Chateau de Montifaud Aged 10 Years

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wilmar
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 26
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 12:15
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Chateau de Montifaud Aged 10 Years

Bericht door Wilmar »

Ik ben toe aan het laatste glas Chateau de Montifaud, Aged 10 Years. En uiteraard is positief reviewen het leukst. Dus waarschijnlijk heb ik daarom tot het laatste glas gewacht. Want ik vindt 'm namelijk niet zo lekker. Maar goed, een niet zo positieve review is ook een review. En misschien is het wel een kwalitatief goede cognac maar is het gewoon mijn smaak niet.

Wat ik lekker vindt aan deze Cognac is de flinke vleug rozijnen in de smaak. Maar wat ik minder lekker vindt is dat het een beetje een scherpe cognac is. Met een vrij korte nasmaak. De scherpte, en de eenvoudige smaak maken het wel weer een 'stoere' cognac. Lekker sterk. Dus toch jammer dat het laatste glas nu leeg is.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Chateau de Montifaud Aged 10 Years

Bericht door Ton »

Ik hoop dat je nog wel wat anders in de kast hebt staan, nu deze op is :lol:
Jammer dat hij tegen valt, maar wel goed dat je ook een negatieve reactie gewoon met ons deelt. Was het overigens een Petite Champagne?
Gebruikersavatar
Martijn
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 25
Lid geworden op: do 23 dec 2010, 14:21

Re: Chateau de Montifaud Aged 10 Years

Bericht door Martijn »

Ik ga deze zaterdag openen. Ik hoop dat ik deze mij beter smaakt dan jou Wilmar! je geeft het al aan, het moet je smaak zijn.
Ik heb de VS geproefd in de slijterij, dit was al een unieke ervaring voor mij! de slijter trok zo de fles achter een bar vandaan en schonk een proefglas in, geweldig. Hij adviseerde mij echter de 10 jaar oude te nemen, iets specialer voor ons proefavondje zaterdag. Deze slijter heeft er nu wel een nieuwe klant bij :D
Ton schreef:Was het overigens een Petite Champagne?
De fles die ik mee heb is een Grande Champagne, ik denk dat het dezelfde is (staat op de foto hieronder)


ik ben benieuwd!
Bijlagen
Chateau de Montifaud 10 ans.jpg
Chateau de Montifaud 10 ans.jpg (47.97 KiB) 5811 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Chateau de Montifaud Aged 10 Years

Bericht door Hans »

Wilmar schreef:Ik ben toe aan het laatste glas Chateau de Montifaud, Aged 10 Years. En uiteraard is positief reviewen het leukst. Dus waarschijnlijk heb ik daarom tot het laatste glas gewacht. Want ik vindt 'm namelijk niet zo lekker. Maar goed, een niet zo positieve review is ook een review. En misschien is het wel een kwalitatief goede cognac maar is het gewoon mijn smaak niet.

Wat ik lekker vindt aan deze Cognac is de flinke vleug rozijnen in de smaak. Maar wat ik minder lekker vindt is dat het een beetje een scherpe cognac is. Met een vrij korte nasmaak. De scherpte, en de eenvoudige smaak maken het wel weer een 'stoere' cognac. Lekker sterk. Dus toch jammer dat het laatste glas nu leeg is.
Mooi dat je nog iets positiefs van je review probeert te maken, Wilmar. Ik heb ooit een fles van deze cognac teruggebracht naar de slijter (ja, dat kan bij enkele :) ). Precies om de redenen die jij noemt: scherp, korte nasmaak, te simpel voor de prijs.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
WormTub
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 03 jan 2011, 07:13

Re: Chateau de Montifaud Aged 10 Years

Bericht door WormTub »

Zo, dat is wel heel erg goede service, dat heb ik nog niet eerder gehoord/meegemaakt. Kunnen proeven voor aankoop is wel redelijk gangbaar (bij de betere slijterijen dan). Inmiddels een Montifaud VSOP Petite Champagne aangeschaft en opengetrokken.
Cheerio,

Eugène

http://www.wormtub.com
Gebruikersavatar
Martijn
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 25
Lid geworden op: do 23 dec 2010, 14:21

Re: Chateau de Montifaud Aged 10 Years

Bericht door Martijn »

Gisteravond deze fles opengetrokken(foto hierboven) We zaten met z'n vieren en hadden 5 flessen cognac op tafel.
Ik vind de Montifaud een heerlijke cognac, al heb ik het idee dat ik de VS welke ik bij de slijter geproefd heb lekkerder vond.

