Bezoek aan de Cognac streek

Beschrijvingen van reizen naar de cognacstreek door forumleden, inspiratie voor een eigen trip!
Rigor
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 20:01

Bezoek aan de Cognac streek

Bericht door Rigor »

Beste leden,

Ik zou graag een bezoek aan de cognacstreek brengen en enkele kleinere cognachuizen willen bezoeken om te degusteren en te kopen.

Vallein Tercinier staat sowieso op mijn verlanglijst. Ik heb al verschillende reisverslagen gelezen op dit forum.

Welke kleine huizen zouden jullie mij aanraden?

Alvast dank voor jullie reactie.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Bezoek aan de Cognac streek

Bericht door Ton »

Heb je hier al eens gekeken: https://cognac-ton.nl/toerisme/plannen/?
Heb je al wat uitgangspunten? Bijvoorbeeld in welke stad ben je van plan te overnachten? Welke cru's gaat je voorkeur naar uit?
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bezoek aan de Cognac streek

Bericht door Hans »

Op het forum zijn verschillende reisverslagen te vinden, o.a. hier, hier, en hier. Daar kun je mogelijk ook wat inspiratie uit putten.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Rigor
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 20:01

Re: Bezoek aan de Cognac streek

Bericht door Rigor »

Bedankt Hans en Ton. Hele nuttige links. Ik ga de prachtige map eens rustig bestuderen. Ik heb geen voorkeurscru. Ben eerder een nieuweling die op ontdekkingstocht gaat.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Bezoek aan de Cognac streek

Bericht door Ton »

Je kan bijna niet fout gaan. Ik heb altijd alleen maar leuke ervaringen en ontmoetingen gehad. Het enige is, als je geen afspraak hebt, zijn ze soms niet thuis.
Rigor
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 20:01

Re: Bezoek aan de Cognac streek

Bericht door Rigor »

Ik heb mijn keuze gemaakt. Op donderdag bezoek ik ragnaud sabourin en vallein Tercinier. Op vrijdag bezoek ik André petit, j. Painturaud en Louis bouron. Ik verblijf aan de kustlijn (drie kwartiertje rijden) en heb met alle maisons een afspraak gemaakt. Ik kijk er enorm naar uit! Bedankt voor de tips
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bezoek aan de Cognac streek

Bericht door Hans »

Mooie selectie! We horen tzt graag je ervaringen.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Bezoek aan de Cognac streek

Bericht door Ton »

Jaloersmakende keuze!
Veel plezier!
Rigor
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 20:01

Re: Bezoek aan de Cognac streek

Bericht door Rigor »

Hallo allemaal,

Hierbij verslag van mijn eerste twee dagen in de cognac streek. Ik voeg bij thuiskomst zeker nog enkele foto's toe.

Programma:
Dond 23 mei: ragnaud sabourin en vallein tercinier
Vrijdag 24 mei: André petit, Daniel Bouju en Louis bouron
Zat 25 mei: Remy Martin en j. Painturaud

Gisterenochtend vroeg vertrokken 4u30. 2 uur vastgezeten in de Parijse spits, maar mijn humeur niet verloren. Gps stuurde me centrum Parijs door dus voor de eerste keer de eiffel toren gezien. Een geluk bij een ongeluk.

Om 14u aangekomen bij Ragnaud sabourin. De persoon die gasten normaal ontvangt, was niet aanwezig. De keldermeester heeft me dan ontvangen. Zeer vriendelijke man. Eerst degustatie gehad, daarna een korte tour. Aangezien ik met de auto was, heb ik enkel de oudere cognacs geproefd. Begonnen met de xo, de fontvieille en de florilege. De fontvieille viel wat tegen, de florilege was top. Daarna kwam de Paradis. Daar had ik persoonlijk meer van verwacht. Misschien kwam het doordat ik al 3 cognacs ervoor geproefd had.

