Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Beschrijvingen van reizen naar de cognacstreek door forumleden, inspiratie voor een eigen trip!
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door Hans »

Met negen man, meest forumleden, op 29 mei de reis naar de Charente aanvaard.

Roland, de grote organisator, die alles tot in de puntjes heeft voorbereid en geregeld. Jurrien, zijn assistent, met name op culinair gebied. Ton, dè Ton, Harm, Jurriens vader, bekend van proeverijen, Harry, eveneens een proeverij-veteraan, Jelmer, collega van Jurrien, Pieter, nieuw voor de meeste forumleden maar niet nieuw op cognacgebied (o.a. 2 jaar geleden op de cognacexpo voor Vallein-Tercinier) uitstekende neus, Tim en ikzelf.

De heenreis begon voorspoedig, maar rond Parijs sneuvelde een band van een van de auto’s, wat tot een uur vertraging leidde, te overzien dus.

Ter plaatse aangekomen lekker gedineerd met goede wijn en vervolgens warm en gastvrij ontvangen door Riet en Ted van Het Druivenparadijs in Segonzac, onze basis voor deze trip. Vier mensen verbleven bij Chez Thomas, 100 meter verderop.



Druivenparadijs.jpg
Druivenparadijs.jpg (164.89 KiB) 3995 keer bekeken
ChezTomas.jpg
ChezTomas.jpg (157.48 KiB) 3995 keer bekeken
ImpasseGuillaumette.jpg
ImpasseGuillaumette.jpg (191.12 KiB) 3995 keer bekeken



Aan het einde van de reisdag werden direct verschillende cognacs aan de tand gevoeld, enkele zelf meegenomen, een van de gastheer en gastvrouw:

Vallein-Tercinier - Lot 86
Saunier Excellence - Hors d’Age
Gourry de Chadeville - Très Vieux


vigne.jpg
vigne.jpg (207.76 KiB) 3994 keer bekeken


Van het programma had Roland een perfect verzorgd programmaboekje gemaakt, met beschrijvingen, kaarten, afstanden en reistijden, ruimte voor notities, enz.

Het zag er als volgt uit:

Dag 1: donderdag 30 mei

Héritage Réné Rivière

Grateaud

Lunch bij Auberge de la Fontaine

Vallein-Tercinier

Domaine de Château Guynot

Diner bij Le Coq d’Or in de stad Cognac, waar Riet en Ted van het Druivenparadijs zich bij ons voegden.

Dag 2: vrijdag 31 mei

Michel Forgeron

Lunch bij Ferme Auberge du Père Alfred

Jean Fillioux

Paul Giraud

Diner bij Bistro de Claude in Cognac, samen met de Noorse cognacvrienden Morten, Jan, Ketil en Espen

Dag 3: zaterdag 1 juni

Jacques Painturaud

Guillon-Painturaud

Lunch bij Le Chevalier de la Croix Marron, althans, dat was de bedoeling en de reservering was bevestigd. De eigenaar had echter van woensdag t/m maandag de zaak gesloten en was onbereikbaar. Tja, het blijft Frankrijk. De plaatselijke bar en bakker brachten uitkomst.

Méry-Melrose

Logis de Montifaud

's Avonds van een zeer uitgebreide barbecue genoten bij het Druivenparadijs, perfect verzorgd door Jurrien. Samen met de Noren en Nicky en zijn vrouw Gert van Cognacshop.be kwamen de gezelligheid vergroten.

Daarna zelf heerlijk met Tim en Jurrien in het zwembad van het Druivenparadijs gelegen.

De terugreis op zondag 2 juni verliep voorspoedig, op een fransman na die tegen de vangrail aanreed en een enkele golvende Belgische secundaire weg.

De gesprekken met bevlogen cognacproducenten waren informatief en vooral inspirerend. Jean-Jacques Vidal: “Le discours entre les gens passionées de cognac c'est toujours très bien”

Er zijn veel mooie cognacs geproefd en veel mooie flessen gekocht, voor een totale waarde waar je een leuke auto van kunt kopen.
Er werd telkens een scherpe prijs onderhandeld door Roland, waar iedereen van profiteerde.
Emmanuel Painturaud: “…how much discount??? You are joking!!” Roland: “Ok, you make a better joke”

Verschillende producenten doneerden een fles voor de barbeque, Paul Giraud zelfs een fles en een doos Jus de Raisin, ingrediënten voor een heerlijk frisse cocktail, hij schreef het recept op de doos: 1 deel cognac, 2 delen jus de raisin, 2 delen tonic, de laatste twee koud.

