La Très Ancienne Grande Champagne Réserve Aristide

Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

La Très Ancienne Grande Champagne Réserve Aristide

Bericht door Hans »

Vanmiddag in Vlaardingen La Très Ancienne Grande Champagne Réserve Arisitide van Audry maar eens aan een uitgebreid onderzoek onderworpen (met dank aan Eef en Klaas, wederom). De Réserve Aristide is de topcognac van Audry en de enige Grande Champagne in het gamma, te midden van Fine Champagnes. Het is een brut de fût met een alcoholpercentage van 50%. Zijn naam dankt hij aan grootvader Aristide.
Aristide.JPG
Aristide.JPG (12.95 KiB) 5494 keer bekeken
Enkele recensies:
Revue des Vins de France schreef:« Audry : petite Maison méconnue. Sa Très Ancienne Grande Champagne atteint au sublime ».
Audry schreef:La Très Ancienne Grande Champagne Réserve Arisitide.
Grande Champagne mise en bouteille au sortir du fût, à 50% vol. après 5 décennies de vieillissement. Un étonnant bouquet d'aromes vous envahit en vagues succesives: épice, poire rotie, poivre noir, réglisse, figue, noix muscade, girofle, miel, violette...
Pour Jean Aubry de Montréal : « Le plus parfait exemple de l'eau-de-vie qui joue le jeu des poupées russes. Plus vous avancez, plus vous êtes happé vers l'avant, au plus profond du mystère de l'élixir des Charentes ».
Cognacnet schreef:Een diep amberkleurige Cognac met een olijf groene rand. De neus is kruidig en bloemrijk met een opmerkelijk topje van vanille. Verbazingwekkend smaakpalet van gebakken appel, chocolade en kruidnagel. Subliem lange, intense afdronk. Een Cognac van ongekende klasse.
De kleur: mooie amber kleur, inderdaad
De geur: het verhaal van de Matroesjka-poppetjes klopt wel: een cognac waar je niet aan uitgeroken raakt. Telkens ontdek je weer hints van nieuwe geuren, die ik niet allemaal even goed kon thuisbrengen. Kruidig en bloemig vooral. In de eerste neus een vleugje eucalyptus, jasmijn en een vleug narcis, peer en peper, het hout vond ik meer naar ceder dan naar zoethout neigen. Ik rook eerder honing dan vanille. Verderop ook wat nootmuskaat en een hint van kaneel
De smaak: krachtige, vooral kruidige smaak die tintelt op het verhemelte. Prikkelend maar niet scherp. Mooi gebalanceerd en verfijnd. Het hogere alcoholpercentage zit niet in de weg. Mooie rancio.
De na-smaak: mooi lang, zoals het een Grande Champagne van deze leeftijd betaamt.
Leeftijd: meer dan 60 jaar gerijpt
De herkomst: Grande Champagne
De prijs: € 359,-- bij CognacNet
De prijs/kwaliteit verhouding: uitstekend! Een sublieme oude Grande Champagne van deze kwaliteit vind je niet voor een lagere prijs. (en van wie dat wel lukt krijg ik graag een berichtje ;) )
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
zeesting
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 96
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 18:24

Re: La Très Ancienne Grande Champagne Réserve Aristide

Bericht door zeesting »

Hans schreef:De prijs/kwaliteit verhouding: uitstekend! Een sublieme oude Grande Champagne van deze kwaliteit vind je niet voor een lagere prijs. (en van wie dat wel lukt krijg ik graag een berichtje ;) )
Hans, hier in den Belgique heb je de Aristide voor 315 euries :lol: :lol: vrijdag een flesje meenemen na de proeverij bij de Gert
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: La Très Ancienne Grande Champagne Réserve Aristide

Bericht door Hans »

zeesting schreef:Hans, hier in den Belgique heb je de Aristide voor 315 euries :lol: :lol: vrijdag een flesje meenemen na de proeverij bij de Gert
Dat is een hele mooie prijs. Ben benieuwd wat je van deze cognac vindt, Marc.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: La Très Ancienne Grande Champagne Réserve Aristide

Bericht door Hans »

Gisteren deze prachtige cognac weer eens geproefd op de proeverij van CognacNet. Om een indruk te geven van de lengte: we gingen aansluitend van Vlaardingen naar Amsterdam en op de rondweg Amsterdam hadden we beiden de smaak nog goed te pakken. :D
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: La Très Ancienne Grande Champagne Réserve Aristide

Bericht door Hans »

Wij hebben de Réserve Aristide van Audry maar weer eens geproefd, als onderdeel van de Audry DeLuxe Collection in Tube van cognacshop.be.

