Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Deel hier je ervaringen van de cognacs die je recent zelf hebt geproefd.
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door EelcoA »

Hans schreef: ma 23 mar 2020, 20:45
EelcoA schreef: ma 23 mar 2020, 20:38 Vanavond ivm mijn 40e verjaardag de Delamain Tres Venerable opengetrokken. Fantastische eerste indruk, direct vol, open en rond met zowel heerlijke fruit (gecaremliseerde peer) als houttonen, licht pepertje. Duidelijke rancio die mooi blend met de rest van de smaaktonen. Hier gaan we rustig van genieten!
Gefeliciteerd Eelco! Ik zag dat mijn laatste proefnotitie al weer 5 1/2 jaar oud is. Misschien een aanvullinkje doen? ;)

Geniet ervan in ieder geval!
Ik zal kijken of ik er iets aan toe kan voegen Hans :D
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Jurrien »

Vreemde gewaarwording zo je verjaardag vieren in huiselijke sfeer, gezien het befaamde virus. Mooi om even op dergelijke wijze te genieten. Dat er nog maar heel veel mooie (cognac) geniet momenten mogen volgen.
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door EelcoA »

Jurrien schreef: di 24 mar 2020, 18:46 Vreemde gewaarwording zo je verjaardag vieren in huiselijke sfeer, gezien het befaamde virus. Mooi om even op dergelijke wijze te genieten. Dat er nog maar heel veel mooie (cognac) geniet momenten mogen volgen.
Thanks Jurrien, laten we daar met z'n allen voor gaan zorgen!
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Hans »

Meegekomen met een klein partijtje jaren 60-cognacs.

Souvenir de Napoleon van Gemec & Co. Een VSOP, waarschijnlijk jaren 60-70. Ik denk een supermarkt merk, weinig over te vinden.

Het grappige is: best goed te drinken. Geen topper, maar toch: hout, sous-bois, wat noten, best vol van smaak. De kurk was lurp natuurlijk, maar dat lijkt de smaak niet te hebben beïnvloed. Helemaal niet verkeerd in deze tijden van verhoogde consumptie als gevolg van de corona crisis. ;)
Gemec.JPG
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door EelcoA »

Herkenbaar Hans. Die oude bottelingen kunnen soms zeer verrassen en bekoren imho. Gisteren nog een paar glaasjes Otard 3-star, gebotteld in de 50-er jaren, geproefd.
20200214_201334.jpg
Wat oxidatie in de neus, maar wel een mooie volle, kruidige smaak in de mond. Echt een explosie van smaak. Ook wat sous-bois, duidelijk herkenbaar. Vrij korte nasmaak, maar dat valt te verwachten met deze kwaliteit. Heel anders dan een cognac die recent gebottled is. Het blijft altijd een beetje gokken wat old bottle effect heeft gedaan met zo'n oude fles, maar als het goed uitpakt absoluut een hele unieke ervaring!

Geniet van de Souvenir de Napoleon. Hopelijk snel weer een mogelijkheid om samem dit soort ervaringen te delen!
DiscoverCognac
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 270
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 10:45

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door DiscoverCognac »

Catawiki? Elke keer als ik aan het bieden ben denk ik: zal iemand van het forum ook aan het bieden zijn. In de loop der tijd stel ik een maximum in en wijk daar dan ook niet meer van af. Soms komt er een fles die ik gewoon wil hebben voor de heb. Dan wil ik nog wel eens me boekje te buiten gaan.
EelcoA schreef: vr 27 mar 2020, 20:43 Herkenbaar Hans. Die oude bottelingen kunnen soms zeer verrassen en bekoren imho. Gisteren nog een paar glaasjes Otard 3-star, gebotteld in de 50-er jaren, geproefd.

20200214_201334.jpg

Wat oxidatie in de neus, maar wel een mooie volle, kruidige smaak in de mond. Echt een explosie van smaak. Ook wat sous-bois, duidelijk herkenbaar. Vrij korte nasmaak, maar dat valt te verwachten met deze kwaliteit. Heel anders dan een cognac die recent gebottled is. Het blijft altijd een beetje gokken wat old bottle effect heeft gedaan met zo'n oude fles, maar als het goed uitpakt absoluut een hele unieke ervaring!

Geniet van de Souvenir de Napoleon. Hopelijk snel weer een mogelijkheid om samem dit soort ervaringen te delen!
Fuzhou
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 377
Lid geworden op: zo 05 mar 2017, 15:08

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Fuzhou »

It’s been a while since I last had this. This is a good example where a little air does good for the spirit.

Paul Beau VSOP 40% abv
Bijlagen
Paul Beau VSOP
Paul Beau VSOP
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Gisteren heb ik de Vallein - Tercinier Lot 40 open getrokken. Awel ... ik ben blij dat ik hem gekocht heb. WTF is me dit, zeg? Vanaf het begin is de geur super lekker. Ik dacht vanalles te ruiken, maar ik kon er mijn vinger niet op leggen. Na een tijdje wel. Ik dacht veel zachte houttonen te ruiken, wat champignons ook, die rancio slaat je om de oren. Geweldige geur. Ik moest mij bijna (jaa, bijna maar niet helemaal) forceren om er van te proeven. De smaak idem dito. Behoorlijk overweldigend, ligt in de lijn van de neus, fruitig ook (of zijn het bloemen?) en ineens proefde ik iets dat ik in een Japanse whisky ook al tegen kwam. Van die snoepjes, die gesuikerde sinaasappelschijfjes. Dat was echt heel duidelijk. Zo duidelijk dat ik het etiket en de proefnotitie op de fles eens nagelezen heb. En wat staat daar op: gekonfijte abrikoos. Ik zat er dus niet ver naast. Toen het glas al een tijdje leeg naast mij stond heb ik er mijn neus nog eens in gestoken. Echt, die geur ! Machtig gewoon.

EDIT: Bijna vergeten te melden. Dat alcoholpercentage van bijna 50 % ruik je dus echt niet, he. De geur is zeer zacht. Enkel in de mond proef je die explosie van smaken en alcohol, maar dat kalmeert zeer snel. Vergeleken met de Peyrot Héritage 44,2 % vind ik die 49,7 % van de Lot 40 veel beter in balans en veel minder overheersend, gewoon lekkerder. Ik heb mijn zoon uiteraard ook laten ruiken en proeven. En ik heb hem laten raden naar het alcohol%, wetende dat hij niet lang daarvoor die Peyrot 44,2 % ook gedronken had. Hij gokte iets van 43 %. Zegt genoeg, he? Super zacht en super lekker.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Roland »

DSC_0089.JPG
.
Gautier : Vieille Réserve Tradition Rare : blend (€ 120 - 09/2018)
Goyon : Vieille Réserve : PC 40y old (1977) (€ 61 - 10/2018)
André Petit : Hors d'age : blend +50y old (58-59-63) (€ 200 - 04/2017)
Brillet : Hors d'age : GC 20-25y old (€ 130 - 07/2016)
Drouet : Hors d'age, Paradis de Famille ; GC 45y old (1969) (€ 100 - 04/2017)
Forgeron : Hors d'age : GC 40y old (€ 120 - 07/2016)
Laatst gewijzigd door Roland op zo 05 apr 2020, 07:26, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Ik vond die Drouet Paradis de Famille zijn geld niet waard, eerlijk gezegd. Iets te jong naar mijn gedacht.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Plaats reactie

Terug naar “Wat heb je vandaag of gisteren gedronken?”