Zoektocht naar gelaagdheid

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
HenMar
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 21 dec 2020, 22:06

Zoektocht naar gelaagdheid

Bericht door HenMar »

Beste leden van het forum,

Ik lees al een tijdje als bezoeker mee op dit forum. Nu heb ik dan de beslissing gemaakt om mij te registreren en een vraag te stellen aan de vele genieters van deze godendrank.

Om een antwoord te verkrijgen dat zo dicht mogelijk aansluit met mijn smaak bezorg ik jullie kort mijn ervaring met cognac.

De eerste cognac die ik in mijn leven dronk was zo'n 10 jaar geleden op mijn 19de. Hierbij kreeg ik het genoegen om een Hennessy Paradis te proeven. Hoewel ik niet thuis was in cognac was dit toch een prachtige ervaring. Ik weet nog goed hoe in balans deze cognac smaakte en dat de smaken zo in perfecte lagen binnenkwamen in mijn mond. Ik was zo onder de indruk van deze ervaring dat ik sinds toen meer van deze drank wou leren kennen. Wat mij persoonlijk het meeste aanspreekt is de verschillende smaaktonen leren ruiken, proeven en herkennen. Hierin hecht ik persoonlijk veel belang aan de balans en harmonie van deze smaken. Waar ik anderzijds ook belang aan hecht is de geschiedenis en het vakmanschap leren waarderen en als het ware een tijdreis te maken doormiddel van je smaakpapillen. Het is toch fantastisch iets de drinken waar eau de vie in zit van 3 keer je eigen leeftijd. Dat de destilleerder van toen er vermoedelijk niet meer is maar je toch nog kan genieten van zijn levenswerk. Gewoonweg bijzonder.

Na deze ervaring besloot ik om 3 cognac's te kopen: een Hennessy VS, een Remy Martin VSOP en een Hennessy Fine de cognac.
Dit was voor mij een hele tegenslag. De VS en de VSOP smaakten voor mij zo ruw, hard, alcoholachtig dat ik een afkeer kreeg van cognac. De fine de cognac kwam dan wel aangenaam binnen in de mond, toch komt al snel de scherpheid en alcoholsmaak naar boven wat ik dan niet weet te appreciëren. Ik mis hier de balans en gelaagdheid die ik ooit heb weten te ervaren. Misschien was het naïef van mij om te denken dat ik dezelfde ervaring zou kunnen meemaken met dergelijk prijsverschil. Want ik vergeleek natuurlijk een cognac uit het top assortiment van Hennessy met een uit de massaproductie. Toch hebben deze ervaringen ervoor gezorgd dat ik de cognac lange tijd in de kast heb laten staan.

Enkele jaren geleden dacht ik weer terug aan deze eerste ervaring en begon ik meer onderzoek te doen. Zo las ik op het forum regelmatig dat een Remy Martin X.O. een goede maatstaf was om te proeven hoe een degelijk cognac hoort te zijn. Zo gelezen, zo besteld. Ik bestelde een Remy Martin XO, een Hennessy X.O. en een Audry Exception.

De Remy XO en de Hennessy XO gingen meteen open, ik was zo benieuwd welke ervaring dit zou losmaken met mij. En dat was het ook. De Remy XO was aangenaam, smaken en gelaagdheid waren degelijk in balans, geen te zotte ongewenste pieken waar ik zo een afkeer van heb. De Hennessy XO vond ik dan weer een tegenvaller, in het begin, de smaken waren uit balans en toch wat ruiger als de Remy XO. Maar naar mate de fles vorderde en de cognac meer kwam blootgesteld aan de lucht merkte ik een ommekeer. Plots was de Hennessy meer in balans en vind ik ze beide gelijkwaardig.
De Audry heb ik nog niet opengedaan. Dit zal wel snel gebeuren aangezien mijn nieuwsgierigheid de bovenhand krijgt.

Nu ik kort mijn ervaring heb weergegeven, kom ik terug op mijn vraag. Ik ben op zoek naar een cognac die goed in balans is en mooi gelaagd is. Ik heb een enorme afkeer voor buitensporige pieken en alcoholsmaak/brand. Ik wil genieten en wegdromen en niet een kopstoot krijgen en wakker worden! :lol: Ik heb een vermoeden dat ik dit eerder ga vinden bij oudere cognacs dan bij een VSOP? Is het naïef om te denken dat er nog kleine huizen zijn die cognacs kunnen aanbieden van wonderbaarlijke kwaliteit tegen degelijke prijs. Om een voorbeeld te geven waarbij een groot huis €800 vraagt en een klein huis €200?

