Double maturation en ageing op gebruikte vaten - nieuw concept voor cognac?

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Double maturation en ageing op gebruikte vaten - nieuw concept voor cognac?

Bericht door EelcoA »

Afgelopen weekend stuitte ik op cognacnet.eu op een nieuwe variant van Drouet - de Small Batch Pacherenc Cask Finish(http://cognacnet.eu/index.php?route=pro ... uct_id=503). Volgens de website betreft dit een experiment van de maker waarbij sprake is van rijping via een double maturing proces - eerst wordt het destillaat een tijdje op cognacvaten gerijpt en vervolgens nog een aantal maanden op vaten waarin al Pacherenc dessert wijn heeft gelegen (vergelijkbaar met Sauternes). Mijn nieuwsgierigheid won het en ik heb maar gelijk een fles besteld (ook omdat het een beperkte oplage van 600 exemplaren betreft, ja ik ben gevoelig voor FOMO...), deze komt als het goed is morgen binnen (als de bezorgdiensten tenminste de straat op durven).

Nu is mijn vraag, heeft iemand al eerder gehoord of zelfs ervaring met een cognac die op dergelijke wijze gerijpt is? Vanuit de bekende merken kan ik zo snel alleen aan de Camus Ile de Ré – Double Matured denken. Die is wel double matured, maar volgens mij niet op al voor andere dranken gebruikte vaten. Binnen de Whisky wereld is dit natuurlijk wel een bekend procedé (vaak op sherry of port vaten, denk bijv. aan Glenmorangie) en ook in de wereld van speciaalbieren zie je dit steeds meer (bijv Hertog Jan vatgerijpt). Alleen voor cognac is dit nieuw, althans voor mij.

Daarnaast, verwachten jullie dat dergelijke methoden in de toekomst vaker gebruikt gaan worden? Dit is waarschijnlijk vloeken in de kerk voor traditionele cognacmakers en liefhebbers, maar wellicht bieden dergelijke methoden (mits goed toegepast) geheel nieuwe mogelijkheden om je als producent te onderscheiden. Zijn dit onderwerpen die binnen de wereld van cognacproducenten leven voor zover jullie weten?

Ben erg benieuwd naar reacties en gedachten. Mocht dit al eerder hier of elders besproken of beantwoordt zijn dan houd ik me graag aanbevolen! alvast veel dank eventuele reacties. Uiteraard deel ik graag een eerste indruk van deze cognac op het moment dat de fles er is en opengaat!
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Double maturation en ageing op gebruikte vaten - nieuw concept voor cognac?

Bericht door Ton »

Ja dat komt tegenwoordig vaker voor. Ik ben er persoonlijk niet blij mee en de cognacwereld zelf is er nog niet echt uit.
Officieel zou het verboden moeten zijn als je de regels strikt interpreteert, maar het lijkt te worden gedoogd.
Courvoisier heeft een sherry cask finish. Bache-Gabrielsen wil er mee gaan experimenteren. Philbert is er al wat langer mee bezig. En zo zijn er nog wel een paar.
easmits
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 101
Lid geworden op: za 18 jun 2016, 18:56

Re: Double maturation en ageing op gebruikte vaten - nieuw concept voor cognac?

Bericht door easmits »

Finishes zijn de Bacardi breezers onder het gedistilleerd. Het is een verschrikkelijk goedkope manier om een 'smaakje' aan je distillaat toe te voegen. Veel mensen vinden dit leuk, vanwege de kinderlijke "hé, ik herken de port hierin terug!" ervaring.
Iedereen die echt kan proeven moet hier geen zin in hebben. Het probleem met de whiskyindustrie is dat ze al 20 jaar lang bijna allemaal dezelfde inferieure kwaliteit whisky stoken en de finishes nodig hebben om zich van elkaar te onderscheiden.

Bij Cognac zou dit niet nodig hoeven zijn, daar wordt nog veel beter geproduceerd (behalve door de grote 4). Het is daar eerder een duffe poging om een jonger publiek aan te trekken... Maar een jong publiek wil óf een cocktail óf een echt traditioneel product.

Groeten,
Emile
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Re: Double maturation en ageing op gebruikte vaten - nieuw concept voor cognac?

Bericht door Roel »

easmits schreef:Finishes zijn de Bacardi breezers onder het gedistilleerd. Het is een verschrikkelijk goedkope manier om een 'smaakje' aan je distillaat toe te voegen. Veel mensen vinden dit leuk, vanwege de kinderlijke "hé, ik herken de port hierin terug!" ervaring.
Iedereen die echt kan proeven moet hier geen zin in hebben. Het probleem met de whiskyindustrie is dat ze al 20 jaar lang bijna allemaal dezelfde inferieure kwaliteit whisky stoken en de finishes nodig hebben om zich van elkaar te onderscheiden.

Bij Cognac zou dit niet nodig hoeven zijn, daar wordt nog veel beter geproduceerd (behalve door de grote 4). Het is daar eerder een duffe poging om een jonger publiek aan te trekken... Maar een jong publiek wil óf een cocktail óf een echt traditioneel product.

Groeten,
Emile
Hear, hear!
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Double maturation en ageing op gebruikte vaten - nieuw concept voor cognac?

Bericht door EelcoA »

Haha dank voor jullie (duidelijke) meningen over dit onderwerp Ton en Emile! :D
Wat mij betreft zou er wel ruimte moeten zijn voor dit soort initiatieven (niemand dwingt de ervaren cognacdrinker om hierin mee te gaan) mits duidelijk op de verpakking aangegeven. Ik verwacht alleen ook niet dat dit het 'breezerpubliek' gaat overtuigen om te kiezen voor deze (toch prijzigere) alternatieven. Blijft over de paar nieuwsgierige whiskydrinkers die eens een klein beetje buiten hun gebaande paden durven te treden. Maar of die vervolgens echt gaan overstappen naar een echt kwaliteitsproduct ;)
Er lijkt dus in ieder geval nog geen beweging vanuit producenten / BNIC om dit soort praktijken op het randje van de voorschriften om de naam Cognac te mogen gebruiken aan banden te leggen begrijp ik!?
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”