Deau 1999: over jaartalcognacs, kwaliteit en prijzen

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Deau 1999: over jaartalcognacs, kwaliteit en prijzen

Bericht door Hans »

Roland schreef:
JohanB schreef:Ik vind het jammer dat je niet weet hoe lang een vintage cognac in het vat gezeten heeft. Is er eigenlijk een reden voor waarom er op de fles geen leeftijd staat of een datum van botteling? Ik ken wel wel een paar cognachuizen (of armagnac merken) die een botteldatum op de fles vermelden, maar dat zijn er bijzonder weinig. Ik ben daardoor niet zo snel geneigd om een vintage aan te schaffen. Dan heb ik liever een cognac van een bepaalde leeftijd (of een gemiddelde leeftijd). Ook al omdat die vintage cognacs al snel een bom geld kosten.
Er is geen verplichting (staat niet in de wetgeving).
Ik heb wel de indruk dat steeds meer huizen de info gaan vermelden.
Maxime Trijol, Vallein-Tercinier, Frapin, Lhéraud, P. Vallet, Delamain, Chollet
Volgens Nicky Verlinden zou jouw fles van Paul Giraud 1999 ook de datum van botteling moeten vermelden:
Alfaspirits schreef:Het is, naar gewoonte van Paul Giraud,een zeer fijne en pure Cognac. Momenteel 18 jaar oud met nog een geweldig potentieel tot verdere veroudering. Zeer licht van kleur omdat er geen caramel wordt toegevoegd. De flessen worden gebotteld naar gelang de vraag, de botteldatum staat steeds op de fles, ideaal om een collectie aan te leggen van de verschillende bottelingen.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Deau 1999: over jaartalcognacs, kwaliteit en prijzen

Bericht door Roland »

Hans schreef:Volgens Nicky Verlinden zou jouw fles van Paul Giraud 1999 ook de datum van botteling moeten vermelden:
Alfaspirits schreef:Het is, naar gewoonte van Paul Giraud,een zeer fijne en pure Cognac. Momenteel 18 jaar oud met nog een geweldig potentieel tot verdere veroudering. Zeer licht van kleur omdat er geen caramel wordt toegevoegd. De flessen worden gebotteld naar gelang de vraag, de botteldatum staat steeds op de fles, ideaal om een collectie aan te leggen van de verschillende bottelingen.
Staat er inderdaad op.
DSC_0497.JPG
DSC_0497.JPG (315.55 KiB) 944 keer bekeken
mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Deau 1999: over jaartalcognacs, kwaliteit en prijzen

Bericht door EelcoA »

Roland schreef:
Ik weet niet hoe Emile deze fles naar waarde geschat heeft, want deze fles is een primeur.
Je vindt nergens een prijs.
Het is zelfs mogelijk dat de schattingsprijs onder de aankoopwaarde zit.
Wellicht omdat Emile/Catawiki eenzelfde inschatting heeft gemaakt als hierboven door Hans en jou, dat de doorsnee bieder/koper €350 op eerste gezicht aan de hoge kant vindt voor zo'n jonge vintage en er dus een grote kans bestaat dat er niet zo hoog geboden gaat worden...

Ik verwonder me trouwens ook weleens over die schattingen op Catawiki. Af en toe verbazen die me kwa bedrag, en dan blijken ze achteraf toch goed in de richting te zitten. Dan vraag ik me af of ze toch een stuk beter kunnen inschatten dan ik of dat de gegevens inschatting ergens op een bepaalde manier sturend is naar het eindbedrag (ws van beide een beetje ;) ).

Andere schattingen lijken consequent te hoog, bijv. de meer bijzondere Remy Martin flessen gaan vaak onder de onderkant van de schatting weg. Uit jouw verhaal haal ik dat je vooraf niet weet wat voor schatting bij je aanbod komt te staan? Lijkt me af en toch frustrerend dan gezien bovenstaande (algemene) observaties...
DiscoverCognac schreef: Soms gaat het niet helemaal goed zo had ik deze week de Renault Carte Noir 180y maar werd veranderd/aangebodennals.de reguliere xo.
Dat is slordig. De foto's waren aan de andere kant toch wel duidelijk over de ware aard van de fles. Misschien kijken velen niet verder dan de omschrijving, mij hoor je niet klagen... ;)
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”