Hebben jullie zo verborgen pareltjes waarvan jullie denken dat dit zeker de moeite waard zou zijn om te ontdekken. Ik zou zeggen dat ik momenteel max. €300 zou geven aan een fles maar ik vrees dat ik dan voornamelijk in deze prijscategorie aanbevelingen zou krijgen en dat dan de pareltjes van €50-150 in de vergetelheid verdwijnen. Qua smaak wil ik alles verkennen, al leun ik van nature meer aan richting bloemen/fruit(donker/citrus)/chocolade en minder richting de houtsmaken.

Ik wil jullie alvast bedanken om de tijd te nemen om dit te lezen en kan niet wachten op jullie aanbevelingen! Ook wens ik jullie fijne feestdagen toe!
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Zoektocht naar gelaagdheid

Bericht door Hans »

Beste HenMar,

Welkom op het cognacforum!

Een heel verhaal en ik kan me de deceptie goed voorstellen. Ook wel een groot verschil van de Hennessy Paradis (hoewel die niet echt mijn voorkeur heeft zoals je hier kunt lezen) na de Hennnessy VS, de Remy Martin VSOP, enz.

Je blijft wel voornamelijk in de grote industriële merken. Hier op het forum is men meer van de kleinere producenten. Die leveren doorgaans toch meer kwaliteit voor dezelfde prijs, en vaak voor minder.

De fles die je nog moet openen zal naar mijn idee het meeste bieden, de hele lijn van Audry is goed.

Verder is het natuurlijk vooral ook een kwestie van smaak. Je nadruk op balans doet mij vermoeden, dat die enigszins afwijkt van de mijne.

Wat mogelijkheden:
Peyrot Héritage – goed verkrijgbaar
A.E. Dor Albane
Bertrand Vieille Réserve
Brillet Très Vieille Réserve
Drouet Paradis de Famille
Delamain Pale&Dry, Vesper ook goed verkrijgbaar
Estève Coup de Coeur

En dan zijn we nog maar bij de E en heb ik er al veel overgeslagen. De mogelijkheden in cognac zijn eindeloos, de smaaknotities op het forum kunnen wel enigszins als leidraad dienen. Maar vooral: zelf proeven en ontdekken wat je lekker vindt. Succes! We horen graag van je bevindingen.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Zoektocht naar gelaagdheid

Bericht door Ton »

Ik sluit me grotendeels aan bij Hans.
Andere redelijk verkijgbare en zeer goede cognacs zijn:
Navarre, Vieille Réserve
Ragnaud-Sabourin Fontvieille No. 35 of Ragnaud Sabourin Florilege.
Remy Martin vintage 1988
Voyer Extra.
Vallein-Tercinier Lot no 75.
Ach, er is nog een hele wereld te ontdekken ...
HenMar
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 21 dec 2020, 22:06

Re: Zoektocht naar gelaagdheid

Bericht door HenMar »

Dag Hans en Ton. Allereerst wil ik jullie bedanken voor jullie reacties.

De Audry Exception is ondertussen ook open gegaan en wat een heerlijke cognac is me dat! :shock: :P
De Peyrot Héritage zal sowieso mijn volgende aankoop worden, ben zeer zeer benieuwd naar deze cognac. 109 euro voor een 60j gerijpte cognac is echt een aantrekkelijke prijs! Nu ben ik nog nieuwsgieriger of er nog zo kleinere huizen zijn waarvan je dergelijke oude cognac kan kopen voor zo'n mooie prijs?
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Zoektocht naar gelaagdheid

Bericht door JohanB »

Ik heb eens gekeken in het lijstje dat ik al geproefd heb en ik zou de volgende cognacs aanraden:

Navarre Vieille Réserve
Laurichesse, ze hebben 2 'Hommage' versies met telkens een ander smaakprofiel
Fontborne Plénitude
René Rivière Très Vieille Réserve
Vaudon Extra
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
HenMar
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 21 dec 2020, 22:06

Re: Zoektocht naar gelaagdheid

Bericht door HenMar »

Op aanraden van de leden van dit forum de Peyrot Heritage aangeschaft. Hij bevalt mij super en durf hem zelfs mijn nieuwe favoriet te noemen. :mrgreen:

Ook heb ik al uitgemaakt wie de volgende gaat zijn :lol: Navarre Vieille Réserve ;)
Bijlagen
20210215_190137.jpg
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Zoektocht naar gelaagdheid

Bericht door JohanB »

Goeie keuzes. Er is ook nog de Ménard Ancestrale Réserve de la Famille. Die is ook erg lekker en betaalbaar. Maar ik weet niet meer precies bij wie ik deze gekocht heb.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”