Hij liet me vervolgens enkele millesimes proeven. 1988 en 1990. Lekker. Maar toen kwam de surprise van de chef. Hij kwam met een klein flesje van 1991: wat was dat! Absolute top. Hij zei dat hij het zelf een heel speciaal jaar vond en ging het nog verder laten rijpen. De chais waren ook de moeite.
Een betere start had ik me niet kunnen wensen. Buit: 2x florilege, 1x fontvieille. 2 kleine flesjes erbij gekregen.

Doorgereden naar vallein Tercinier. Ik had een afspraak op voorhand gemaakt met Stephane roudier, echtgenoot van Catherine Tercinier. Dezelfde vriendelijke, warme stijl van ontvangst. Korte uitleg gehad over het distillatie proces en de chai bezocht. Hij liet me vervolgens de hele range zien en daarna begon de degustatie. Ik heb de Lot 65 open thuis, dus ik was benieuwd naar de andere cognacs. Ik vind de Lot 65 prijs kwaliteit persoonlijk wat overroepen. Begonnen met enkele minder oude goden zoals de Napoleon. Van daaruit ging het naar de hors dage. Ik vond hem echt goed. Vervolgens liet hij me de Lot 66,90, 69 proeven. Ik moet zeggen dat dit cognacs met meer finesse zijn, maar de hors d age beviel me het meest. We hebben een diepgaand gesprek gevoerd over het leven en de cognac. Heel leuk allemaal. De hommage 40 vond ik top. De Lot 34 vond ik wat tegenvallen prijs/kwaliteit. Ook hier ben ik bijzonder verrast geweest: hij haalde een fles tevoorschijn die ik nog niet kende: lot 70. Nog maar enkele weken gebotteld. Slechts 1 vat. Helft van het vat is voor Amerika. De overige helft bieden ze zelf aan (300 flessen). Ik ben van mijn stoel geblazen. Zo goed was ie. Bijzonder krachtig en complex. Hij zei dat hij verwachte dat de Lot 70 heel snel weg zal zijn. Serge Valentin scoorde hem zeer recent 92. Zeer aangenaam bezoek. Echt een aanrader. Ik heb geleerd dat Fins bois mijn ding niet is, grande champagne des te meer. Opvolging is trouwens ook verzekerd. Een neefje van Catherine Tercinier zal de zaak waarschijnlijk verderzetten. Buit: 2x hors d age, 2 hommage Paul vallein 40 en 2x lot 70.

Deze ochtend langsgegaan bij Jacques petit van André petit. Wat een sympathieke en gepassioneerde man. Een spraakwaterval die me veel bijgebracht heeft over de geschiedenis van de cognac en de streek. Zo weet ik vanaf nu dat de cognacstad geologisch eigenlijk geen grande champagne is, maar dat dit politiek totstandgekomen is. Enkel het zuidelijke gedeelte van de grande champagne zoals segonzac is echte grande champagne. Een les in chemie gekregen van hem (hij zat met krijt te tekenen op zijn ketels). Fantastisch gewoon. Hij heeft me schitterende verhalen over zijn vader en zijn buren verteld. Zo was het vat uit 1870 waarmee hij vroeger zijn reserve familiale maakte afkomstig uit de kelder van een rijke buur. Hij heeft nog maar enkele flessen van zijn huidige reserve familiale. Die is gemaakt van 1914 en 1932. De 1914 is bijna op en dan is het gedaan met de reserve familiale. Hij zag dat ik gepassioneerd was en heeft me van de 1914 laten proeven. Ik voelde gepriviligieerd, zeker omdat er nog zo weinig over was. Ik proefde ook een millesimes van 1961 (beste jaar ooit volgens hem) en 1958 (zijn geboortejaar) en de hors d age. Allemaal bijzondere zaken. Wat een beleving. Ik was wel genoodzaakt om mijn afspraak bij Daniel Bouju te annuleren wegens tijdsgebrek, maar ik ben blij dat ik zo lang met hem heb kunnen doorbrengen. Hij leeft voor zijn passie. Zeker eens te bezoeken hoor, maar plan wat tijd in. Foto's van de dame Jeanne van 1914 en de chemieles volgen nog. Uit dankbaarheid heb ik ook hier enkele mooie flessen gekocht: reserve familiale, millesimes 1970 en hors age.

