Collectie van Ton

Hier kun je jouw Cognac-collectie beschrijven en toelichten.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Collectie van Ton

Bericht door JohanB »

Dat is een fundamenteel verschil met whisky, heb ik ondervonden. Daar worden bepaalde flessen soms kunstmatig gehypet zodat ze binnen de kortste keren uitverkocht zijn om nadien opnieuw in de winkels of op whiskyfora aan een meerprijs te worden verkocht. Een top review van een blogger volstaat soms om alles in gang te zetten. Er ontstaat zo onder de liefhebbers een FOMO gevoel dat ik bij het kopen van cognac nog geen enkele keer heb ondervonden. Dus ja, ik kan heel goed begrijpen dat je het op die manier doet.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Collectie van Ton

Bericht door Ton »

Nou, ik kijk regelmatig op veilingsites en ik kan je verzekeren dat ik zeer vaak een fomo-gevoel heb. Gelukkig kan ik daar meestal weerstand aan bieden :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Collectie van Ton

Bericht door JohanB »

Zover ben ik dan nog niet. Ik hou het voorlopig nog bij de cognacs die ik kan vinden op allerhande websites (vooral dan in FR).
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Fuzhou
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 371
Lid geworden op: zo 05 mar 2017, 15:08

Re: Collectie van Ton

Bericht door Fuzhou »

With opened bottles, does it make sense to transfer the remaining bottle over into a French bottle, in order to prevent it from further oxidation? The rubber washer around the plug should seal in the flavor. This allows for going back to make comparison with newly opened bottles (sometimes even of the same brand, different lots).
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Collectie van Ton

Bericht door Ton »

I don't understand what you mean by transferring to a French bottle, but it is generally a good idea to prevent the cognac from too much oxidation.
There are several ways to accomplish it.
1. drink the cognac before it is opened too long; so let's say within six months. By far the best way :D :lol: 8-)
2. seal the cognac in with nitrogen gas; spray-cans exist, probably you can buy them in a good winery; otherwise online. So everytime when you have poured some cognac, you use the nitrogen afterwards. It should not affect the taste or flavour of the cognac, but some people say they can taste the difference (I for one think so).
3. transfer the cognac into a smaller bottle or maybe even more than one bottle.
4. put glass marbles in the cognac to fill up the bottle. Glass is inert and does not affect the cognac. The glass takes the place of air in the bottle. This little trick I learned from one of the best: Stéphane Burnez, owner of the Prunier brand.
I hope I have answered your question.
Fuzhou
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 371
Lid geworden op: zo 05 mar 2017, 15:08

Re: Collectie van Ton

Bericht door Fuzhou »

I am definitely with you on option 1 :lol: . Option 4 is fascinating. I might give it a try with my lesser cognacs. BTW, what I meant by French bottles is the glass bottle that has a swing top with plastic on a wire bail. Those bottles first shown up stateside in the form of French lemonades.

Really enjoy your posts by the way, and thanks for the reply.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Collectie van Ton

Bericht door Ton »

Ik heb de lijst bijgewerkt. Er zijn 22 flessen bijgekomen. Tja bij zo'n tripje naar Charente moet je rekening houden met meer kosten dan alleen overnachtingen, eten, benzine en tol... Maar ik heb mezelf deze keer toch echt onvoldoende in de hand gehouden. :oops:
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Collectie van Ton

Bericht door Roland »

Ton schreef:Ik heb de lijst bijgewerkt. Er zijn 22 flessen bijgekomen. Tja bij zo'n tripje naar Charente moet je rekening houden met meer kosten dan alleen overnachtingen, eten, benzine en tol... Maar ik heb mezelf deze keer toch echt onvoldoende in de hand gehouden. :oops:
Troost je met de idee, dat bij iedere fles een verhaal, een gezicht hoort.

Zelf kom ik aan 19 flessen.

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Collectie van Ton

Bericht door JohanB »

22 flessen sedert je trip naar de cognacstreek ? :shock: Weet je vrouw dat ook? :lol: Ik zit hier maanden te twijfelen over 1 of 2 flessen en jij koopt meteen een halve winkel.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Collectie van Ton

Bericht door Roland »

JohanB schreef:22 flessen sedert je trip naar de cognacstreek ? :shock: Weet je vrouw dat ook? :lol: Ik zit hier maanden te twijfelen over 1 of 2 flessen en jij koopt meteen een halve winkel.
22 flessen tijdens de trip.
Lijkt zeer hoog (en dat is het ook), maar we hebben 15 huizen bezocht.
Als je telkens één fles koopt, uit beleefdheid, heb je er al 15.

Zelf bepaal ik vooraf mijn budget en maak ik mijn "wens- of aankooplijstje" klaar.
Maar dit wijzigt ter plaatse.
Enerzijds zijn soms de prijzen hoger, dan je verwacht had, anderzijds zie je soms "onbekende" flessen.

Neem nu de Héritage van Ménard. Nooit van gehoord.
Bleek van de jaren '30 te zijn.


mvg,
RolanD

Een tip : bepaal vooraf uw budget, en neem enkel cash mee.
Laatst gewijzigd door Roland op do 05 jul 2018, 08:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Mijn Collectie”