Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Deel hier je ervaringen van de cognacs die je recent zelf hebt geproefd.
Rigor
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 20:01

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Rigor »

Hans schreef: ma 23 sep 2019, 20:44
Rigor schreef: ma 23 sep 2019, 14:44 Het is altijd fijn om een passie met een gelijkgezinde te kunnen delen.
Inderdaad!
Rigor schreef: ma 23 sep 2019, 14:44 Ik moet zeggen dat Johan een goede neus heeft om geuren/smaken te herkennen en beschrijven. Ik ben nog niet op dat niveau. Ik hoop komende vrijdag op het evenement 'Cognacshop proeft' hieraan te werken.
In mijn ervaring kun je dat al doende wel enigszins ontwikkelen, maar ik gebruik daar nog steeds graag de aromakoffer van Arsan bij. Zonder lukt dat toch een stuk minder goed.
En dan is er ook gewoon een aanleg component: de een heeft dat nu eenmaal meer in zich dan de ander. Ik herinner me een mevrouw op een proeverij van Cognacshop, nog bij Gert, die nog nooit cognac gedronken had, maar trefzeker telkens precies de geur benoemde waar anderen naar zochten.

En telkens weer blijken op proeverijen verschillende mensen verschillende dingen te ruiken, ook onder ervaren proevers. En die ervaren proevers slaan op blindproeverijen toch regelmatig de plank behoorlijk mis.
Tot slot is naar mijn bescheiden mening ook wel enige relativering op zijn plaats. ;)
Die aromakoffer staat nu officieel op mijn kerst wishlist. Bedankt voor de tip. Leuke post ook over dat relativeren :-)
Rigor
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 20:01

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Rigor »

EelcoA schreef: ma 23 sep 2019, 20:59
JohanB schreef: zo 22 sep 2019, 23:50 Vandaag bij Rigor heb ik het volgende mogen proeven:

Vallein-Tercinier lot 65
Louis Bouron Sublime
André Petit Hors d'Age
Erg mooie line-up Johan en Berten, deze cognacs zouden ook niet misstaan tijdens onze volgende forumproeverij in November zou ik zeggen.... ;)
Is er al een thema en plaats bekend :-)?
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Hans »

Rigor schreef: ma 23 sep 2019, 21:30 Is er al een thema en plaats bekend :-)?
De aankondiging komt binnenkort, in het forum Proeverijen & Cognac-dates
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Hans schreef: ma 23 sep 2019, 20:44 In mijn ervaring kun je dat al doende wel enigszins ontwikkelen, maar ik gebruik daar nog steeds graag de aromakoffer van Arsan bij. Zonder lukt dat toch een stuk minder goed.
En dan is er ook gewoon een aanleg component: de een heeft dat nu eenmaal meer in zich dan de ander. Ik herinner me een mevrouw op een proeverij van Cognacshop, nog bij Gert, die nog nooit cognac gedronken had, maar trefzeker telkens precies de geur benoemde waar anderen naar zochten.

En telkens weer blijken op proeverijen verschillende mensen verschillende dingen te ruiken, ook onder ervaren proevers. En die ervaren proevers slaan op blindproeverijen toch regelmatig de plank behoorlijk mis.
Tot slot is naar mijn bescheiden mening ook wel enige relativering op zijn plaats. ;)
Het is gewoon een feit dat vrouwen beter kunnen ruiken en proeven dan mannen. Het vergt wel training, maar het is best aan te leren. Vooral veel oefenen, veel je neus in kruidenpotjes steken enz.
Ik heb vroeger, toen ik nog met single malt bezig was, een aantal blind tastings gedaan. Het is quasi onmogelijk om de naam van de whisky te benoemen. Ik durf te wedden (voor betrekkelijk veel geld zelfs) dat die geoefende bloggers de bal 9 kansen op 10 mis slaan bij een blind tasting. Ik ben er ook van overtuigd dat, indien ze bv een Port Ellen blind zouden moeten reviewen, ze dikwijls veel minder lovend gaan zijn dan anders. Gewoon omdat de verwachtingen al van bij het begin heel hoog liggen want 'het is wel een Port Ellen, he'. Met cognac zal dat wel niet anders zijn. Uiteindelijk gaat het er gewoon over of je de drank al dan niet lekker vind. En dat is zeer objectief.

Maar over die aromakoffer ga ik toch eens eea opzoeken en lezen. Klinkt HEEL interessant.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Ton »

Klopt natuurlijk helemaal Johan. En ik kan er van meepraten. De laatste proeverij bij 'iemand' thuis was blind. Ik heb geen enkele keer het merk goed geraden, terwijl ik wel steeds een duidelijk merk méénde te herkennen. Wat ik voor mijn gevoel wel goed deed, was het aangeven welke ik lekkerder vond en welke minder lekker.
Ik denk wel dat je het kunt ontwikkelen, maar dan zul je bijna dagelijks proeverijen moeten gaan doen.
Wel een goed idee, toch :?: :idea: :?: :idea: :?: :idea: 8-) 8-) 8-)
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Roland »

Ton schreef: di 24 sep 2019, 13:09 De laatste proeverij bij 'iemand' thuis was blind. Ik heb geen enkele keer het merk goed geraden, terwijl ik wel steeds een duidelijk merk méénde te herkennen.
De volgende keer (8/07/2023) maak ik de flessen bekend voor de start.
Zoals de eerste keer. Uiteraard niet de volgorde. :-)
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Ton »

Leuk!
Dat maakt het iets makkelijker, maar dan nog zal meer dan de helft fout zijn schat ik in.
Kijk er naar uit!
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Ik zei het nog tegen Berten vorige zondag. Ik geloof dat ik volgend jaar tot in Amersfoort kom.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Gisteren was het nog eens een Vesper. Goede cognac, maar ik mis iets. Het is een hele zacht cognac, maar ik heb liever een die wat meer uitgesproken smaken heeft. Vandaag heb ik nog eens van de Navarre Vieille Réserve gedronken. Het verschil met de Vesper in nu wel heel duidelijk. De Navarre is veel meer mijn ding. Dit is zo één van die flessen waarvan je er toch minstens één of twee per jaar van moet kopen. Een must have.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Hans »

JohanB schreef: ma 07 okt 2019, 00:08 ....... Vandaag heb ik nog eens van de Navarre Vieille Réserve gedronken. Het verschil met de Vesper in nu wel heel duidelijk. De Navarre is veel meer mijn ding. Dit is zo één van die flessen waarvan je er toch minstens één of twee per jaar van moet kopen. Een must have.
Zeer mee eens, Johan! ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Wat heb je vandaag of gisteren gedronken?”