Een héél bijzondere cognac werd geproefd op de laatste avond: De Hommage Ysatis van Vallein-Tercinier. Een marriage van Petite Champagne uit 1986 en een Grande Champagne uit 1990, de geboortejaren van Pieter en Ysatis, gecreëerd voor hun aanstaande huwelijk. Prachtige cognac, een mooi voorteken voor een goed huwelijk!
Hommage Ysatis.jpg
Hommage Ysatis.jpg (102.16 KiB) 4184 keer bekeken
Hommage Ysatis label.jpg
Hommage Ysatis label.jpg (75.93 KiB) 4184 keer bekeken


Er kwam die avond ook nog een Grande Champagne uit 1925 langs, maar meer dan dat ik hem lekker vond kan ik me er niet van herinneren. ;)


Roland, enorm bedankt voor al het werk dat je er in gestoken hebt, Jurrien voor o.a. de barbeque en de bus en iedereen voor zijn bijdrage aan een bijzonder geslaagde reis!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door Roland »

Laatst gewijzigd door Roland op zo 25 okt 2020, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door Roland »

Hans schreef: ma 03 jun 2019, 09:30Er zijn veel mooie cognacs geproefd en veel mooie flessen gekocht, voor een totale waarde waar je een leuke auto van kunt kopen.
Eventjes nageteld (zonder de "speciale huwelijksflessen" van Pieter)
155 flessen/flesjes = 88,5 liter cognac

keurig binnen de norm.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door Hans »

Roland schreef: ma 03 jun 2019, 16:59keurig binnen de norm.
:D
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Pellie
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 06 jan 2019, 12:16

Re: Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door Pellie »

Vraag me nu af hoe hoog die norm dan ligt?? :shock:
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door Roland »

Pellie schreef: ma 03 jun 2019, 18:01 Vraag me nu af hoe hoog die norm dan ligt?? :shock:
Je mag 10 liter / persoon meebrengen.
9 personen = 90 liter.
Pellie
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 06 jan 2019, 12:16

Re: Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door Pellie »

Roland schreef: ma 03 jun 2019, 18:10
Pellie schreef: ma 03 jun 2019, 18:01 Vraag me nu af hoe hoog die norm dan ligt?? :shock:
Je mag 10 liter / persoon meebrengen.
9 personen = 90 liter.
Ah okay, dat wist ik niet. Best veel nog vind ik. :P
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door EelcoA »

Pellie schreef: ma 03 jun 2019, 18:15 Ah okay, dat wist ik niet. Best veel nog vind ik. :P
Ik vernam van Ton nav het vorige bezoek dat je daar anders behoorlijk snel aan zit... :lol:

Die huwelijksgasten van Pieter worden goed in de watten gelegd zo te zien!
Rigor
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 20:01

Re: Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door Rigor »

Roland schreef: ma 03 jun 2019, 18:10
Pellie schreef: ma 03 jun 2019, 18:01 Vraag me nu af hoe hoog die norm dan ligt?? :shock:
Je mag 10 liter / persoon meebrengen.
9 personen = 90 liter.
Eerst en vooral leuk om jullie initieel verslag te lezen. Goed dat jullie een leuke tijd hebben gehad. Het ziet er gezellig uit!
Ik kijk uit naar de gedetailleerde verslagen.

Tof dat jullie hier een eigen topic gemaakt hebben voor bezoeken aan de streek. Dit zal meer mensen aanzetten om er eens naar toe te gaan, want het is echt de moeite.

Als ik me niet vergis, is de 10 liter slechts een richtlijn.

De regel is dat je alcohol enkel mag exporteren/importeren binnen de EU voor eigen consumptie, niet voor herverkoop. De 10 liter is daarbij een richtlijn. Als je het aannemelijk kan maken dat jullie echte cognac liefhebbers zijn en bvb. thuis een verzameling hebt, dan kom je wss wel met meer liter weg ook.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door Hans »

Rigor schreef: ma 03 jun 2019, 21:45 Als ik me niet vergis, is de 10 liter slechts een richtlijn.

De regel is dat je alcohol enkel mag exporteren/importeren binnen de EU voor eigen consumptie, niet voor herverkoop. De 10 liter is daarbij een richtlijn. Als je het aannemelijk kan maken dat jullie echte cognac liefhebbers zijn en bvb. thuis een verzameling hebt, dan kom je wss wel met meer liter weg ook.
Voor wie het precies wil weten: de europese regels staan hier.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Reizen naar de Charente, de cognacstreek”