Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Beschrijvingen van reizen naar de cognacstreek door forumleden, inspiratie voor een eigen trip!
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door Roland »

EelcoA schreef: zo 09 jun 2019, 10:12
Snap ik, dank voor de nuttige toelichting Roland! En welke van de huizen die jullie bezochten schaar je onder degenen die regelmatig bezoek krijgen en die je dus alleen goed zou kunnen doen (wellicht zonder dat de 'speciale bezoekerskast' opengaat). Als ik zo kijk naar de verslagen lijkt dat met name Filioux te zijn!?

Ps ik neem aan dat die Heritage aan huis een andere prijs heeft dan op de bekende sites (ca €1800-2000), of niet!?
Eerst de huizen waar het volgens mij geen verschil uitmaakt :
Héritage Réné Rivière, Grateaud, Château de Guynot, Forgeron, J. Painturaud, Méry-Melrose, Logis de Montifaud

Waar het wel een verschil uitmaakt :
Vallein-Tercinier : ik kan niet vergelijken (was er nog nooit geweest), maar had toch de indruk dat wij iets meer (aantal) mochten proeven.
Het feit dat Pieter (Belgische vriend die Vallein-Tercinier verkocht heeft) erbij was, heeft er zeker toe bijgedragen.

Jean Fillioux : normaal gezien was het zeker gesloten (feestdag-brug).
Maar door mijn band met Noorse cognacliefhebbers, gingen de deuren wel open.
Zo mochten wij de dag nadien onze bestelling afhalen. We hadden een afspraak om 18:00 uur. Omdat wij deze dag vroeger klaarwaren, gingen wij een uurtje vroeger onze flessen ophalen. Maar neen... niemand aanwezig.
Om 18 uur wel.

Paul Giraud : ik ben er enkele jaren gelden geweest. Toen werd ik ontvangen in een apart bureeltje, waar we alles mochten proeven.
Nu gingen we naar z'n chais, een 500-m verderop, en was de tasting daar voorzien.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door Roland »

EelcoA schreef: za 08 jun 2019, 22:31 Ik heb heel weinig ervaring met bezoeken maar de keer dat ik bij Delamain met alleen mijn vrouw langsging werd er gewoon ruim de tijd genomen, kregen we een volledige tour en mochten we breed proeven, ondanks dat ik snap dat ze dan wellicht minder genegen zijn om de tijd te nemen voor je....
Delamain heb ik nog nooit bezocht.
Stond/staat op mijn verlanglijstje, maar er is één probleem.
Het is bekend, dat hun prijzen aan huis, hoog zijn. Zelfs duurder dan in sommige (internet-)winkels.

Als je dan met 9 mensen op bezoek gaat, veel proeft,... en er wordt bijna niets gekocht omdat het te duur is,
dan voel ik mij daar niet goed bij.

Heb wel verschillende Delamains in huis :
Pale&Dry Caraf, Pale&Dry 3 liter, Extra, Trés Vénérables (2 oude uitvoeringen) en Réserve de la famille (oude uitvoering).
Heb ook nog een lege 1963 (35y) :-)
Rigor
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 20:01

Re: Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door Rigor »

Leuke, gedetailleerde verslagen. Het zou misschien leuk zijn om eens een foto te posten met jullie namen erbij.

Als jullie nu een top 3 zouden moeten kiezen van al hetgeen jullie geproefd hebben, welke flessen zouden jullie dan kiezen?

Omdat ik het zo naar mijn zin had in mei, heb ik besloten om terug te keren in september (met vriendin dan wel). Op basis van jullie verslagen ga ik zeker langs héritage René rivière proberen te gaan.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door Hans »

