Tips voor beginnende cognacdrinker

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Tips voor beginnende cognacdrinker

Bericht door Hans »

Regelmatig krijgen we op het forum de vraag om tips van beginnende cognacdrinkers. Het forum is inmiddels behoorlijk omvangrijk, wat voor een beginner ontmoedigend kan werken. Om die reden heb ik hieronder een aantal antwoorden gebundeld. De prijzen zijn niet actueel, sommige antwoorden zijn 3 jaar oud. Aanvullingen natuurlijk welkom.
Ton schreef:Misschien is Chateau de Montifaud een goede aanrader. Wordt door vele beginnende cognacdrinkers gewaardeerd en is makkelijk verkrijgbaar in Nederland. Ik zie hem bijna bij elke slijter staan.
Je vindt informatie op het forum onder Merken en Soorten (of klik hier:http://www.cognacforum.nl/viewforum.php?f=33).
De VSOP Grande Champagne misschien, of toch liever een Petite Champagne? En goed betaalbaar.
Roland schreef:Iets duurder € 57,... maar ik zou kiezen voor :
http://www.drank-online.nl/webwinkel/CO ... alc__1377/
of je kunt ook kijken bij
http://www.drankgigant.nl/sterke-drank/ ... _data=true
Hans schreef:Binnen jouw budget: de Frapin VSOP. De Fontpinot van Frapin is een uitstekende keuze, maar duidelijk boven je budget.
De Ile de Ré van Camus wordt door velen gewaardeerd. Niet zo mijn smaak, wellicht wel de jouwe.
rancio schreef:Beste, zeker eens de cognacs van Ragnaud Sabourin proberen, opbouwend vs no 4, vsop no 10, reserve speciale no 20. Hier heb je een superkwaliteit en kan je mooi vergelijken hoe cognac evolueert naarmate hij ouder wordt. Vs = 4jaar, vsop 10 jaar en reserve speciale 20 jaar. Een heel mooie "instap".
Hans schreef:.......In de wat goedkopere cognacs kan ik je de Beaulon VSOP aanraden en de Michelet VSOP. …………Mogelijk is de Fine Melina van Drouet iets om te proberen, een vrij zoete, zachte cognac, te verkrijgen bij cognacnet......
Hans schreef:.....En mocht je een wat heftiger cognac zoeken, dan kan ik je de Royal van Daniel Bouju aanbevelen.....
Hans schreef:.......Voor € 50,-- is er zeker een lekkere cognac te koop. Op dit moment heeft .... een leuke aanbieding, maar Daniel Bouju is wel vrij specifiek. Veel hout, wat zwaarder, hoewel dat weer minder voor de Réserve geldt. Ben er wel een fan van, maar dat geldt niet voor iedereen. Wel een gok om mee te beginnen. Tenzij je van plan bent om toch een collectie aan te leggen, dan is dit een prima startpunt ;)
De François Peyrot XO wordt op dit forum door velen gewaardeerd.
Persoonlijk vind ik de Château de Beaulon 7 ans (maar € 30,--) een hele goede prijs kwaliteit verhouding hebben.
Al lezend op het forum kun je een indruk krijgen aan de hand van de smaaknotities.
En tot slot: de proeverijen van dit forum! Gezellig, leerzaam en een prima manier om te ontdekken wat je lekker vindt. ............ Cognacnet is trouwens een goede bron. Vind je op dit forum de nodige info over (nee, ik heb geen aandelen, ben slechts enthousiaste klant). De Michelet XO uit hun assortiment ligt net boven je budget, maar is uit-ste-kend. Evenals de Drouet XO, trouwens.
Ton schreef:......Die Club van Remy Martin lijkt mij nu juist heel geschikt voor een beginner. Ik vond hem indertijd zeer goed en ik denk dat ik hem nu nog steeds zou waarderen. Zeker ook voor onder de 50 euro te krijgen. Nadeel is inderdaad dat het weer zo'n groot, bekend huis is.
Ook de XO van Chateau Montifaud lijkt me voor een beginner geschikt, alhoewel niet echt mijn favoriet. Maar velen op dit forum zijn er zeer positief over......
Voor informatie over de do's en don'ts van online cognac bestellen is dit topic informatief

Een overzicht van de verschillende termen in cognacland vind je in het ABC van Ton. Staat ook op zijn eigen cognac-site, die zeer informatief is.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Tips voor beginnende cognacdrinker

Bericht door Ton »

Leuk en handig, al die aparte topics!
En natuurlijk ook bedankt voor het attenderen op mijn cognacsite in de diverse onderwerpen ;)
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Tips voor beginnende cognacdrinker

Bericht door Hans »

Onderstaand rijtje van Ton lijkt me voor dit topic de moeite waard:
Ton schreef:Toevallig stuitte ik gisteren op enkele lijstjes uit Noorwegen uit 2013:

Beste 10 cognacs onder de 75 euro (700 noorse kroon)
(alleen cognacs die in Noorwegen te koop zijn)

1. Delamain Pale & Dry (XO)
2. Chateau de Montifaud petite champagne VSOP
3. AE Dor Fine Champagne XO
4. Chateau de Montifaud petite champagne XO
5. Prunier Vieille Grande Champagne XO
6. Hardy XO
7. Jon Bertelsen XO Symphonie
8. Braastad Très Vieille Réserve XO
9. Jean Fillioux Très Vieille Grande Champagne
10. Brillet Très Vieille Réserve XO

Beste 10 cognacs tussen 75 en 110 euro (700 en 1000 noorse kroon)
(alleen cognacs die in Noorwegen te koop zijn)

1. Bache Gabrielsen Cuvée Solène
2. Tesseron Lot 76
3. Delamain Vesper
4. Paul Giraud Vieille Réserve Grande Champagne
5. Maxime Trijol Extra
6. Bache-Gabrielsen Sérénité Très Vieille Champagne
7. De Luze XO Fine Champagne
8. Martell Cordon Blue
9. Leyrat XO Dom. De Chez Maillard Fins Bois
10. Renault Carte d’Argent

Zoals je ziet doet Delamain het erg goed bij de Noren die een voorkeur lijken te hebben voor de lichtere, elegantere smaken. Ik las laatst dat Jon Bertelsen, ook een Noor met zijn eigen merk, daar specifiek naar op zoek was.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”