Bezoek aan Jean Fillioux

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bezoek aan Jean Fillioux

Bericht door Hans »

Het huis Jean Fillioux is bezocht tijdens de cognacreis door forumleden mei/juni 2019.

De informatie uit het door Roland samengestelde boekje:
”Roland” schreef:In 1880 is Honoré Fillioux het bedrijf begonnen. Het landgoed “La Pouyade” in Juillac-le-Coq werd in 1894 aangekocht. De wijngaarden (22 hectare) liggen geheel in de Grande Champagne. In een ver verleden hebben ze ook eau-de-vie gemaakt voor Hennessy, maar momenteel gebruiken ze al hun eau-de-vie voor hun eigen merk. De naam Fillioux staat al vele generaties lang bekend als familie waar de keldermeesters voor Hennessy uit voortkomen. Honoré Fillioux is inderdaad ook een telg uit deze familie. Na Honoré Fillioux hebben telkens de zonen het overgenomen. Achtereenvolgens waren dat Jean, Michel, Pascal en nu Christophe sinds 2003.

Christophe (5e generatie) zelf deed de rondleiding over het prachtige landgoed. Hij vertelde, dat er nu 23 ha in productie zijn, vanaf volgend jaar 24 ha. Allemaal hoog gelegen, waardoor minder last van vorst en een stabielere productie.

Er is een klein contract met Rémy Martin. De distillatie wordt uitbesteed aan een verre neef.

Bij de rijping hanteren ze de regel: 5 jaar in een nieuw vat wordt gevolgd door 15 jaar in een oud vat.

De beslissing over een assemblage wordt in comité genomen: Christophe, diens vrouw en vader Pascal. Dat gaat er soms heftig aan toe, begrepen we.

Er is één hectare Folignan aangeplant. Over 4-5 jaar zou dat kunnen resulteren in cognac. Christophe houdt van experimenten: “Folignan doesn’t work very well so far, that’s why we want to do it.” (gevolgd door een schaterlach)

Het proeven werd een van de forumleden bijna fataal. Hij werd virtueel neergeschoten door Christophe, toen hij de naam ‘La Fontaine de la Pouyade’ liet vallen. Met de eigenaar daarvan heeft Jean Fillioux 15 jaar geprocedeerd over die naam.

Verschillende mooie cognacs werden geproefd. Een paar mooie buitenkansjes konden worden aangeschaft. Onder andere vier flessen 1952/55, meerdere flessen 1965 en diverse jongere millésimés. Christophe had geen zin om de prijslijst op te zoeken, wat resulteerde in belachelijk lage prijzen.

Bij de speciale edities gaan nog uitgebracht worden de Pascal IV (=4e generatie) en de Robin VI (=6e generatie). De Kristof V is al te koop.

LaPouyade.jpg
LaPouyade.jpg (168.88 KiB) 1911 keer bekeken
wijngaard.jpg
wijngaard.jpg (208.96 KiB) 1911 keer bekeken
vigne.jpg
vigne.jpg (169.76 KiB) 1911 keer bekeken
wandelen.jpg
wandelen.jpg (187.19 KiB) 1911 keer bekeken
vaten.jpg
vaten.jpg (111 KiB) 1911 keer bekeken
NieuweVaten.jpg
NieuweVaten.jpg (148.64 KiB) 1911 keer bekeken
'MonLaboratoire'.jpg
'MonLaboratoire'.jpg (190.91 KiB) 1911 keer bekeken
flessen.jpg
flessen.jpg (200.51 KiB) 1911 keer bekeken
proeven.jpg
proeven.jpg (79.73 KiB) 1911 keer bekeken
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
StefanB
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 18:45
Locatie: Delft

Re: Bezoek aan Jean Fillioux

Bericht door StefanB »

Hans schreef: Het proeven werd een van de forumleden bijna fataal. Hij werd virtueel neergeschoten door Christophe, toen hij de naam ‘La Fontaine de la Pouyade’ liet vallen. Met de eigenaar daarvan heeft Jean Fillioux 15 jaar geprocedeerd over die naam.
:lol: Ik denk dat jij dit zelf was, of heb ik het mis
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bezoek aan Jean Fillioux

Bericht door Hans »

StefanB schreef: di 11 jun 2019, 16:59 :lol: Ik denk dat jij dit zelf was, of heb ik het mis
Inderdaad, dat heb je mis. ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Bezoek aan Jean Fillioux

Bericht door Ton »

Nee dat was ik. Ik wilde weten of er enige connectie was. Niet dus.
Plaats reactie

Terug naar “Jean Fillioux”