Rigor schreef: zo 09 jun 2019, 15:37 Leuke, gedetailleerde verslagen.
Dank je, Berten!
Rigor schreef: zo 09 jun 2019, 15:37Het zou misschien leuk zijn om eens een foto te posten met jullie namen erbij.
Wie Ton is kun je bij zijn posts zien. Misschien een keer een proeverij bezoeken? Kun je ons in levenden lijve ontmoeten. ;)
Rigor schreef: zo 09 jun 2019, 15:37Als jullie nu een top 3 zouden moeten kiezen van al hetgeen jullie geproefd hebben, welke flessen zouden jullie dan kiezen?
Daar kom ik echt niet uit. 11 producenten maal 6-7-8- enz. cognacs. De Hommage Ysatis van Vallein-Tercinier zal zeker in mijn top 3 staan. Maar daar heb ik een glaasje of 3-4 van kunnen 'proeven'.
Rigor schreef: zo 09 jun 2019, 15:37Omdat ik het zo naar mijn zin had in mei, heb ik besloten om terug te keren in september (met vriendin dan wel). Op basis van jullie verslagen ga ik zeker langs héritage René rivière proberen te gaan.
Mooi! De moeite waard! We zien je verslag graag tegemoet.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Rigor
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 20:01

Re: Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door Rigor »

Ton en jou denk ik te herkennen. Dat kan ik zeker en vast eens doen! Lijkt me een leuke bende!
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door EelcoA »

Roland schreef: zo 09 jun 2019, 10:29
Eerst de huizen waar het volgens mij geen verschil uitmaakt :
Héritage Réné Rivière, Grateaud, Château de Guynot, Forgeron, J. Painturaud, Méry-Melrose, Logis de Montifaud

Waar het wel een verschil uitmaakt :
Vallein-Tercinier : ik kan niet vergelijken (was er nog nooit geweest), maar had toch de indruk dat wij iets meer (aantal) mochten proeven.
Het feit dat Pieter (Belgische vriend die Vallein-Tercinier verkocht heeft) erbij was, heeft er zeker toe bijgedragen.

Jean Fillioux : normaal gezien was het zeker gesloten (feestdag-brug).
Maar door mijn band met Noorse cognacliefhebbers, gingen de deuren wel open.
Zo mochten wij de dag nadien onze bestelling afhalen. We hadden een afspraak om 18:00 uur. Omdat wij deze dag vroeger klaarwaren, gingen wij een uurtje vroeger onze flessen ophalen. Maar neen... niemand aanwezig.
Om 18 uur wel.

Paul Giraud : ik ben er enkele jaren gelden geweest. Toen werd ik ontvangen in een apart bureeltje, waar we alles mochten proeven.
Nu gingen we naar z'n chais, een 500-m verderop, en was de tasting daar voorzien.
Dank voor je uitgebreide reactie Roland! En je keuze mbt Delamain snap ik, ze zijn daar zeker niet goedkoop. En met hoge startprijzen helpt de 10% korting die ze geven bij het aan huis kopen ook niet echt. Ik was erheen gegaan met intentie om een Reserve de la Famille en/of jaartal cognac te kopen. Ik hoef echt geen 50% korting maar ben ook geen dief van mijn eigen portemonnee. Gelukkig hadden ze wel een paar bijzondere cognacs die niet zomaar en iig niet via de Nederlandse importeur te koop waren, eentje heb je op de proeverij een jaar geleden mogen proeven. Dat kan het natuurlijk wel interessant maken om als enthousiastelingen langs te gaan...

Ps die lege 1963 bewaar je omdat ie zo geweldig was of omdat je hoopt m nog een keer ter plaatste te (her)vullen? :)
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door Roland »

Ted is een "pergola" aan het bouwen.
Kunnen we volgend jaar onder een "afdak" nagenieten.
Bijlagen
67335911_1526733790813652_5693593344056229888_n.jpg
67335911_1526733790813652_5693593344056229888_n.jpg (101.13 KiB) 3174 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door Hans »

Roland schreef: do 25 jul 2019, 09:07 Ted is een "pergola" aan het bouwen.
Kunnen we volgend jaar onder een "afdak" nagenieten.
Het wordt steeds beter! Doe ze de groeten.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
harryjose123
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 21 nov 2016, 21:24

Re: Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door harryjose123 »

Ted had vertelde in het voorjaar al over wat hij van plan was begint er goed uit zien {de man is ook geen twintig meer } respect .
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door Ton »

Heeft hij al die blokken zelf via dat laddertje omhoog getild?
Inderdaad: respect!
Plaats reactie

Terug naar “Reizen naar de Charente, de cognacstreek”