Snamiddags naar Louis bouron gereden. Prachtige chateau. Kleine ontvangstruimte wel omdat de ruimte die door de brand vernield werd, momenteel heropgebouwd wordt. Het was een snelle degustatie door een werkneemster. Vriendelijk wel, maar je merkt dat een gesprek met een keldermeester of zaakvoerder dieper gaat. De xo, vieille reserve vielen tegen. Waarschijnlijk omdat het niet mijn lievelingsregios zijn. Te scherp en te weinig diepgang. De heritage en de sublime waren wel top. Vooral de sublime heeft indruk op mij gemaakt. Niet voor alle dagen. Ook hier zijn er nog maar enkele flessen van de sublime over. Buit: kleine heritage 500ml grote heritage 700ml en 2 sublimes.

Ik had veel van mijn reis verwacht, maar de vriendelijkheid en het proeven overtreffen mijn stoutste verwachtingen. Straks ga ik nog een glimp opvangen van fort Boyard. Ik verblijf aan de kustlijn in chatelaillon plage. Morgen staat een bezoek aan Remy Martin gepland. Ik heb de Louis XIII introduction tour geboekt. Ik ben eens benieuwd of de Louis XIII zo goed is als men beweert. Ik verwacht van niet. In de namiddag bezoek ik nog j. Painturaud in segonzac.

Grootste meevallers: de Lot 70 vallein Tercinier, het privilege om de 1914 van petit te mogen proeven en de Sublime.

Tegenvaller: de Fins bois cognacs, het is gewoon niet mijn ding.

Laatste dag: zaterdag 25 mei. Om 10u een afspraak met Margot van Remy Martin voor de Louis XIII introduction tour. Zeer joviale dame die het Engels machtig is. Boeiende uitleg over de historiek van het huis en de Louis XIII gekregen. Enkele mooie plaatsen te zien gekregen: de chai met de Louis XIII vaten en de salle de references. Indrukwekkend. In het midden van het bezoek een glaasje Louis XIII gekregen, zeg maar glas. Excellente cognac. Ongelooflijk hoe deze cognac evolueerde in functie van de plaats waar ik aan het rondlopen was. Oneindig qua geur en smaakpallet. Margot heeft me zelfs een deel van haar glas gegeven omdat ze het praktisch elke week drinkt en ze zag me genieten. Op het einde een mooi kristallen Louis XIII glas gekregen. Ik heb in de heat of the moment een fles carte blanche gekocht tegen een te dure prijs. Och ja. Kan gebeuren.

Snamiddags dan afspraak bij j painturaud. Emmanuel lag nog te slapen (echt waar). Zijn moeder heeft hem dan maar wakker gebeld. Toffe pie. Hij is de keldermeester. Hij liet me de kleine chai achter de winkel zien. Ik moet zeggen dat ik me eerst ongemakkelijk voelde. Het was soms moeilijk om het gesprek op gang te brengen. Ik moest redelijk wat vragen stellen om het ijs te breken. Hoe ben je zelf als je pas wakker bent... De vieille reserve, de hors dage, de generations geproefd. Allemaal excellent. Ik had hier op het forum al gelezen dat dit huis best de moeite was en ik kan het bevestigen. Toen ik zei dat ik geïnteresseerd was in de secrets de familie haalde hij een fles secrets boven. Top cognac. Betreft onder andere eaux de vies van 1917 en 1921 ondanks dat het huis pas opgericht werd in 1934. Jongste eau de vie is van 1934. Buit: enkele hors dage, enkele generations en een secret de famille. Ook dit huis is aanbevelenswaardig.
Laatst gewijzigd door Rigor op za 25 mei 2019, 22:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bezoek aan de Cognac streek

Bericht door Hans »

Mooie belevenissen, Rigor! En leuk om het zo gedetailleerd te lezen! Benieuwd naar de foto's en je ervaringen morgen. Wij reizen aanstaande woensdag af naar de Charente :D
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Reizen naar de Charente, de cognacstreek”