Nu moet ik hierbij vermelden dat ik een beginnende cognac drinker ben en nog geen ontwikkelde smaak heb. Verder zijn de cognac's die ik tot dusverre heb geproefd niet erg bijzonder of exclusief. Ik vond deze erg lekker mar dat zal ook liggen aan het vergelijkingsmateriaal.....

Onder de vier "mannen" aan tafel was deze Montifaud aan het einde van de avond wel de 'winnaar' Ook dat zal te maken hebben met smaak en vergelijkingsmateriaal.

Verder stond op tafel:
- Menard VSOP (ook erg lekker, warm, kruidig)
- Remy Martin Coeur de Cognac (voor mij te zoet, erg fruitig,)
- Hennessy VS (had ik meer van verwacht... nog maar eens apart proberen)
- Martell VS (tegenvaller, erg vlak en kort.)

Ik ben (nog) niet in staat proefnotities te maken maar heb wel mijn idee achter de cognac's gezet.

Al met al een geslaagd avondje :D

Gr. Martijn.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Chateau de Montifaud Aged 10 Years

Bericht door Ton »

Leuke avatar heb je Martijn. Jammer dat ik net niet kan zien welke flessen daar staan. Die van het avondje gisteren?
Ziet er heel gezellig uit.
Dat de twee VS-cognacs onderaan eindigen is niet erg verrassend. Wat wel verrassend is, is dat de VS van Montifaud (bij de slijter geproefd) lekkerder leek te zijn dan de 10 YO en dat deze 10 YO toch bovenaan geëindigd is :P . Leuk, zo zie je wederom: over smaak valt best te twisten, hè Wilmar :lol:
Als ik vooraf had moeten voorspellen, had ik de Coeur de Cognac als grootste kanshebber getipt. Erg toegankelijke smaak.
Ik ben nu overigens wel nieuwgierig geworden naar de Menard, waar ik nog nooit iets van geproefd heb. Is de volgorde waarin je de andere vier noemt, ook de volgorde waarin ze geëindigd zijn?
Gebruikersavatar
Martijn
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 25
Lid geworden op: do 23 dec 2010, 14:21

Re: Chateau de Montifaud Aged 10 Years

Bericht door Martijn »

@ Ton, bedankt! De foto is flink verkleind, van links naar rechts;
- Chateau de Montifaud 10 ans
- Courvoissier VSOP
- Grand Breuil VS
- Chateau de la magdeleine, Napoleon
Dit is mijn voorraad op dit moment.

Het lijstje van gister is:
- Chateau de Montifaud 10ans
- Menard VSOP
- Remy Martin, Coeur de cognac
- Hennessy VS
- Martell VS

Ik heb deze inderdaad op volgorde van beoordeling gezet, maar das mijn smaak dan he.... ;)

De Montifaud VS heb ik wel geproefd maar ik heb uiteindelijk toch de 10YO meegenomen, ik ga deze week nog wel even de VS halen om te testen of ik deze inderdaad lekkerder vond dan de 10 YO. De 10YO was naar mijn idee erg lekker, inderdaad een beetje scherp maar wel warm.

De Coeur de Cognac is idd erg toegankelijk, echter vind ik deze gewoon te zoet.
De VS cognac's vonden wij inderdaad een stukje minder, niet slecht overigens hoor. Ik heb vandaag nog behoorlijk genoten van Grand Breuil VS samen met mijn vader, iets teveel zelfs... :oops:

Na de cognac kwamen er nog diverse Whisky's op tafel. Ik kwam weer tot de conclusie dat dat echt niet mijn drank is(The Glenlivet 15Y)
Al met al een zeer geslaagde avond die proeft naar meer...

Misschien moeten we volgende keer 4 VS, VSOP's of XO's gaan vergelijken.... :P

Ik zal iig de proeferijen van dit forum in de gaten gaan houden en dan hier eens voor inschrijven.
Plaats reactie

Terug naar “Château de Montifaud”