Vakantie in de Cognacstreek

Beschrijvingen van reizen naar de cognacstreek door forumleden, inspiratie voor een eigen trip!
Bart
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 jul 2010, 16:15

Vakantie in de Cognacstreek

Bericht door Bart »

Hallo,

Al zoekende naar een boek over Cognac, net dit forum ontdekt. Ziet er leuk uit. Een paar maanden geleden heb ik een vakantie geboekt bij Nederlanders, die gaan wonen zijn in Frankrijk en daar een paar gites en kamers hebben. Pas na al geboekt te hebben, kwam ik tot de aangename vaststelling dat ik midden in de Cognac streek zit. Laat dat nu net mijn favoriete sterke drank zijn.

Ik haal zelf af en toe een goede fles in de Cognateek in Antwerpen, een speciaalzaak. Daar dronk en kocht ik Cognac's waar ik nog nooit van gehoord had mijn super verfijnd smaakten. Mijn eerste fles was eentje van Fine Champagne, rond de 50 euro. Jammer genoeg fles niet bijgehouden en naam vergeten.

Binnen 2 weken reis ik nu zelf naar de streek van herkomst, en ik heb vrouw en kinderen al verwittigd dat ik her en der op proeftocht wil gaan. Nu mijn vraag: heeft er iemand hier tips of ervaringen met Cognac kopen bij kleine verbouwers? Eigenlijk lijkt me dat boeiender dan het bezoeken van de grote merken. Concrete merken? Of een bepaalde aanpak?

Alvast bedankt,
Bart
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Vakantie in de Cognacstreek

Bericht door Hans »

Allereerst welkom op het forum, Bart. The place to be als cognac je
Bart schreef:favoriete sterke drank
is.
Bart schreef:Al zoekende naar een boek over Cognac
zijn er genoeg. Tweede hands via bol of amazon is m.i. een goede optie.
Bart schreef:Ik haal zelf af en toe een goede fles in de Cognateek in Antwerpen, een speciaalzaak.
Leuk, die kende ik nog niet. Vind wel verschillende verwijzingen op internet maar geen website. Als ze die wel hebben: laat even weten op het forum.
Bart schreef:Nu mijn vraag: heeft er iemand hier tips of ervaringen met Cognac kopen bij kleine verbouwers?
Persoonlijk heb ik die ervaring alleen via internet, waarmee een aantal afvallen. Niet iedereen heeft een website of verkoopt online. De 'bouilleurs de cru', de boeren die van druif tot fles het hele proces beheersen, vind ik zelf ook het interessantst.

Aan de hand van de verschillende posts op dit forum kun je kijken wat je interressant vindt. voor de adressen van de verschillende merken kun je links op cognacreview gebruiken. Een paar internet adressen die behulpzaam kunnen zijn:

de VVV van de Grande Champagne

Les étapes du Cognac

Les vignerons indépendants een organisatie van onafhankelijke zelfstandige wijnboeren (onderin Cognac Charente kiezen)

Fédération des Caves Particulières des Charentes idem in de Charente

Daar moet je een eind mee kunnen komen, denk ik. Concrete merken hangt erg af van je voorkeur.

Zoals je op het forum kunt lezen, zijn er plannen voor het organiseren van een cognacreis in 2011

Tzt zijn jouw ervaringen ter plaatse dan ook zeer welkom!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Bart
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 jul 2010, 16:15

Re: Vakantie in de Cognacstreek

Bericht door Bart »

Hans,

Bedankt, leuke sites, die ga ik eens op mijn gemak doornemen. Die Paul Giraud, die herken ik alvast, die heeft hier al mijn smaakpapillen laten dansen.

Die cognateek in Antwerpen heeft inderdaad geen website, ik had het zelf al opgezocht om die merken terug te vinden, zonder succes dus. De zaakvoerder is een door Cognac begeesterde man die zelf ter plekke gaat proeven en aankopen. Als je daar komt en je hij ziet je ogen glunderen naar al dat lekkers, begint hij vol passie zijn assortiment voor te stellen, inclusief een paar degustaties de eerste keer. Zeker eens passeren als je richting zuiden gaat.

