Breedút Genietsje - even voorstellen

Stel jezelf in het kort even voor!
Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BreedútGenietsje
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 23:35

Breedút Genietsje - even voorstellen

Bericht door BreedútGenietsje »

Hallo,
Zoals mijn gebruikersnaam doet vermoeden kom ik inderdaad uit Friesland,
het betekent zoiets als; genieten in de breedste zin van van het woord.

Mijn naam is Jan-Sietze en naast een baan en een gezin met drie jonge kinderen
probeer ik zo veel mogelijk van het leven te genieten, liefst met een glaasje 'gedestilleerd' .

Mijn voorkeur gaat uit naar Schotse single malt whisky, maar toch hoop ik dat ik hier wél goed zit...

Mijn schoonvader kan echt genieten van een glaasje cognac.
Dan drink ik gezellig een glaasje mee, samen is net zo gezellig...


Nu dan, afgelopen week kon ik een partij miniatuur flesjes overnemen,
drie/vierde cognac en wat andere gedestilleerd (slechte foto, helaas geen whisky...)
Maarja, die cognac kon wel naar mijn schoonvader, dacht ik. Maar hij was 'niet geïnteresseerd'.

Al snuffelend door mijn nieuwe aanwinsten vielen er een paar flesjes op door de sluiting:
Op één van zie etiketten staat V.O.C. en '12 avril 1948', dan wil ik daar meer van weten...
Op internet is dan het volgende te vinden:
V.O.C. staat voor Very Old Cognac en de belasting is betaald in april 1948.
V.O. is toch minimaal 4½ jaar oud, dus het destillaat is van 1943.
Het vulniveau is lager dan 'low shoulder', maar ach, 't flesje is bijna 70 jaar oud!

Later meer over mijn flesjes...

Hierbij nog een paar (eigen) foto's:
_DSC4397-2.jpg
_DSC4397-2.jpg (298.2 KiB) 3783 keer bekeken
_DSC4399-2.jpg
_DSC4399-2.jpg (262.22 KiB) 3783 keer bekeken
Typ en spelfouten in de bovenstaande tekst dienen alleen ter vermaak van de lezer
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Breedút Genietsje - even voorstellen

Bericht door Roland »

Welkom op het forum Jan-Sietze.

Mooie, zeldzame miniatuur.

Over het cognachuis "Briere" kan ik helaas niets vertellen.

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Breedút Genietsje - even voorstellen

Bericht door Ton »

Inderdaad, over Brière kan ik ook niks zinnigs vertellen, behalve dat het merk heeft bestaan. Op de website van Paul over etiketten komen enkele etiketten van het merk voor.
Wat betreft de datum, het is niet gebruikelijk (ik ben het nog niet eerder tegengekomen) dat de datum dat belasting is betaald op een cognacfles werd vermeld. Wel is heel gebruikelijk dat de datum van het wetsartikel betreffende de Acquit Jaune d'Or wordt vermeld; of de datum van één van de herzieningen van die wet. Tegelijk moet ik toegeven dat er niets te vinden is over een herziening in 1948, zelfs niet in het boek 'Le Cognac devant la Loi' van Marguerite Landrau. En op de voorgrond wordt ook al gerefereerd aan het Acquit Jaune d'Or. De formulering doet ook vermoeden dat je gelijk hebt.
Een zeldzaam exemplaar.

Verder: welkom op het forum natuurlijk.
Breedút Genietsje schreef:Mijn voorkeur gaat uit naar Schotse single malt whisky, maar toch hoop ik dat ik hier wél goed zit...
Tsja, dat is een zin die niet mis te interpreteren lijkt: je denkt niet goed te zitten met je voorkeur voor Schotse single malt :mrgreen:; en dat je dan hier wél goed zit. Dat weet ik niet natuurlijk, want ieder z'n smaakbeleving is anders, maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben :lol: .In elk geval naar mijn mening, alhoewel ik zeker ook van een Schotse single malt kan genieten.
Welke cognacs drink je zo samen met je schoonvader?
Gebruikersavatar
BreedútGenietsje
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 23:35

Re: Breedút Genietsje - even voorstellen

Bericht door BreedútGenietsje »

;)
Typ en spelfouten in de bovenstaande tekst dienen alleen ter vermaak van de lezer
Gebruikersavatar
BreedútGenietsje
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 23:35

Re: Breedút Genietsje - even voorstellen

Bericht door BreedútGenietsje »

Ik kreeg over het flesje de volgende aanvulling:

De datum op de achterkant is de import datum naar België (wanneer inderdaad de accijns is betaald). Briere is een kleinere en verdwenen producent, ik heb weinig info. Het is wel waarschijnlijk dat de inhoud veel ouder is dan de minimale 4,5 jaar, voor WWII werden V.O. cognac geadverteerd met leeftijden van 15 to 25 jaar.
Cognac is als fruitdistillaat wel een stuk gevoeliger voor oxidatie dan whisky (minder oliën), dus ik betwijfel of de inhoud nog goed is.


Iemand die dit kan bevestigen ?
Typ en spelfouten in de bovenstaande tekst dienen alleen ter vermaak van de lezer
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Breedút Genietsje - even voorstellen

Bericht door Ton »

Ja, beide kan ik bevestigen: leeftijd vaak véél ouder dan 4,5 jaar.
Aangezien er uit dit flesje al veel vocht verdampt is - relatief veel meer alcohol dan water - zal het alcoholpercentage een stukje lager zijn. Tevens is er door de lucht oxidatie opgetreden waardoor de smaak achteruit gaat.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Breedút Genietsje - even voorstellen

Bericht door Ton »

Ja, beide kan ik bevestigen: leeftijd vaak véél ouder dan 4,5 jaar. Maar niet altijd.
Aangezien er uit dit flesje al veel vocht verdampt is - relatief veel meer alcohol dan water - zal het alcoholpercentage een stukje lager zijn. Tevens is er door de lucht oxidatie opgetreden waardoor de smaak achteruit gaat.
Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen”