Even voorstellen: Marcus

Stel jezelf in het kort even voor!
Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Plaats reactie
NeoXO
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 21
Lid geworden op: do 31 dec 2020, 11:00

Even voorstellen: Marcus

Bericht door NeoXO »

Beste leden,

Mijn naam is Marcus, ik ben 42 en kom uit Alkmaar. Mijn voorliefde van cognac is door mijn vader begonnen, maar ik ben door de jaren heen op ontdekkingsreis gegaan om mijn eigen voorkeuren te leren kennen. Daar we nu in lockdown zitten en ik 's winters ook het meeste cognac drink, vond ik het nu wel eens tijd om mij hier aan te melden.

Je kunt je geld maar één keer uitgeven (en ik heb meer dure hobby's, zoals snelle auto's en horloges) dus ik vind het altijd interessant om de 'bang for your buck' te vinden. Dat blijkt nog niet eenvoudig in cognacland, waar over het algemeen de kwaliteit progressief toeneemt met de prijs.

Maar ik heb zojuist een Godet XO Terre aangeschaft, waar ik veel positieve dingen over lees. Een goeie XO voor 69 euro? Zou het dan toch kunnen? Zoals jullie weten doet persoonlijke smaak ook een boel. Een cognac die eerst tegenvalt, kan soms later ineens toch begrepen worden (Frapin 12 Years), terwijl een andere die ooit heel lekker was, nu plotseling tegen valt (Hennessy Fine de Champagne). Voortschrijdend inzicht? Meer ervaring? Vooroordelen? Smaakpapillen ontwikkeling? Zeg het maar. Wat dan overigens wel weer handig is aan cognac, is dat wanneer je jaren later dezelfde koopt, deze (in principe) nog hetzelfde smaakt, dus je niet aan je geheugen hoeft te twijfelen!

Ik heb nog een hoop meer te ontdekken en te leren, met name over de onbekendere merken, maar tot nu toe is mijn persoonlijke top 5 als volgt:

5. Frapin Cigar Blend
4. Martell Cordon Bleu
3. Lheraud XO Eugenie
2. Frapin XO VIP
1. Martell XO

Door een fijn uitgevallen bonus dit jaar, heb ik mijzelf getrakteerd op een Delamain Vesper XO en de eerder genoemde Godet XO Terre. Ik verheug me al op vanavond, wanneer ik beide voor het eerst zal opentrekken. Benieuwd of er eentje de top 5 kan binnendringen...

Alvast de beste wensen iedereen!
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Even voorstellen: Marcus

Bericht door Hans »

Welkom op het cognacforum, Marcus!

Van jouw rijtje staat de Martell Cordon Bleu altijd wel bij mij in de kast. Verder ben ik toch vooral fan van de kleinere producenten, die doorgaans meer waar voor je geld bieden.

Succes met je ontdekkingstocht in cognacland, genoeg te ontdekken. En ook voor jou een goede jaarwisseling gewenst!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Even voorstellen: Marcus

Bericht door JohanB »

Hey Marcus, welkom op het forum. Ga eens op zoek naar een aantal bouilleurs de cru. Je zal niet ontgoocheld worden.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
NeoXO
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 21
Lid geworden op: do 31 dec 2020, 11:00

Re: Even voorstellen: Marcus

Bericht door NeoXO »

Hans schreef: do 31 dec 2020, 14:26 Welkom op het cognacforum, Marcus!

Van jouw rijtje staat de Martell Cordon Bleu altijd wel bij mij in de kast. Verder ben ik toch vooral fan van de kleinere producenten, die doorgaans meer waar voor je geld bieden.

Succes met je ontdekkingstocht in cognacland, genoeg te ontdekken. En ook voor jou een goede jaarwisseling gewenst!
Dank je Hans. Ik wilde eerst een algemene basis creëren, maar sta er nu zeker voor open. Kun je me iets aanraden?
NeoXO
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 21
Lid geworden op: do 31 dec 2020, 11:00

Re: Even voorstellen: Marcus

Bericht door NeoXO »

JohanB schreef: do 31 dec 2020, 17:35 Hey Marcus, welkom op het forum. Ga eens op zoek naar een aantal bouilleurs de cru. Je zal niet ontgoocheld worden.
Hey Johan, dank je wel. De beste wensen.

Een aantal ken ik inmiddels, maar ik ben niet altijd even enthousiast. Regelmatig overheerst een bepaald ingrediënt de beleving, wat me dan na het 2e glas echt gaat storen. De grote merken vinden die balans soms beter. Of het biedt juist onvoldoende identiteit. Een XO van Menard, Paul Beau, Chateau Montifaud of François Peyrot smaken prima, maar ik hoef er geen 2e fles van. Kan aan mij liggen. Volgende op het lijstje zijn Paul Giraud, Jean Fillioux en Raymond Ragnaud. Of heb je andere tips voor mij?
Laatst gewijzigd door NeoXO op za 02 jan 2021, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Even voorstellen: Marcus

Bericht door JohanB »

Als je houdt van stevige hout smaken in je cognac, en gewoon stevige cognac, moet je de Bouju Très Vieux eens proberen.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
NeoXO
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 21
Lid geworden op: do 31 dec 2020, 11:00

Re: Even voorstellen: Marcus

Bericht door NeoXO »

JohanB schreef: vr 01 jan 2021, 17:29 Als je houdt van stevige hout smaken in je cognac, en gewoon stevige cognac, moet je de Bouju Très Vieux eens proberen.
Staat genoteerd! 👍
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Even voorstellen: Marcus

Bericht door Ton »

Twee tips: Navarre Tres Vieille en Audry Exception. De laatste is geen bouilleur de cru, maar heeft wel zeer goede cognacs.
Hier worden ook nog wat aanbevelingen gedaan: viewtopic.php?f=8&p=15311#p15311
NeoXO
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 21
Lid geworden op: do 31 dec 2020, 11:00

Re: Even voorstellen: Marcus

Bericht door NeoXO »

De Navarre Tres Vieille blijkt lastig aan te komen, maar de Audry Exception is inderdaad fantastisch. Deze gelaagdheid en complexiteit heb ik nog niet eerder ervaren, zelfs niet bij de Ragnaud Sabourin Fontvieille No.35.
Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen”