Pierre Ferrand (oud en nieuw) versus Pierre de Segonzac

Geert
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 13
Lid geworden op: di 07 sep 2010, 19:07

Pierre Ferrand (oud en nieuw) versus Pierre de Segonzac

Bericht door Geert »

Ik ben geintresseerd in de cognacs van Pierre Ferrand of moet ik zeggen Pierre de Segonzac? Ik zoek uiteraard de beste kwaliteit.
De huidige flessen van cognac Pierre Ferrand zijn de kurken niet meer met lak beschermd (voor alle duidelijkheid heb ik het over de abel en de ancestrale), de fles die op uw website staat heeft dit wel maar is ook een cognac Pierre Ferrand, is dit de 'goede' versie waarover Jacques het heeft?
En wanneer hebben die 2 fameuze knechten de echte Pierre Ferrand een serieuze loer gedraaid? Onder de naam Pierre de Segonzac bestaat wel de ancestrale (kurk met laklaag) maar geen abel.

Welke zou u mij aanraden: de oude of de nieuwe abel en de oude of nieuwe ancestral of deze van Pierre de Segonzac? Dit laatste etiket vind ik echter maar niets, zo'n foto op de fles!! Bij cognac-paradise.de hebben ze de nieuwe, bij cognac-only.com hebben ze Pierre de Segonzac en bij la cognatheque hebben ze oude Pierre Ferrand en Pierre de Segonzac (maar dan weer met een ander etiket!!).
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Pierre Ferrand (oud en nieuw) versus Pierre de Segonzac

Bericht door wouter »

Geert schreef:De huidige flessen van cognac Pierre Ferrand zijn de kurken niet meer met lak beschermd (voor alle duidelijkheid heb ik het over de abel en de ancestrale), de fles die op uw website staat heeft dit wel maar is ook een cognac Pierre Ferrand, is dit de 'goede' versie waarover Jacques het heeft?
Wie is Jacques precies? De fles Ancestrale op CognacReview is inderdaad nog van de oude/betere kwaliteit. Vaak te herkennen aan de bubbels in het glas en de dop van was/lak.
Geert schreef:En wanneer hebben die 2 fameuze knechten de echte Pierre Ferrand een serieuze loer gedraaid? Onder de naam Pierre de Segonzac bestaat wel de ancestrale (kurk met laklaag) maar geen abel.
Het precieze jaar moet ik je even schuldig blijven, echter is dit toch wel 10 jaar.

De boedel is grofweg als volgt verdeeld:

De echte Pierre Ferrand, nu onder de naam: Pierre de Segonzac heeft het merendeel van de oude vaten van zijn oude Pierre Ferrand in zijn bezig gekregen. Het nieuwe Pierre Ferrand had voornamelijk een voorraad gevulde flessen, met onder anderen de Abel en Ancestrale plus een grote hoeveelheid "jonge" Cognac. Hun nieuwe Ancestrale en Abel zijn dus minder oud en minder smakelijk. Voor de authentieke Pierre Ferrand Ancestral smaak moet je bij Pierre de Segonzac zijn, die wel een voorraad oude Cognac heeft om deze te maken, of een oude fles van Pierre Ferrand weten op te duikelen...
Geert schreef:Pierre de Segonzac? Dit laatste etiket vind ik echter maar niets, zo'n foto op de fles!!
Hier idem, maar je koopt een Cognac toch eigenlijk voor de smaak? ;)

Foto van oude fles Pierre Ferrand Ancestrale:

Afbeelding
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Geert
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 13
Lid geworden op: di 07 sep 2010, 19:07

Re: Pierre Ferrand (oud en nieuw) versus Pierre de Segonzac

Bericht door Geert »

Jacques is diegene die een commentaar gaf op uw review van Pierre Ferrand Sélection des Anges!!