Enkele proefnotities:
[b][url=http://www.cognac-audry.com/gamme.php]Audry[/url][/b] schreef:
La Très Ancienne Grande Champagne Réserve Arisitide
Grande Champagne mise en bouteille au sortir du fût, à 50% vol. après 5 décennies de vieillissement. Un étonnant bouquet d'aromes vous envahit par vagues succesives: épice, poire rotie, poivre noir, réglisse, figue, noix muscade, girofle, miel, violette...
Pour Jean Aubry de Montréal : "Le plus parfait exemple de l'eau-de-vie qui joue le jeu des poupées russes. Plus vous avancez, plus vous êtes happé vers l'avant, au plus profond du mystère de l'élixir des Charentes".
[b]Ton op het cognacforum[/b] schreef:
Ton: Geur kruidig, koffie, ook fruitig.
Smaak complex, hout, honing, rancio, heerlijk.
Hans schreef:Mijn eerdere proefnotitie, in 2011:
De kleur: mooie amber kleur, inderdaad
De geur: het verhaal van de Matroesjka-poppetjes klopt wel: een cognac waar je niet aan uitgeroken raakt. Telkens ontdek je weer hints van nieuwe geuren, die ik niet allemaal even goed kon thuisbrengen. Kruidig en bloemig vooral. In de eerste neus een vleugje eucalyptus, jasmijn en een vleug narcis, peer en peper, het hout vond ik meer naar ceder dan naar zoethout neigen. Ik rook eerder honing dan vanille. Verderop ook wat nootmuskaat en een hint van kaneel
De smaak: krachtige, vooral kruidige smaak die tintelt op het verhemelte. Prikkelend maar niet scherp. Mooi gebalanceerd en verfijnd. Het hogere alcoholpercentage zit niet in de weg. Mooie rancio.
De na-smaak: mooi lang, zoals het een Grande Champagne van deze leeftijd betaamt.
Leeftijd: meer dan 60 jaar gerijpt
De herkomst: Grande Champagne
De prijs: € 359,-- bij CognacNet
De prijs/kwaliteit verhouding: uitstekend! Een sublieme oude Grande Champagne van deze kwaliteit vind je niet voor een lagere prijs. (en van wie dat wel lukt krijg ik graag een berichtje )
[b][url=http://www.Cognacshop.be]Cognacshop.be[/url][/b] schreef: Een verbazingwekkende reeks van aroma's overspoelt je in opeenvolgende golven:
kruiden, gebakken perzik, zwarte peper, zoethout, vijgen, nootmuskaat, kruidnagel, honing, Violette, marsepein ...
[b][url=http://www.Cognacnet.eu]Cognacnet.eu[/url][/b] schreef: Een diep amberkleurige Cognac met een olijf groene rand. De neus is kruidig en bloemrijk met een opmerkelijk topje van vanille. Verbazingwekkend smaakpalet van gebakken appel, chocolade en kruidnagel. Subliem lange, intense afdronk. Een Cognac van ongekende klasse.
Tim en ik komen deze keer tot het volgende:

De kleur: Mooie amberkleur

De geur: De geurbeschrijving van drie jaar geleden blijft grotendeels overeind:
Hans schreef:De geur: het verhaal van de Matroesjka-poppetjes klopt wel: een cognac waar je niet aan uitgeroken raakt. Telkens ontdek je weer hints van nieuwe geuren, die ik niet allemaal even goed kon thuisbrengen. Kruidig en bloemig vooral. In de eerste neus een vleugje eucalyptus, jasmijn en een vleug narcis, peer en peper, het hout vond ik meer naar ceder dan naar zoethout neigen. Ik rook eerder honing dan vanille. Verderop ook wat nootmuskaat en een hint van kaneel
Als toevoegingen nu: wat rokerig ook en nu neigen we toch meer naar vanille dan honing. Peer en een hint van abrikoos. Prachtige geur!

