Camus

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Camus

Bericht door Ton »

Sinds kort heeft Camus een nieuwe limited edition op de markt gebracht: Return to Saint-Aulay.
Deze is gemaakt van druiven die verbouwd zijn in het kleine stukje Dordogne dat nog tot de appellation Cognac gerekend wordt.
Zie hier voor een kaart, je kunt er op klikken om het te vergroten. Saint Aulanay ligt helemaal in het zuiden.
(En hier nog een vergroting)
Verder ken ik geen enkele wijnboer die van deze druiven nog cognac maakt of ze verkoopt aan één van de grote huizen. Ze maken er allemaal wijn van.
Heel bijzonder is dat er op de fles staat: appellation bois à terroir controlée. Dit stukje grond in de Dordogne hoort namelijk tot de 6e cru die tegenwoordig meestal bois ordinaires genoemd wordt. Deze zesde cru had vroeger geen recht op een eigen appellation. Ze mochten er dus wel appellation cognac controlée op zetten, maar niet appellation bois ordinaires controlée of appellation bois à terroir controlée. Ergens is deze wet veranderd want al vanaf 2009 zie ik in de 'decrets' staan dat ze deze appellation wél mogen gebruiken. Die info was nog niet tot mij doorgedrongen...
Ik moet mijn pagina over cru's dus maar gaan aanpassen.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Camus

Bericht door Hans »

ja had ik ook gezien, ook aan mij voorbij gegaan, van die cru-indeling. Ben wel benieuwd naar deze cognac-rariteit. € 112,-- bij Cognac-Expert
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”