 jan 2020, 21:05

Re: Hoe lang kan ik Cognac bewaren?

Bericht door Ric325i »

@johanb ,dat natuurlijk ook altijd een goede optie zijn maar als je wat samples hebt kun je bv een vsop en XO van hetzelfde merk naast elkaar zetten en vergelijken. Ik vind het wel geinig om wat samples te hebben en ik geef wel eens een sample weg of ruil is wat met vrienden.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Hoe lang kan ik Cognac bewaren?

Bericht door JohanB »

Dat wordt met single malt idd dikwijls gedaan. Ik heb de indruk dat dit met cognac veel minder het geval is. Ik vind ook dat cognac sneller last heeft van oxidatie dan single malt, waardoor ik sneller een fles cognac leegdrink dan dat ik met whisky deed. Ik heb ook in het begin iedere keer een sample goede cognac aan de kant gezet, maar uiteindelijk staan ze nog altijd in de kast. Cognac drinkt ook makkelijker dan whisky, vind ik. Daardoor ben ik sneller geneigd om gelijk(w)aardige cognacs tezamen te openen om zo te vergelijken. En samples cognac ruilen wordt haast niet gedaan, in tegenstelling tot whisky.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Hoe lang kan ik Cognac bewaren?

Bericht door JohanB »

Ik ga even deze topic kapen. Ik heb namelijk een vraag. Er is vandaag een fles geleverd, alleen is de zegelwas redelijk afgebrokkeld. Een stukje van de kurk is te zien. Ik ben nog niet van plan om die fles direct te openen. Hoewel ik niet echt bang ben dat de fles niet meer goed sluit, wil ik er toch voor zorgen dat ik die cognac nog lang kan bewaren. Wat is de beste oplossing? Paraffine, nieuwe zegelwas er overheen doen of zo laten?
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Hoe lang kan ik Cognac bewaren?

Bericht door Roland »

JohanB schreef: di 11 feb 2020, 17:43 Ik ga even deze topic kapen. Ik heb namelijk een vraag. Er is vandaag een fles geleverd, alleen is de zegelwas redelijk afgebrokkeld. Een stukje van de kurk is te zien. Ik ben nog niet van plan om die fles direct te openen. Hoewel ik niet echt bang ben dat de fles niet meer goed sluit, wil ik er toch voor zorgen dat ik die cognac nog lang kan bewaren. Wat is de beste oplossing? Paraffine, nieuwe zegelwas er overheen doen of zo laten?
Ik zou parafilm prefereren.

Mvg,
RolanD
Armand
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 20:10

Re: Hoe lang kan ik Cognac bewaren?

Bericht door Armand »

Ik heb een fles Cognac uit 1903 :
Cognac LHeraud Grande Champagne 1903
Verzegelde fles in eiken kistje
+ certificaat van origine.

Wat zou deze waard zijn ?
Armand Scheers,
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Hoe lang kan ik Cognac bewaren?

Bericht door Roland »

Armand schreef: ma 29 jun 2020, 10:32 Ik heb een fles Cognac uit 1903 :
Cognac LHeraud Grande Champagne 1903
Verzegelde fles in eiken kistje
+ certificaat van origine.

Wat zou deze waard zijn ?
Armand Scheers,
Goede middag,
€ 1.000 - € 1.500

mvg,
RolanD
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”