Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Deel hier je ervaringen van de cognacs die je recent zelf hebt geproefd.
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door EelcoA »

Roland schreef: za 14 sep 2019, 12:25 Bottle-kill part 2

Aan alle mooie liedjes komt een einde.....
Kijk maar uit dat je kast met open flessen onderhand niet leegraakt Roland ;)
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Ton »

Gisteren de Marcel Dubreuil Très Vieux geopend. Er zit een wat aangebrand smaakje aan wat sterk doet denken aan de aangebrande smaak van een Bertrand die ik ooit heb geproefd. Jammer.
Misschien interessant om mee te nemen naar de proeverij, als 2e inbreng.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Roland »

EelcoA schreef: ma 16 sep 2019, 13:26
Roland schreef: za 14 sep 2019, 12:25 Bottle-kill part 2

Aan alle mooie liedjes komt een einde.....
Kijk maar uit dat je kast met open flessen onderhand niet leegraakt Roland ;)
Er staan nog een 30-tal flessen open, en de aanwinsten van CR 2019 wachten om geöpend te worden. :lol:
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Roland »

Ton schreef: ma 16 sep 2019, 13:29 Gisteren de Marcel Dubreuil Très Vieux geopend. Er zit een wat aangebrand smaakje aan wat sterk doet denken aan de aangebrande smaak van een Bertrand die ik ooit heb geproefd. Jammer.
Ik had dat smaakje bij de Lascaux XO.
Ton schreef: ma 16 sep 2019, 13:29 Misschien interessant om mee te nemen naar de proeverij, als 2e inbreng.
Goed idee.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Vandaag bij Rigor heb ik het volgende mogen proeven:

Vallein-Tercinier lot 65
Wat een dijk van een cognac is me dat zeg. Heel expressief, kruidig, zeer smaakvol. Moest je dit blind tussen oude whisky's zetten, je zou nooit raden dat dit een cognac is. Deze deed mij bijzonder veel denken aan een 70's Longmorn gerijpt in een bourbon vat. Super lekker.

Louis Bouron Sublime
Deze begon HEEL gesloten, maar na wat ademen in het glas kwam hij helemaal los. In het begin vond ik de Vallein-Tercinier veel beter dan deze Sublime, maar na een tijdje waren de rollen omgedraaid. Deze was aanvankelijk veel zoeter, maar hij evolueert constant terwijl de Lot 65 consistent blijft. Op einde had de Sublime de voorkeur ('hands down') op de Lot 65, met sprekend gemak zelfs. Pas op,de Lot 65 past ook helemaal in mijn straatje en vond ik super, maar de Sublime is NOG een trapje (of 2) hoger.

Rigor had een André Petit Hors d'Age in zijn glas. Dit is een totaal andere stijl dan bovengenoemde 2. Deze vond ik veel 'vetter' ruiken, boterachtig en romiger. Heel bijzonder.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Roland »

Prachtig Johan en Berten,

Er zijn verschillende bottelingen van Lot 65 GC. (uit meerdere vaten).
De eerste was reeds in 2010 met 57,7 %.
En dan zijn er bottelingen van 2015 aan respectievelijk 47% en 46%.
VT 65.JPG
VT 65.JPG (162.07 KiB) 1682 keer bekeken

Sublime
Moeilijk te vergelijken met Lot 65.
Komt uit een ander tijdperk, vermoedelijk uit MCCML :-)
meer in het Noorden van de cognacstreek en omvat 3 andere crus (50% borderies, 43% petite champagne en 7% fins bois).

Allen toppers.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Ik heb even het etiket gecheckt. Hij is gebotteld in 2016 aan 46 %

EDIT: ik snap je Romeinse cijfers wel, maar volgens mij heb je ze verkeerd geschreven. CCM is normaal niet toegelaten, maar dat is een heel klein detail. :D
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Rigor
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 20:01

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Rigor »

Het is altijd fijn om een passie met een gelijkgezinde te kunnen delen.

Het was een aangenaam bezoek waarbij ik twee hele mooie samples van Johan ontvangen heb, met name de Chollet Vieux Cognac La Résistance 3945 en La grange du bois extra.

Ik moet zeggen dat Johan een goede neus heeft om geuren/smaken te herkennen en beschrijven. Ik ben nog niet op dat niveau. Ik hoop komende vrijdag op het evenement 'Cognacshop proeft' hieraan te werken.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Hans »

Rigor schreef: ma 23 sep 2019, 14:44 Het is altijd fijn om een passie met een gelijkgezinde te kunnen delen.
Inderdaad!
Rigor schreef: ma 23 sep 2019, 14:44 Ik moet zeggen dat Johan een goede neus heeft om geuren/smaken te herkennen en beschrijven. Ik ben nog niet op dat niveau. Ik hoop komende vrijdag op het evenement 'Cognacshop proeft' hieraan te werken.
In mijn ervaring kun je dat al doende wel enigszins ontwikkelen, maar ik gebruik daar nog steeds graag de aromakoffer van Arsan bij. Zonder lukt dat toch een stuk minder goed.
En dan is er ook gewoon een aanleg component: de een heeft dat nu eenmaal meer in zich dan de ander. Ik herinner me een mevrouw op een proeverij van Cognacshop, nog bij Gert, die nog nooit cognac gedronken had, maar trefzeker telkens precies de geur benoemde waar anderen naar zochten.

En telkens weer blijken op proeverijen verschillende mensen verschillende dingen te ruiken, ook onder ervaren proevers. En die ervaren proevers slaan op blindproeverijen toch regelmatig de plank behoorlijk mis.
Tot slot is naar mijn bescheiden mening ook wel enige relativering op zijn plaats. ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door EelcoA »

JohanB schreef: zo 22 sep 2019, 23:50 Vandaag bij Rigor heb ik het volgende mogen proeven:

Vallein-Tercinier lot 65
Louis Bouron Sublime
André Petit Hors d'Age
Erg mooie line-up Johan en Berten, deze cognacs zouden ook niet misstaan tijdens onze volgende forumproeverij in November zou ik zeggen.... ;)
Plaats reactie

Terug naar “Wat heb je vandaag of gisteren gedronken?”