Pierre Ferrand (oud en nieuw) versus Pierre de Segonzac

Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Pierre Ferrand (oud en nieuw) versus Pierre de Segonzac

Bericht door Roland »

Hans schreef:
Roland schreef:
Hans schreef: Vraag ook even hoe het nou zat de afhandeling tussen Pierre en de heren Gabriel en Andreu, wie de oude voorraden heeft gekregen (nadat je zaken gedaan hebt :lol: )
2 Ancestrales voor € 400... maar heb ik dan een "koopje" ?
Lijkt me wel! Ik zou het maar niet meer over die oude voorraden hebben dan ;)
Ik ga ervan uit dat "oude" Pierre minder "knoeit" dan z'n voormalige partners.
De Ancestrale zou 70 jaar oud zijn.

Mocht hijzelf geen vaten meer gehad hebben, dan zal hij wel een "buur" kennen, die nog enkele oude vaten GC aan hem wou verkopen.

Maar.... dit zullen we nooit te weten komen.

We kunnen wel op een proeverij (bv. wanneer ondergetekende op pensioen gaat :lol: ) de oude Ancestrale vergelijken met de nieuwe.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Pierre Ferrand (oud en nieuw) versus Pierre de Segonzac

Bericht door Roland »

Hans schreef: Lijkt me wel! Ik zou het maar niet meer over die oude voorraden hebben dan ;)
Ik ga het verstandiger aanpakken.
Wanneer ik een kleine rondleiding krijg, en de voorraad mag zien,
vraag ik achter de "bonbonnes".
Als ze die hebben, dan hebben ze cognac van > 60 jaar.

Of heb ik het mis ?
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Pierre Ferrand (oud en nieuw) versus Pierre de Segonzac

Bericht door Ton »

Roland schreef:Wanneer ik een kleine rondleiding krijg, en de voorraad mag zien,
vraag ik achter de "bonbonnes".
Als ze die hebben, dan hebben ze cognac van > 60 jaar.
Of heb ik het mis ?
Vaak is de cognac 50 jaar of ouder wanneer hij over is gedaan in bonbonnes. Maar dat kan ook eerder. Wanneer ze vinden dat de cognac niet langer op hout moet liggen, dan doen ze hem in bonbonnes. Dan kan ook makkelijk na 40 jaar.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Pierre Ferrand (oud en nieuw) versus Pierre de Segonzac

Bericht door Roland »

Ton schreef:Beste Roland,

Ik hoop dat je het eens precies kunt uitzoeken als je daar bent.
Ik krijg namelijk de indruk dat Jean-Luc zelfstandig begonnen is, zie ook bij Gregory Conal. Hij staat daar vermeld met een eigen adres (Route du Boc in Segonzac) en met eigen labels op zijn cognac. Pierre de Segonzac heeft nog steeds La Nerolle in Segonzac als adres.
Op de site van Pierre de Segonzac staat daarentegen dat Jean-Luc inderdaad de familiezaak runt, zoals Hans ook schrijft.
Bovendien is de volgende generatie, vier jongens, oud genoeg om de zaak over te nemen.
We willen duidelijke antwoorden, hoor je? 8-) :D
Vandaag stonden we voor een gesloten deur.
Iets verder gaan informeren, bleek Pierre reeds een week in het ziekenhuis te liggen.
Eén zoon komt "af en toe" eens langs.

De andere zoon bezit http://www.cognac-only.com, winkels, één in La Rochelle en één in Bordeaux.

Grtz,
RolanD
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Pierre Ferrand (oud en nieuw) versus Pierre de Segonzac

Bericht door Ton »

Hij is volgens mij inmiddels al behoorlijk 'op leeftijd'. We wensen Pierre natuurlijk veel beterschap en hopen dat hij het bij een volgende gelegenheid allemaal eens goed uit kan leggen.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Pierre Ferrand (oud en nieuw) versus Pierre de Segonzac

Bericht door Hans »

Hans schreef:......Op de meeste plaatsen wordt beweerd, dat Pierre Ferrand de oude voorraden en wijngaarden grotendeels heeft behouden en alleen het recht op het voeren van zijn naam als merknaam heeft verloren.
Nicolas Faith geeft in zijn laatste boek (p. 173) enig uitsluitsel over de vraag naar wie de oude voorraden van de inmiddels helaas overleden Pierre Ferrand destijds zijn gegaan:
Nicolas Faith schreef:In 1989 two business-school friends boughtthe rights to use the name of Pierre Ferrand, an old-established producer (who has set up as Pierre de Segonzac). Also using stock from a nearby distiller in the Grande Champagne they could offer an excellent range of GC cognacs. They then bought the Logis d’Angeac, a 37 hectares estate in the Grande Champagne now extended to 102 hectares where they make all the Ferrand cognacs: Ambre, Reserve, Selection des Anges, Abel and Ancestral. All Grande Champagnes, distilled on the lees.
En op pagina 186:
Nicolas Faith schreef:Soon after Pierre Ferrand sold his name he set up under a new name to sell brandies from his estate in the heart of the Grande Champagne, owned by his family since 1702.
Verderop:
Nicolas Faith schreef:Glad to see that Pierre kept back some decent old Stock!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
JeroenPeek
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 21:20
Locatie: Middelburg

Re: Pierre Ferrand (oud en nieuw) versus Pierre de Segonzac

Bericht door JeroenPeek »

