Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Deel hier je ervaringen van de cognacs die je recent zelf hebt geproefd.
Pellie
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 06 jan 2019, 12:16

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Pellie »

En na bovenstaande geweld heb ik de Michelet vsop open getrokken en ik was aangenaam verrast in positieve zin. Heerlijke vsop (10 jaar oud dacht ik), makkelijk te drinken. Prima vsop voor het geld.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Hans »

Pellie schreef: di 25 mei 2021, 22:08 En na bovenstaande geweld heb ik de Michelet vsop open getrokken en ik was aangenaam verrast in positieve zin. Heerlijke vsop (10 jaar oud dacht ik), makkelijk te drinken. Prima vsop voor het geld.
Zeer mee eens, Marcel, zoals je hier kunt lezen.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Het is alweer het laatste glas van mijn Veuve Baron Hors d'Age maar tegelijk het eerste van mijn nieuwste aanwinst Raison Personnelle 2.2 (41 %).

EDIT: en dat is wel de 1ste keer en toch even schrikken. De Raison Personelle is mijn allereerste cognac fles met schroefdop.
Bijlagen
SAM_0851.JPG
SAM_0850.JPG
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Ik heb nu dit WE 2 x geproefd van die Raison Personnelle 2.2 en ik moet toegeven dat dit bijlange niet slecht is. Zoals RolanD al zei is het nog te jong om echt al top te zijn. Het is een mélange van 1997, 1998, 2000 en 2002 en werd gebotteld op 26/05/2019 en is de oudste Raison Personnelle die ze hebben. Ik ga nog niet direct een review schrijven omdat de fles maar pas open gegaan is. Maar ik ben wel zeer aangenaam verrast van de kwaliteit die de 2.2 nu al heeft. De body is momenteel nog flinterdun en zeer licht, de neus is nog wat aarzelend (soms heb ik zelfs verfgeur geroken) maar de rancio zit er nu al duidelijk in en uiteindelijk viel dit allesbehalve tegen, hoor. Het is natuurlijk moeilijk te voorspellen hoe de cognac gaat evolueren de komende jaren, maar geef dit nog 10 à 13 jaar en ik zie dit nog wel een topper worden volgens mij.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Ton »

Je bedoelt 10 à 13 jaar totdat ze de volgende batch van deze cognac gaan bottelen neem ik aan?
Want in de fles zal hij niet veel beter worden.
Ik denk dat het voor Bertrand de Witasse financieel gezien niet aantrekkelijk zal zijn om zijn cognac nog meer dan 10 jaar te laten liggen, maar je weet maar nooit... Zou leuk zijn.
Vinden jullie trouwens ook niet dat hij eens advies zou moeten vragen bij een marketing deskundige over zijn merknaam en zijn etiket? Achter Raison Personelle vermoed je natuurlijk wel een heel verhaal, maar ik vind het niet erg professioneel klinken.
DiscoverCognac
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 270
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 10:45

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door DiscoverCognac »

Hennesy ! James Hennessy. Hahahah ja aardig, zacht, smaak redelijk snel weg. Zachte hout tonen voeren de boventoon.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Ton schreef: zo 30 mei 2021, 14:29 Je bedoelt 10 à 13 jaar totdat ze de volgende batch van deze cognac gaan bottelen neem ik aan?
Want in de fles zal hij niet veel beter worden.
Ja, idd. Ik denk (hoop alleszins) dat het alleen maar beter wordt.
Vinden jullie trouwens ook niet dat hij eens advies zou moeten vragen bij een marketing deskundige over zijn merknaam en zijn etiket? Achter Raison Personelle vermoed je natuurlijk wel een heel verhaal, maar ik vind het niet erg professioneel klinken.
Dat vind ik ook. Ik vond de naam eerst ook al wat ongelukkig gekozen. Het verhaal erachter is wel interessant en toepasselijk op de naam, maar marketinggewijs is dit niet iets 'catchy' of iets dat blijft hangen.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Het is alweer een tijdje geleden dat ik nog eens de Maxime Trijol Ancestrale had ingeschonken, maar deze avond heb ik het toch nog eens gedaan. Jammer genoeg komt het einde van de fles in zicht. Ik had gehoopt om hem nog wat langer te laten staan, maar dat is dus niet gelukt.
Bijlagen
SAM_0852.JPG
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Ton »

Grappig, ik had gisteren ook een Trijol, maar dan het eerste glaasje! En in een Trijol glas. Dat was puur toeval, maar wel een leuk detail.
De Fins bois 1979, uitstekende cognac.
Trijol 1979.jpg
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Dat lijkt mij een hele fijne cognac, Ton. Deze avond is het nog eens de beurt aan de L'Exigence van Lebecq. Ik proef nu beduidend meer pompelmoes dan de vorige keer, maar nogmaals ... wat een super lekkere cognac he.
Bijlagen
SAM_0856.JPG
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Plaats reactie

Terug naar “Wat heb je vandaag of gisteren gedronken?”