Chateau de Montifaud

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
Rockbass
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 20:39

Chateau de Montifaud

Bericht door Rockbass »

Op de website van Montifaud kwam ik een aantal begrippen tegen die nog onbekend zijn voor mij. Wie kan het mij uitleggen? Het gaat om de onderstaande begrippen welke toegevoegd zijn en die tussen haakjes staan.

Chateau de Montifaud 10 jaar "Old Premier Cru Grande Champagne".
Chateau de Montifaud Ariane VS "Petite Champagne Cognac".
Chateau de Montifaud Ariane VSOP "Fine Petite Champagne Cognac".
Chateau de Montifaud "Fleur de Cognac".

Misschien helpt het bij het uitzoeken van een cognac als ik iets meer weet over deze toevoegingen.

Alvast bedankt.

Groet,
René
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Chateau de Montifaud

Bericht door Ton »

Ariane verwijst naar het type fles.
Old premier Cru Grande Champagne betekent niet meer dan dat het grande champagne betreft (premier cru is grande champagne, dus het is nogal redundant). Grande champagne is kwalitatief het beste cognacdistrict.
Petite Champagne is het op één na beste cognacdistrict. Het wordt heel soms ook wel deuxième cru genoemd.
Fine Petite Champagne op een etiket betekent precies hetzelfde als Petite Champagne. Het staat misschien iets chiquer.
Let op: Fine Champagne betekent: minimaal 50% grande champagne en de rest petite champagne. Voor 'fine' kun je ook nog op de site http://www.cognac-ton.nl kijken bij Overige Onderwerpen - Terminologie. Daar vind je ook de betekenissen van de woorden cru, borderies, fins bois, bons bois en bois ordinaires.
Fleur de Cognac is een zelf verzonnen term en heeft verder geen betekenis.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Groeten,
Ton
Rockbass
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 20:39

Re: Chateau de Montifaud

Bericht door Rockbass »

Ton: bedankt en ik ben weer iets wijzer geworden.

Ook maar even een kijkje genomen op je site. Ziet er leuk uit.

Groet,
René
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”