Leuk om te zien dat er na een tijd weer gesproken wordt over de oude en nieuwe Pierre Ferrand, maar dan onder het kopje "wenslijst 2016". Geïnteresseerd dat ik ben, heb ik het hele voorgaande hoofdstuk doorgelezen. Met als hoofdvraag: wie is nu beter: de oude of de nieuwe ? Ik zie dat een aantal forumleden een voorkeur hebben voor de oude......terecht ? Hoe komen we tot zo'n conclusie ? Ik ben altijd iemand van het gerandomiseerd dubbelblind onderzoek. Dan bedoel ik dus gewoon proeven. Heeft iemand al een de proef op de som genomen ? of moet dat nog gebeuren ? Kan zo'n proef opstelling wel gemaakt worden ? wie kan mij hier wat meer over zeggen ?
Mijn interesse voor deze oud/nieuw discussie (past ook wel in het nieuwe jaar) komt doordat ik een fles een tijd terug heb gekocht van Pierre Ferrand, Brut de Fût 1972 (nieuwe fles -> dus de nieuwe Pierre ?)

Gr.Jeroen
Bijlagen
pierre ferrand 1972.jpg
pierre ferrand 1972.jpg (363.05 KiB) 6733 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Pierre Ferrand (oud en nieuw) versus Pierre de Segonzac

Bericht door Hans »

JeroenPeek schreef:Leuk om te zien dat er na een tijd weer gesproken wordt over de oude en nieuwe Pierre Ferrand, maar dan onder het kopje "wenslijst 2016". Geïnteresseerd dat ik ben, heb ik het hele voorgaande hoofdstuk doorgelezen. Met als hoofdvraag: wie is nu beter: de oude of de nieuwe ? Ik zie dat een aantal forumleden een voorkeur hebben voor de oude......terecht ? Hoe komen we tot zo'n conclusie ? Ik ben altijd iemand van het gerandomiseerd dubbelblind onderzoek. Dan bedoel ik dus gewoon proeven. Heeft iemand al een de proef op de som genomen ? of moet dat nog gebeuren ? Kan zo'n proef opstelling wel gemaakt worden ? wie kan mij hier wat meer over zeggen ?
Mijn interesse voor deze oud/nieuw discussie (past ook wel in het nieuwe jaar) komt doordat ik een fles een tijd terug heb gekocht van Pierre Ferrand, Brut de Fût 1972 (nieuwe fles -> dus de nieuwe Pierre ?)

Gr.Jeroen
De "oude" Pierre Ferrand is gemaakt door wijlen Pierre Ferrand zelf, een eigenzinnige bouilleur de cru, die nadat hij omstreeks 1995 zijn merknaam is kwijtgeraakt verder gegaan is onder de naam Pierre de Segonzac, met zijn eigen wijgaarden en oude voorraden. Dit bedrijf wordt nu voortgezet door zijn kleinzoon Pablo Ferrand.
De "nieuwe" Pierre Ferrand betreft door de handelaren Gabriel & Andreu (en uiteindelijk alleen Gabriel) onder die merknaam verkochte cognac, van verschillende origine, zie boven.

De cognacs van Pierre Ferrand zelf en dus Pierre de Segonzac vind ik uitstekend. Daarbij spreekt het verhaal van de ambachtelijke eigenzinnige bouilleur de cru mij aan. De cognacs van de heren Gabriel en Andreu ga ik niet kopen. De wijze waarop zij de oude Pierre zijn naam ontfutseld hebben is mij daarvoor te onsympathiek. Volgens Nicolas Faith zitten er heel behoorlijke cognacs tussen, het zij zo. Niet alles kan geproefd worden. Ik word steeds selectiever in cognac, merk ik. En ook aan hele goede cognacs zit wel eens een luchtje.

Dat dubbelblind gerandomiseerde intrigeert me wel, Jeroen. Los van de vraag of dat wel echt bestaat, ik zou niet zo goed weten hoe je bij cognac op een enigszins objectieve manier vaststelt welke beter is in een vergelijkbare kwaliteitsklasse. Blijft uiteindelijk m.i. toch een kwestie van smaak. Zoals op onze proeverijen telkens weer blijkt, wanneer verschillende ervaren proevers tot heel verschillende oordelen komen. Gelukkig maar. Ik hoop dat jouw 1972 fles je goed gaat smaken.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
JeroenPeek
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 21:20
Locatie: Middelburg

Re: Pierre Ferrand (oud en nieuw) versus Pierre de Segonzac

Bericht door JeroenPeek »

Hans,

Dank voor je heldere uitleg. Doet mij deugd dat jij niet van boeven houdt die mensen wat proberen te ontfutselen.

Wat betreft het dat dubbelblind gerandomiseerd onderzoek....gaat ook niet lukken. het blijft erg persoonlijk zo'n cognac. Maar misschien gaat het meer om het feit dat je samen de Pierren tegen licht houdt en er lekker over discussieert.
Ik laat het wel tzt weten wat ik van mijn Pierre vind.

Gr.Jeroen
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Pierre Ferrand (oud en nieuw) versus Pierre de Segonzac

Bericht door Hans »

JeroenPeek schreef:Maar misschien gaat het meer om het feit dat je samen de Pierren tegen licht houdt en er lekker over discussieert.
Je zou kunnen overwegen een restje te bewaren voor een volgende proeverij ;)
JeroenPeek schreef:Ik laat het wel tzt weten wat ik van mijn Pierre vind.
Proefnotities zijn zoals altijd zeer welkom, onder de F voor deze. 8-)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Pierre de Segonzac (tot ± 1995 Pierre Ferrand)”