Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Deel hier je ervaringen van de cognacs die je recent zelf hebt geproefd.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Eerst als opwarmertje een glaasje Chateau de Beaulon 1975 en nu het laatste beetje van de Chollet 'Résistance' 3945. De eerste is heel expressief in de neus, vind ik. Redelijk fruitig en krachtig, maar vlakker qua smaak. De Chollet werd steeds beter en beter naarmate het niveau in de fles zakte.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Ik heb gisteren mijn fles Navarre Nr 70 open getrokken. Man man man, wat een cognac ! Je gelooft NOOIT dat dit 50.7 % is. Als je aan je glas ruikt, is hij zoooo zacht, niet te doen. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit een single malt cask strength whisky ben tegen gekomen die zo zacht ruikt als deze cognac. In de mond is hij redelijk olieachtig, vettig en dik. De alcohol overheerst wat. Als je nu al 2 jaar cognacs drinkt aan 40 % '(met af en toe een uitschieter), dan is 50.7 % ineens een hele stap. Ik doe er een paar druppels water in en dan wacht ik een tijd om te proeven. Ik heb het eerst zonder water gedaan. Toen viel mij direct de sigarenkist op. Lekker rancio, maar die druppels water temperen het hoge alcoholpercentage, wat de cognac wel deugd doet. Ik ga de fles nu even laten staan en dan zie ik wel wat ik nog kan onderscheiden in de smaak. Ik dacht eerst dat Bouju mijn favoriet cognachuis was, maar deze Navarre doet mij twijfelen, hoor.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Hans »

JohanB schreef: zo 24 nov 2019, 23:16 Ik doe er een paar druppels water in en dan wacht ik een tijd om te proeven.
Ai, uitkijken met die whisky gewoontes hier! :roll: ;)
JohanB schreef: zo 24 nov 2019, 23:16 Ik dacht eerst dat Bouju mijn favoriet cognachuis was, maar deze Navarre doet mij twijfelen, hoor.
Het is je vergeven :D
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Tja, het hoge alcoholpercentage speelde mij wat parten. Ik kon de geuren wel redelijk onderscheiden, maar niet de smaken. Achteraf, toen hij wat milder was, ging dat veel beter.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Hans »

Heb je de Bouju Royal al eens geprobeerd? Vrij heftig, veel hout en 60%, maar nog steeds een van mijn favorieten.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Oooh ja. Dat was mijn eerste echte deftige cognac. Niet mijn ding, die Royal. Het zeer hoge alcoholpercentage draagt niet bij aan de smaakbeleving.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Om te vieren dat mijn zoon gisteren geslaagd is voor zijn praktisch rijexamen hebben we samen een ferm glas Navarre Lot nr. 70 gedronken. Ik ben nog altijd heel blij dat hij goede cognac kan herkennen en waarderen. Vandaag zei hij me dat het wel echt een goede cognac is. 8-)
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Hans »

JohanB schreef: wo 27 nov 2019, 12:23 Om te vieren dat mijn zoon gisteren geslaagd is voor zijn praktisch rijexamen hebben we samen een ferm glas Navarre Lot nr. 70 gedronken. Ik ben nog altijd heel blij dat hij goede cognac kan herkennen en waarderen. Vandaag zei hij me dat het wel echt een goede cognac is. 8-)
Wellicht twee plaatsen voor de 21ste proeverij? 😏
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door EelcoA »

Hans schreef: wo 27 nov 2019, 21:30
JohanB schreef: wo 27 nov 2019, 12:23 Om te vieren dat mijn zoon gisteren geslaagd is voor zijn praktisch rijexamen hebben we samen een ferm glas Navarre Lot nr. 70 gedronken. Ik ben nog altijd heel blij dat hij goede cognac kan herkennen en waarderen. Vandaag zei hij me dat het wel echt een goede cognac is. 8-)
Wellicht twee plaatsen voor de 21ste proeverij? 😏
Kan je zoon gelijk wat kilometertjes maken Johan :D
Moet hij het alleen wel bij alleen ruiken aan de glaasjes houden alleen....
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

EelcoA schreef: Kan je zoon gelijk wat kilometertjes maken Johan
Moet hij het alleen wel bij alleen ruiken aan de glaasjes houden alleen....
:lol:
Moest ik hem zover krijgen dat hij meegaat, dan nemen we wel een taxi vanuit het hotel.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Plaats reactie

Terug naar “Wat heb je vandaag of gisteren gedronken?”