De smaak: Wat een smaakexplosie! Ook hier blijft de omschrijving van drie jaar geleden staan:
Hans schreef: krachtige, vooral kruidige smaak die tintelt op het verhemelte. Prikkelend maar niet scherp. Mooi gebalanceerd en verfijnd. Het hogere alcoholpercentage zit niet in de weg. Mooie rancio.
Warm en zeer complex. Een genot! Van deze cognac kun je makkelijk een avond vullen met één glas. (En dan valt de prijs toch best mee ;) )

De na-smaak: Veel langer dan dit wordt het niet.

Leeftijd: 60 jaar gerijpt

De herkomst: Grande Champagne

De prijs: € 314,95 bij Cognacnet.eu, € 319,95 bij Cognacshop.be

De prijs/kwaliteit verhouding: Tegen de trend in is deze cognac goedkoper geworden. Voor de oude prijs vonden we hem al uitstekend. Nu dus meer dan uitstekend!
In het gamma van Audry is dit een buitencategorie cognac. Misschien omdat het de enige Grande Champagne is. We vermoeden de aanwezigheid van Folle Blanche.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: La Très Ancienne Grande Champagne Réserve Aristide

Bericht door Ton »

Misschien moest ik toch maar eens gaan sparen...
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: La Très Ancienne Grande Champagne Réserve Aristide

Bericht door Hans »

Ton schreef:Misschien moest ik toch maar eens gaan sparen...
Er zijn slechtere bestedingsdoelen voor je spaargeld denkbaar. En zoals uit de beschrijving mag blijken: ik ben erg gecharmeerd van deze cognac. Vind hem zeker niet duur (hoewel veel geld). Je zou kunnen overwegen eerst de tubes van Gert te bestellen, ook niet verkeerd.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: La Très Ancienne Grande Champagne Réserve Aristide

Bericht door Roland »

Zoals steeds, prachitge beschrijvingen.


Last but not least the tasting organized by Tasted in Germany
with Andreas Larsson (best sommelier in the world 2007) and Markus del Monego (best world's sommelier 1998).

Our Grande Champagne Réserve Aristide received a score of 94 and is in the top 3.
The Exception received a score of 92.5,
the Réserve Spéciale 92,
the Memorial 91 and
the XO 89

which are impressive results.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: La Très Ancienne Grande Champagne Réserve Aristide

Bericht door Hans »

Roland schreef:Zoals steeds, prachitge beschrijvingen.
Dank!
Roland schreef:Last but not least the tasting organized by Tasted in Germany
with Andreas Larsson (best sommelier in the world 2007) and Markus del Monego (best world's sommelier 1998).

Our Grande Champagne Réserve Aristide received a score of 94 and is in the top 3.
Wie zijn de andere twee, heb je een linkje?
Roland schreef:The Exception received a score of 92.5,
the Réserve Spéciale 92,
the Memorial 91 and
the XO 89
Zou zelf de afstand tussen de Aristide en de overige Audry's grote inschatten, maar het zijn allemaal prima cognacs, hun geld waard. Alleen de Napolén vonden we wat te prijzig.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: La Très Ancienne Grande Champagne Réserve Aristide

Bericht door Roland »

Hans schreef:
Roland schreef:Zoals steeds, prachitge beschrijvingen.
Dank!

Last but not least the tasting organized by Tasted in Germany
with Andreas Larsson (best sommelier in the world 2007) and Markus del Monego (best world's sommelier 1998).
Roland schreef:Our Grande Champagne Réserve Aristide received a score of 94 and is in the top 3.
Wie zijn de andere twee, heb je een linkje?
Jawel,
http://www.blindtasted.com/top200

Maar... ik zie volgend resultaat :

96,5 : Lheraud - 1973 Petite Champagne ( 25)
95,5 : Hennessy - Paradis Imperial (50)
95,0 : Hennessy - Paradis Rare (78)
94,5 : Lheraud – Charles VII XO Petite Champagne (113)
94,0 : Audry – Reserve Aristide GC (173)
94,0 : Louis Royer – 37 years old GC (175)

Mvg,
RolanD
Plaats reactie

Terug naar “Audry”