Drouet - Small Batch Pacherenc Finish 2010

Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Drouet - Small Batch Pacherenc Finish 2010

Bericht door EelcoA »

Deze beschrijving hadden jullie nog van me tegoed, nav een korte maar redelijke verhitte discussie eerder... ;)
Zie: viewtopic.php?f=8&t=2449

Drouet Small Batch Pacherenc Finish 2010

Net zoals een aantal andere producenten experimenteert Drouet met bijzondere cask finishes. Dit betreft een beperkte oplage van 600 flessen (hier nr 557 voor de volledigheid) die na een periode op gewone vaten ‘gefinished’ zijn op vaten waarin eerder Pacherenc du Vic Bilh (een dessertwijn uit Zuid-West Frankrijk) op heeft gerijpt. Dit zou voor een licht zoet accent moeten zorgen, aldus Drouet.
Drouet Pacherenc Finish 2010.jpg
Drouet Pacherenc Finish 2010.jpg (42.23 KiB) 2585 keer bekeken
Bron: https://cognacnet.eu/index.php?route=pr ... uct_id=503


Kleur: Goudgeel
Neus: frisse tonen, beetje petroleum, geparfumeerd, steenfruit.
Smaak: citrus, gekonfijte citroenschil, honing (meer de bloemigheid dan het zoete ervan) wel een klein zoetje maar die heeft niet de overhand, wat bloemige tonen (acacia, iris), vrij scherp op de tong (mede) door hogere alcoholpercentage (45%).
Na-smaak: vrij kort en wat scherp
Leeftijd: 5&6 oktober 2010 geoogst, 27 november2017 gebottled, dus laten we er 7 jaar van maken
Herkomst: Petite Champagne
De prijs: € 65 bij Cognacnet.eu
Eindoordeel: leuk om te proberen, effect van Pacherenc finish verrijkt de cognac helaas niet echt maar lijkt die eerder minder naar voren te laten komen, tikje scherper dan verwacht.

Als je een bijzondere cask finish leuk vindt om te proberen raad ik zelf eerder bijv. de Camus Port Cask Finish aan. Daar geeft de Tawny finish IMO wel wat extra pit, zonder de fruitigheid en rondheid van de cognac geweld aan te doen.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Drouet - Small Batch Pacherenc Finish 2010

Bericht door Hans »

EelcoA schreef:...... nav een korte maar redelijke verhitte discussie eerder... ;)
Zie: viewtopic.php?f=8&t=2449
Heb deze ‘verhitte discussie’ destijds gemist, maar sluit me geheel bij Emile
easmits schreef:Finishes zijn de Bacardi breezers onder het gedistilleerd.
en Ton aan
Ton schreef:Officieel zou het verboden moeten zijn als je de regels strikt interpreteert, maar het lijkt te worden gedoogd.
Zou verbóóóden moeten worden, ooo, dat is het al. :lol:

Even goed een mooie beschrijving, Eelco!
EelcoA schreef:
Eindoordeel: leuk om te proberen, effect van Pacherenc finish verrijkt de cognac helaas niet echt maar lijkt die eerder minder naar voren te laten komen, tikje scherper dan verwacht. .
Iedereen moet natuurlijk gewoon drinken wat hij lekker vindt, maar als je van bv. een glaasje port houdt (zoals ik) drink dàt dan en flikker het niet door de cognac. Worden ze geen van beiden beter van imho.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Drouet - Small Batch Pacherenc Finish 2010

Bericht door EelcoA »

Haha jij doet nog even een duit in het zakje Hans!?!? :D
Gelukkig hergebruiken ze bij Camus de al lege portvaten, mensen die port en cognac door elkaar lopen te gooien mogen ze wat mij part ook stenigen.... :evil:
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Drouet - Small Batch Pacherenc Finish 2010

Bericht door Hans »

EelcoA schreef:....mensen die port en cognac door elkaar lopen te gooien mogen ze wat mij part ook stenigen.... :evil:
Ik doe mee. Misschien aansluitend aan een proeverij? Leuke uitbreiding, we hadden het de vorige keer over 'thema's' ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Drouet - Small Batch Pacherenc Finish 2010

Bericht door EelcoA »

