Prunier - Family reserve

Plaats reactie
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Prunier - Family reserve

Bericht door EelcoA »

20190201_105121 (klein).jpg
20190201_105121 (klein).jpg (28.17 KiB) 1890 keer bekeken
Dit betreft een XO rated cognac die in het gamma van Prunier tussen de 20 years old en de XO Vieille Reserve wordt geplaatst. De Extra staat hier nog boven.

Wel vreemd, de Family Reserve of Reserve de la Famille is als ik het goed begrijp meestal de aanduiding van een uitzonderlijke, zeer gelimiteerde oplage die vooral voor vrienden van de familie wordt geschonken (zie bijv bij Delamain). Een aanduiding als Reserve Speciale lijkt me toepasselijker geweest hier, maar soit.

Dit zegt Prunier over de Family Reserve (http://www.cognacprunier.fr/réserve-famille-uk.html)
This blend dates from the 50s and my grandfather was particularly interested by the domination of the fruit flavours over the woody flavours. We blend, consequently, mostly cognacs which have been distilled with the ‘lies’. It is a cognac which has a lot of personality and pleases new comers to the cognac world as well as the experts thanks to the balance and the subtleties. The delicacy and distinction of this cognac overcome the strength.
Mijn smaaknotities:

Kleur: Donker goudgeel
Neus: Zoet, gekarameliseerde banaan, appel, kaneel, creme brulee, sigarenkistje
Smaak: Sinaasappelschil, kruidig, wederom kaneel, basterdsuiker, zoethout, tabak (het leer dat Prunier belooft herken ik niet), anders dan beschrijving overheerst kruidigheid en zoetheid boven fruitigheid in de smaak
Na-smaak: Meer diepte, redelijk lang voor leeftijd
Leeftijd: Meer dan 25 jaar volgens Prunier
Herkomst: Blend
De prijs: Via veiling gekocht voor €80, bij Cognac-expert.com €139
Eindoordeel: Voor mij iets te zoet en weinig complex voor wat de leeftijd doet verwachten.

Leuke toegankelijke cognac die zijn huidige internetprijs wat mij betreft niet waard is (voor dat bedrag zijn complexere cognacs met meer balans en diepte te krijgen). Als je van zoete en kruidige cognacs houdt is deze wellicht wel je ding.
DiscoverCognac
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 270
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 10:45

Re: Prunier - Family reserve

Bericht door DiscoverCognac »

Ik twijfelde nog of ik deze ging kopen. Maar je klinkt niet heel positief. Maar ben toch nieuwsgierig ..
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Prunier - Family reserve

Bericht door EelcoA »

DiscoverCognac schreef:Ik twijfelde nog of ik deze ging kopen. Maar je klinkt niet heel positief. Maar ben toch nieuwsgierig ..
Klopt gaat geen repeat buy worden, ook al heeft ie na 2 maanden open staan wel iets meer diepgang gekregen gelukkig...
Is wel leuk als tegenhanger voor de meer fruitige cognacs die ik nu heb openstaan. De Miss kan deze wel waarderen, dus op gaat ie wel ;)
Plaats reactie

Terug naar “Prunier”