Denis-Mounié

Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Denis-Mounié

Bericht door wouter »

Eurotail sprak zeer positief over de Denis-Mounie Cognac, dit heeft me heel benieuwd gemaakt naar deze productent. Heeft iemand dit merk al eens geproefd? En waar in Nederland is het te koop? Hoor het graag!
eurotail schreef:Ik heb circa 150 flessen cognac uit de periode 1802-1990 waaronder circa 30 verschillende flessen Denis-Mounié (naar mijn mening een van de beste producenten ooit)
eurotail schreef: De VSOP van DM is een aantal jaren geleden bij een blind proeverij in Duitsland als eerste geeindigd, boven alle andere bekende merken (RM XO, Courvoisier XO etc.).
Denis-Mounie is in 1838 opgericht door 2 wijngaardeigenaren, Justin Denis & Henri Mounié. Zij kregen een koninklijke onderscheiding van het Engels Hof naar aanleiding van hun Grande Champagne 1865. Het familiebedrijf werd uiteindelijk in 1977 door Benedictine overgenomen. Kwaliteiten: *** / VSP / VSOP Fine Champagne / Napoléon / Tres Rare Fine Champagne Edouard VII / Grande Champagne Extra Hors d'Age / Grande Champagne Extra 50 years old / Gold Leaf *** / Grande Reserve Edouard VII Baccarat / Grande Champagne 1805, 1815, 1820, 1846, 1865, 1875, 1878, 1883, 1887, 1889, 1893, 1896, 1898, 1899, 1906, 1914, 1918, 1920, 1935, 1947, 1957, 1961, 1969, 1971, 1973 / Grande Fine Champagne 1914, 1929 / Petite Champagne 1937 / Liqueur Cognac 1893 Baccarat.
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Denis-Mounié

Bericht door Hans »

Niet geproefd. De enige die ik vind in Nederland is http://www.massougnes.nl. Heeft een paar betaalbare soorten.

In de drankenbank van het produktschap gedestilleerd komt het merk niet voor, wat zou betekenen dat er geen Nederlandse importeur is.

In Frankrijk vind ik het overigens ook niet op de mij bekende bronnen, alleen de merken Jacques Denis, Maurice Denis en Mittard Denis.

Wellicht kan Stefan nog eens iets van zijn bronnen laten weten, of begrijp ik uit zijn laatste opmerking, dat hij het forum verlaten heeft?
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Denis-Mounié

Bericht door wouter »

Hans schreef:Wellicht kan Stefan nog eens iets van zijn bronnen laten weten, of begrijp ik uit zijn laatste opmerking, dat hij het forum verlaten heeft?
Op welke opmerking doel je dan precies? ik heb geen vermoeden dat hij het forum verlaten heeft, vandaag nog contact met hem gehad....
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Denis-Mounié

Bericht door Hans »

"Ga in het vervolg wel naar een erkend instituut (bijv. Berry Bros) om discussies omtrent authenticiteit van de inhoud te ontlopen."

In het forum Even voorstellen. Maar waarschijnlijk verkeerd geïnterpreteerd. Na zorgvuldige ;) herlezing lijkt dit te aan te sluiten op de eerdere opmerking over veilingen e.d. :?

Stefan, kun je licht doen schijnen? 8-)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
eurotail
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 129
Lid geworden op: do 13 mei 2010, 09:57
Contacteer:

Re: Denis-Mounié

Bericht door eurotail »

Denis-Mounie is rond 1990 in de mottenballen gedaan, dit na diverse overname's en fusies. De laatste vintage (1969) is in 1994 gebotteld, daarvoor zijn nog een VSOP, Napoleon en XO voor het Verre Oosten gebotteld, evenals een VSOP, Grande Reserve Edouard VII & Hors d'Age Edouard VII voor de Europese markt. Ik heb vooral enkele flessen maar kan wel wat regelen, mocht er interesse zijn om te proeven.
Gezond verstand is de collectie vooroordelen die je verzameld hebt voordat je achttien was.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Denis-Mounié

Bericht door Hans »

Die interesse is er zeker. Massougnes verkoopt de VSOP en de Grande Réserve Edouard VII. Beiden de moeite waard naar jouw idee? Goede prijs?
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Denis-Mounié

Bericht door wouter »

Las gister in een boek met uitgebreide uitleg over de historie van Cognac dat Denis-Mounie een van de eerste was, die Cognac bottelde in flessen voor de verkoop...

De concurrenten waren toen nog bezig met vaten cognac. Interessant merk!

@Eurotail: Wanneer staat je website over Denis-Mounie online? Wat ga je er precies op vermelden?
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
eurotail
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 129
Lid geworden op: do 13 mei 2010, 09:57
Contacteer:

Re: Denis-Mounié

Bericht door eurotail »

Heb deze week een website opgestart waarop een aantal van mijn flessen met wat aanvullende info: http://www.denis-mounie.com
Gezond verstand is de collectie vooroordelen die je verzameld hebt voordat je achttien was.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Denis-Mounié

Bericht door wouter »

Schitterende site Stefan!

Hoop dat je via deze weg meer van het merk Denis-Mounie te weten komt! Ben benieuwd!

Ben je trouwens al eens langs-gegaan bij het toemalige adres (Chateau?) van Denis-Mounie? Waarschijnlijk weten ze daar (of in de buurt) meer over het merk...
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Denis-Mounié

Bericht door Hans »

Mooi Stefan! Veel werk in gaan zitten. Complimenten
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Denis-Mounié”