Hans schreef:
EelcoA schreef:....mensen die port en cognac door elkaar lopen te gooien mogen ze wat mij part ook stenigen.... :evil:
Ik doe mee. Misschien aansluitend aan een proeverij? Leuke uitbreiding, we hadden het de vorige keer over 'thema's' ;)
Animo genoeg als ik zo de reacties hier lees. Ik weet alleen niet of Alexander zijn locatie nog ter beschikking durft te stellen voor een volgende proeverij als ie dit leest... :lol:
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Drouet - Small Batch Pacherenc Finish 2010

Bericht door Hans »

EelcoA schreef:Animo genoeg als ik zo de reacties hier lees. Ik weet alleen niet of Alexander zijn locatie nog ter beschikking durft te stellen voor een volgende proeverij als ie dit leest... :lol:
Met wat fantasie... de straat uit en je staat in de weilanden. ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Re: Drouet - Small Batch Pacherenc Finish 2010

Bericht door Jurrien »

EelcoA schreef:
....mensen die port en cognac door elkaar lopen te gooien mogen ze wat mij part ook stenigen.... :evil:

Hans schreef:
Ik doe mee. Misschien aansluitend aan een proeverij? Leuke uitbreiding, we hadden het de vorige keer over 'thema's' ;)
Leuk vooruitzicht heren, ik schrik hier wel van.

Ik als port en cognac liefhebber drink beide dranken ook liefst afzonderlijk, maar geïnspireerd op het boek van Gert van Paczensky "Cognac" heb ik ooit een levensredder ingenomen (was inderdaad geveld door griep en kou). Het recept van de levensredder (pagina 219 van genoemd boek) is als volgt:
1 deel cognac, 2 delen port, suiker. Heet maken. U moet de porties royaal nemen.
(persoonlijke noot: Het liefste op de rand van uw bed opdrinken! :lol:)
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Drouet - Small Batch Pacherenc Finish 2010

Bericht door Hans »

Jurrien schreef:Leuk vooruitzicht heren, ik schrik hier wel van.

Ik als port en cognac liefhebber drink beide dranken ook liefst afzonderlijk, maar geïnspireerd op het boek van Gert van Paczensky "Cognac" heb ik ooit een levensredder ingenomen (was inderdaad geveld door griep en kou). Het recept van de levensredder (pagina 219 van genoemd boek) is als volgt:
1 deel cognac, 2 delen port, suiker. Heet maken. U moet de porties royaal nemen.
(persoonlijke noot: Het liefste op de rand van uw bed opdrinken! :lol:)
OK, als je leven op het spel staat zijn gekke dingen geoorloofd, maar onder normale omstandigheden dient onze 'liqueur des dieux' met respect behandeld te worden naar mijn idee. ;)

Overigens knaagt in mijn achterhoofd wel enige inconsistentie: Pineau des Charentes. Maar goed, die komt uit dezelfde streek en wordt door dezelfde producenten gemaakt. Geen heel sterk argument, maar toch. Neem ik ook eens een extreem standpunt in, klopt het weer niet... :roll:
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Drouet - Small Batch Pacherenc Finish 2010

Bericht door EelcoA »

Jurrien schreef:1 deel cognac, 2 delen port, suiker. Heet maken. U moet de porties royaal nemen.(persoonlijke noot: Het liefste op de rand van uw bed opdrinken! )
Jurrien toch, dat zijn geen halve maatregelen!
Maar goed, als we dit zien als een overmachtsituatie en je belooft hier nooit meer openbaar over te praten denk ik dat je wel veilig bent tijdens de volgende proeverij.... :lol:
Gewetensvraag tot besluit: wat vond je ervan? ;)
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Drouet - Small Batch Pacherenc Finish 2010

Bericht door Ton »

Hans schreef:Overigens knaagt in mijn achterhoofd wel enige inconsistentie: Pineau des Charentes. Maar goed, die komt uit dezelfde streek en wordt door dezelfde producenten gemaakt. Geen heel sterk argument, maar toch. Neem ik ook eens een extreem standpunt in, klopt het weer niet... :roll:
Geen inconsistentie. Pineau wordt geen cognac genoemd. Er zit alleen cognac IN pineau. Net zoals Grand Marnier of, wanneer je kookt met cognac, in je gerecht.
Wat mij betreft mag je port en cognac mengen zoveel als je wilt. Hé, waarom meng je geen whisky met cognac :geek: MAAAARRRRR.... je moet het mengsel geen cognac gaan noemen :!: :!: :!:
Laatst gewijzigd door Ton op zo 10 feb 2019, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Drouet”