Ménard miniatuur setje geproefd.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michiel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 76
Lid geworden op: do 21 jan 2010, 10:02

Ménard miniatuur setje geproefd.

Bericht door Michiel »

Beste cognac-reviewers

Gister was ik even bij de vaste slijter van m'n schoonvader, Le Tonneau in Enschede Zuid, om wat biertjes en wijntjes voor m'n schoonouders te halen. Toen ik even rondkeek of er nog mooie cognacs stonden viel mijn oog op een geweldig proefsetje dat in de etalage stond. Een setje van Ménard met 4x5cl flesjes (VS, VSOP, Reserve extra en XO), en mooi keldermeesterglas en overzicht met proefnotities van de verschillende cognacs. Het setje koste 12,95, wat naar mijn mening een geweldige prijs is. Volgens de slijter was dit mogelijk omdat hij het rechtstreeks bij Ménard koopt.

Gisteravond dus m'n broer uitgenodigd en deze vier cognacs van Ménard tegenover elkaar geproefd. Hij had nog geen ervaring met Ménard en was erg verrast door de smaak en kwaliteit.

Voor mij viel vooral het verschil in kwaliteit tussen de VS (veel fruit, zoet en scherp, geen nasmaak) en de VSOP (fruit, hout en kruiden, minder zoet en warmer) op.
De Reserve extra is de overtreffende trap van de VSOP (meer kruiden waaronder vooral curry, minder rond en minder zoet, maar niet scherper).
Het verschil tussen de Reserve extra en de XO is ook opvallend. Met 42% alcohol is deze XO nooit scherp, maar heerlijk warm. Hij smelt als het ware op de tong. Een geweldige cognac!

Samenvattend viel alleen de VS mij tegen, de VSOP beantwoorde aan de verwachtingen en de Reserve extra en vooral de XO waren boven verwachting. Voor 12,95 een geweldig setje!
Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way when you criticize them, you will be a mile away and you will have their shoes.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Ménard miniatuur setje geproefd.

Bericht door wouter »

Leuk setje! Prima initiatief van de betreffende slijter! Jammer dat deze set niet bij alle Menard-verkopende slijters verkrijgbaar is. Zou het goed doen! Zeker gezien de prijs en het bijgeleverde glas...

De Reserve Extra en de XO van Menard ken ik nog niet... Goed om te horen dat ze de verwachtingen waar maken!

De vergelijking Menard VS/VSOP had ik ook al gemaakt:
Het verschil tussen de VS en de VSOP is niet zozeer bij de geur te bekennen, die is namelijk bijna identiek, een echte Grande Champagne neus, namelijk een rijk bouquet, iets zwaar, bloemig en iets hout.

Het verschil zit het voornamelijk in de smaak, waar de VSOP redelijk zacht en complex van smaak is, is de VS scherper en minder complex. Voor 4 euro verschil is wat mij betreft de keuze snel gemaakt.
Al moet wel gezegd worden dat ik de VS absoluut niet slecht vind voor een jonge betaalbare Cognac...

Link naar Menard VS op het Cognac Forum
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Ménard miniatuur setje geproefd.

Bericht door Hans »

Michiel schreef:De Reserve extra is de overtreffende trap van de VSOP (meer kruiden waaronder vooral curry, minder rond en minder zoet, maar niet scherper).
De Réserve Extra is de enige van dit rijtje die ik ken.

Ménard zelf omschrijft hem als volgt: Well-rounded, mellow, very fine with a balanced "rancio".

Zelf kom ik op:
Kleur: warm, donkergoud
Neus: scherp, kruidig (curry herken ik niet zo), bloemen, noten, vanille
Smaak: rond, vrij zacht (anders dan de neus doet vermoeden)
Nasmaak: niet zo lang voor een grande champagne van deze leeftijd

Al met al en behoorlijke, gemiddelde premier cru met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Goed te drinken, geen topper.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Ménard miniatuur setje geproefd.

Bericht door wouter »

Hans schreef: Ménard zelf omschrijft hem als volgt: Well-rounded, mellow, very fine with a balanced "rancio".

Zelf kom ik op:
Kleur: warm, donkergoud
Neus: scherp, kruidig (curry herken ik niet zo), bloemen, noten, vanille
Smaak: rond, vrij zacht (anders dan de neus doet vermoeden)
Nasmaak: niet zo lang voor een grande champagne van deze leeftijd

Al met al en behoorlijke, gemiddelde premier cru met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Goed te drinken, geen topper.
Hans, ik heb je bovenstaande stukje overgenomen en geplaatst (onder je eigen naam) in een nieuw topic, genaamd Menard Reserve Extra...
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Plaats reactie

Terug naar “Ménard”