Hine Homage

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Hine Homage

Bericht door Ton »

Op het vliegveld in Londen kwam ik de Hine Hommage, Grand Cru Fine Champagne tegen. Dit is een recente assemblage die door de keldermeester Eric Forget gemaakt is als eerbetoon aan Thomas Hine. Het is een blend van overwegend Early Landed vintage cognac die in Bristol is gerijpt, gemengd met een klein deel van de beste Petite Champagne gebieden, gerijpt in de kelders van Hine in Jarnac. Alle cognac is ouder dan 10 jaar; de early landed vintages zijn uit 1984, 1986 en 1987.
De blend is in 2000 gecreëerd en zoals op de fles staat: in 2008 geselecteerd. Wat dat selecteren precies inhoudt weet ik niet, want je zou vermoeden dat het selecteren plaatsvindt tijdens het creatieproces. De fles is in 2010 gebotteld.
Het bijzondere is de Early Landed cognac. Daar is tegenwoordig bijna niet aan te komen. Frankrijk heeft dat met zijn wetgeving ook feitelijk onmogelijk gemaakt. Tegenwoordig moet de cognac in Frankrijk op vaten zijn gerijpt. Blijkbaar is het Hine toch toegestaan om deze vooorraden uit Engeland te gebruiken en het Cognac te noemen.
De koele, kalkrijke kelders in Bristol staan bekend om hun hoge vochtgehalte (95%) waardoor het lichte en fruitige karakter ontstaat.

De geur is zeer bloemrijk (viooltjes, rozen), met nuances van citrusfruit, salie en boerenjongens. Hij heeft een mooie, ronde, zachte smaak met gember en citrus. Zeer lang.
Hine plaatst hem tussen de Napoleon en XO. Persoonlijk vind ik hem veel mooier dan de XO Antique Fine Champagne.

De kosten: als je hem goedkoop wilt kopen, moet je nu het vliegtuig naar Londen nemen. Ik kocht hem voot 78,95 pond, maar dan wel 1 Liter.
Omgerekend naar Euro is dat 64 euro voor 700 ml. Voor die prijs heb ik hem nergens gezien op internet.
Normale prijs ongeveer 75 pond of 87 euro voor 700 ml.
Prijs/kwaliteit: 10.
Bijlagen
Hine Hommage kf.jpg
Hine Hommage kf.jpg (48.97 KiB) 3420 keer bekeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Hine Homage

Bericht door Roland »

Ton schreef:Op het vliegveld in Londen kwam ik de Hine Hommage, Grand Cru Fine Champagne tegen. Dit is een recente assemblage die door de keldermeester Eric Forget gemaakt is als eerbetoon aan Thomas Hine. Het is een blend van overwegend Early Landed vintage cognac die in Bristol is gerijpt, gemengd met een klein deel van de beste Petite Champagne gebieden, gerijpt in de kelders van Hine in Jarnac. Alle cognac is ouder dan 10 jaar; de early landed vintages zijn uit 1984, 1986 en 1987.
De blend is in 2000 gecreëerd en zoals op de fles staat: in 2008 geselecteerd. Wat dat selecteren precies inhoudt weet ik niet, want je zou vermoeden dat het selecteren plaatsvindt tijdens het creatieproces. De fles is in 2010 gebotteld.
Het bijzondere is de Early Landed cognac. Daar is tegenwoordig bijna niet aan te komen. Frankrijk heeft dat met zijn wetgeving ook feitelijk onmogelijk gemaakt. Tegenwoordig moet de cognac in Frankrijk op vaten zijn gerijpt. Blijkbaar is het Hine toch toegestaan om deze vooorraden uit Engeland te gebruiken en het Cognac te noemen.
De koele, kalkrijke kelders in Bristol staan bekend om hun hoge vochtgehalte (95%) waardoor het lichte en fruitige karakter ontstaat.

De geur is zeer bloemrijk (viooltjes, rozen), met nuances van citrusfruit, salie en boerenjongens. Hij heeft een mooie, ronde, zachte smaak met gember en citrus. Zeer lang.
Hine plaatst hem tussen de Napoleon en XO. Persoonlijk vind ik hem veel mooier dan de XO Antique Fine Champagne.

De kosten: als je hem goedkoop wilt kopen, moet je nu het vliegtuig naar Londen nemen. Ik kocht hem voot 78,95 pond, maar dan wel 1 Liter.
Omgerekend naar Euro is dat 64 euro voor 700 ml. Voor die prijs heb ik hem nergens gezien op internet.
Normale prijs ongeveer 75 pond of 87 euro voor 700 ml.
Prijs/kwaliteit: 10.
Ik heb (had) dezelfde fles.
Gekocht in januari 2012 bij Cognac-Paradise voor € 79,95 (70 cl) en vorige week geledigd.
Persoonlijk vind ik de XO Antique GC, geproefd op de 7de proeverij (17/05/2013) beter.
Prijs/kwaliteit voor mij 7.8
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Hine Homage

Bericht door EelcoA »

De Homage stond al een tijdje in mijn kast, vanavond voor het eerst ingeschonken.
Kan me erg goed in de beschrijving van Ton vinden. Mooie volle GC neus, velpon, citrus, klein beetje steenfruit, perensnoepjes. Krentjes/boerenjongens haal ik er dan weer niet uit. In de smaak ook mooi vol, fruitigheid, citrustonen overheersen. Wat gember, licht maar zeker niet overheersend zoetje (snoepjes). Ook weer peer op de achtergrond. En een heerlijke lange afdronk, zeker 15/20 minuten.
Heb de Antique (nog) niet geproefd, maar tov de Rare VSOP vind ik deze wel een flinke slok beter, ronder en complexer. Extra plusje: hij is (ook) in een literfles te krijgen... :D
Plaats reactie

Terug naar “Hine”