Uiteraard is de inhoud het belangrijkste en koop je deze voor de smaak maar een fles mag toch een beetje klasse en verfijning uitstralen en ik vind foto's nu niet passen op etiketten, zelfs geen van Catherine Zeta-Jones :lol:

Dus als ik het goed begrijp is een 'goede' fles zowieso één met een dop van lak/was. Dit is bij de huidige flessen van Pierre de Segonzac Ancestrale zo en bij de oude flessen Pierre Ferrand Ancestrale en Abel zo :?
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Pierre Ferrand (oud en nieuw) versus Pierre de Segonzac

Bericht door wouter »

Geert schreef:Dus als ik het goed begrijp is een 'goede' fles zowieso één met een dop van lak/was. Dit is bij de huidige flessen van Pierre de Segonzac Ancestrale zo en bij de oude flessen Pierre Ferrand Ancestrale en Abel zo :?
Als het goed is wel, al moet ik kanttekeningen plaatsen bij de kwaliteit van Pierre de Segonzac. De VS en VSOP is door een kennis geproefd en die kwaliteiten leken op niets ivm de oude soortgelijke kwaliteiten van weleer. Hoe de kwaliteit van de Ancestrale is, kan ik helaas niet vertellen.

Pierre de Segonzac wordt trouwens ook niet meer gemaakt door de "oude" Pierre Ferrand, maar door zijn zoon, die wat aan het rommelen lijkt.

Moraal van het verhaal, probeer te gaan voor een oude fles Pierre Ferrand met bubbles in het glas en een dop van was/lak.
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Pierre Ferrand (oud en nieuw) versus Pierre de Segonzac

Bericht door Hans »

Geert schreef:En wanneer hebben die 2 fameuze knechten de echte Pierre Ferrand een serieuze loer gedraaid?
Ben ook al een tijdje bezig met deze vraag. Heb daar nog geen helder antwoord op gevonden. Op Franse bronnen vind je er sowieso weinig over. De oogst aan informatie tot nu toe:

Torula News van 14 juli 1999
Torula News schreef: Can they take my name away or can I have a cake and eat it too?
When the name becomes a synonym for a product it appears that they can. But it must be recognized that once you trade mark a product that includes your name, you have to be prepared to lose it. That is the case of Pierre Ferrand, the true and the original Pierre Ferrand. Since signing the fateful documents some 8 years ago with his then employees, Alexandre Gabriel and Jean Dominique Andreu, Pierre Ferrand whose Cognacs are legendary around the world, lost the right to use his name. When you drive up to his place in La Nérolle, it says Pierre de Segonzac. It is a truly cautionary tale of good intentions gone badly wrong.
The ongoing, for the past 5 years, court battle promises to be settled next year (27/09/2000). The stakes are high, both for the players involved and for the consumer. It is the latter who has suffered as the confusion of who is who and who does what, is still evident in the market.
When the problems with the partnership surfaced, no one from the Cognac industry raised a finger; not BNIC, not the various producer groupings (syndicat) nor the local authorities. And when the case was last time heard in courts, only Olivier Blanc and Pascal Fillioux, Cognac producers and we might add competitors to both, contributed in solidarity with the true and original Pierre Ferrand.
But, there is hope amid continuing allegations and rumors. The customer will decide if the quality of Cognac Pierre Ferrand is what it supposed to be. And Pierre de Segonzac, the original Pierre Ferrand, who continues to have around 20% interest in Ferrand Sarl, now controlled by Gabriel & Andreu should have the right to sell his products under a different name like Pierre de Segonzac. But it must be noted that the original Pierre Ferrand is retired, has no vineyards and his stock is limited. (vet en onderstreept door Hans) Again this can be overcome as the family Ferrand was one of the founding members of Unicoop.
Jean Dominique Andreu told Torula News: " I love the man, It is a pity that business went so wrong.".
So, we say: "Let’s bury the hatchet" and let Gabriel&Andreu use the original Pierre Ferrand as an Ambassador of Cognac Pierre Ferrand. Finally, he is a shareholder in Ferrand Sarl. Many of the true Cognac aficionados around the world, want to drink one Pierre Ferrand product. Without the beret and his smiling face there can be no other Cognac Pierre Ferrand. In the meantime, a T-shirt with "The original Pierre Ferrand" text has become a collectors item. A poor substitute for excellent products. And all can share more of the cake.
Torula News schreef:But it must be noted that the original Pierre Ferrand is retired, has no vineyards and his stock is limited.
Hier spreken verschillende bronnen elkaar tegen. Op de meeste plaatsen wordt beweerd, dat Pierre Ferrand de oude voorraden en wijngaarden grotendeels heeft behouden en alleen het recht op het voeren van zijn naam als merknaam heeft verloren.

Torula News van 25 september 2000
Torula News schreef: Decision day for Pierre Ferrand
On Wednesday, the 27 September at 14:00 in the 4th Chambre A de la Cour d'Appel de Paris decision will be rendered in the long running legal woes of Pierre Ferrand vs. Gabriel&Andreu.
De feitelijke uitspraak (Arrêt du 27 septembre 2000, Cour d'Appel de Paris 4ème chambre section A) heb ik nog niet kunnen vinden. Daarin zou de precieze boedelverdeling moeten staan (beide partijen claimen de oude voorraden te hebben). Heb allerlei Franse jurisprudentie-sites afgestruind, suggesties zijn welkom.

Overigens zijn de heren Gabriel en Andreu niet gestopt met ruzie maken nadat ze Pierre Ferrand hebben "kaltgestellt":

Cognac World van 11 januari 2008
Cognac World schreef:Ferrand cognac in difficulty
The Ferrand cognac house is suffering the full effects of the conflict between its two shareholders : A. Gabriel and J.-D. Andrieu. In less than 18 months about twenty employees have left. The company has just lost a large contract with Russia and it also lost its customs bond on 15 December. In 2006, Ferrand had a turnover of almost 30 million euros.
Uiteindelijk heeft meneer Gabriel "gewonnen":

Cognac World van 15 oktober 2008
Cognac World schreef:Conflict settled at Cognacs Ferrand.
The conflict between shareholders at the Ferrand cognac house in Ars is over : A. Gabriel is now alone at the head of the company. A rescue plan is to be put forward soon with recapitalisation scheduled.
Aanvullingen zijn welkom.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Pierre Ferrand (oud en nieuw) versus Pierre de Segonzac

Bericht door Hans »

Ter aanvulling nog een plaatje van de nieuwe fles, met bubbeltjes en lak: de Ancestrale van Pierre de Segonzac. O.a. te koop bij Cognac Only, voor slechts € 262,--
Pierre de Segonzac Ancestrale.JPG
Pierre de Segonzac Ancestrale.JPG (12.23 KiB) 7381 keer bekeken
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Pierre Ferrand (oud en nieuw) versus Pierre de Segonzac

Bericht door Hans »

In vervolg op dit gesprek op een andere plaats op het forum, hier een paar foto's van oude (=1995 of ouder) flessen Pierre Ferrand.
FerrandAbel.jpg
FerrandAbel.jpg (80.29 KiB) 7311 keer bekeken
FerrandAnges.jpg
FerrandAnges.jpg (70.58 KiB) 7006 keer bekeken
De Ancestrale heeft Wouter hierboven al afgebeeld.

Voor het onderscheid vind je bij Cognac Paradise een mooi overzicht van de nieuwe flessen. Sommige handelaren, zoals La cognathèque, tonen plaatjes van de oude, maar verkopen de nieuwe.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
goldengate
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 18:55

Re: Pierre Ferrand (oud en nieuw) versus Pierre de Segonzac

Bericht door goldengate »

Ik ben bij pierre de segonzac thuis geweest. Een heel gastvrije, al wat oudere man, die in een groot en oud huis woont.
Naast zijn huis heeft hij opslagruimte. Ik heb daar diverse cognacs geproefd en de selection des anges beviel mij het best, dus een paar flessen meegenomen. Op die fles zit een etiket met foto van Pierre........( ik meen dat ik 47 euro per fles heb betaald), heel anders dan de etiketten die ik hier zie. Voor die prijs een voortreffelijk drankje..
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Pierre Ferrand (oud en nieuw) versus Pierre de Segonzac

Bericht door Hans »

goldengate schreef:.... heel anders dan de etiketten die ik hier zie....
Klopt. Hier wordt het onderscheid tussen de oude en nieuwe Pierre Ferrand cognacs beschreven. Heb voor de helderheid bij de beschrijving van de Sélection des Anges van Pierre de Segonzac een plaatje geplaatst.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
goldengate
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 18:55

Re: Pierre Ferrand (oud en nieuw) versus Pierre de Segonzac

Bericht door goldengate »

Gezien, dank Hans
Plaats reactie

Terug naar “Pierre de Segonzac (tot ± 1995 Pierre Ferrand)”