Wat die vakantie ervaringen betreft, met alle plezier zal ik verslag uitbrengen.

Bart
Bart
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 jul 2010, 16:15

Re: Vakantie in de Cognacstreek

Bericht door Bart »

Vakantie in de Cognacstreek is absoluut een aanrader. We zijn de tweede helft van juli geweest.

Prachtige zonnebloemvelden en wijnranken hadden het glooiende landschap vormgegeven. We zaten in de Fins Bois, waar we als eerste cognachuis "Les raisins de l'abbaye" bezocht hebben. Hun Cognac XO kostte 41 euro, maar kon me niet echt bekoren. Nogal scherp voor een XO. Ze maakten ook Pineau des Charantes en een soort bruisend druivensapje met 3% alcohol. Die drie varianten vond je trouwens bij vele cognachuizen.

Met de nodige lectuur in mijn bezit ben ik dan maar naar de Grande Champagne streek gereden, met in mijn kielzog een aantal Nederlanders die ik had leren kennen en ook zin hadden in de betere degustaties. De eerste stop was bij Paul Beau. Vriendelijke man, die verbaasd was hoeveel we wisten over hem (dankzij het boek 'Cognac'). We kregen 4 of 5 glazen om de verschillen in rijping te proeven. Daar heb ik een Vieille Reserve gekocht, een stuk beter dan die van de Fins Bois (prijs ong. 50 euro).

Die dag verder nog naar Daniel Bouju, die ongeveer de donkerste Cognacs ditilleert die er zijn. De oudste zijn niet doorzichtig meer, je kan je afvragen of er caramel of een kleurmiddel in zit. Maar die 5 op een rij, van de VS tot een Extra, waren errrug lekker. Nadruk op het houtige, tannines (vandaar ook de donkere kleur, geeft hij aan). Zowel mezelf als mijn reisgenoten hebben de betere flessen gekocht. Thuis bij mijn vrienden valt die ook zeer in de smaak.

Daarna naar Paul Giraud. Duidelijk de meer florale, fruitige toetsen. Jean-Paul Giraud (of was het Paul-Jean?) was met cognac vereenzelvigd. Hij had een stambom met 11de generatie Jean's, Paul's en alle varianten. Hijzelf was een echte Fransman type Louis de Funes. Even de distillerij bezocht en vervolgens in zijn woonkamer (!) gedegusteerd. Je ging dus echt door een gang waarde pantoffels stonden naar zijn woonkamer, in het salon plaatsnemen. De Giraud was de enige waarvan ik zeker wist dat ik al ooit gekocht had in de Cognatheek. Hij proefde inderdaad zoals ik me herinnerde: bloem, fruit. Doorheen de veroudering viel de smaakrijping op: de VSOP is bloemig, 5 à 10 jaar later ga je fruit proeven, en de oudste geeft peper in de mond. Wat een vreemde gewaarwording is, want die smaakt uiteindelijk terug zo scherp als een jonge Cognac. Maar wel complexer. Bij Giraud 2 flessen gekocht (50 eur voor 70 cl en nog een oudere voor 35 cl >> in verhouding ong. 70 eur/70cl).

Die avond, terug in de gite, hoorde een andere Nederlander over onze leuke uitstap en zijn ogen fonkelden. Ik mezelf dus maar opgeofferd en met hem op pad. Uit nieuwsgierigheid begonnen met de Borderies te bezoeken. Het was zondag dus er was wat geluk nodig om een huis open te vinden, maar gelukt. Drie variëteiten geproefd, en ik wist weer waarom ik die andere dag naar de Grande Champagne trok. Niets gekocht daar, mijn compagnon ook niet, de prijs/kwaliteit was echt niet denderend.

Dus door naar de Grande Champagne. Daar stonden we vaak voor gesloten deuren. Uiteindelijk kwamen we bij een kleine cognacboer met een beperkte productie. En daarvan ging het grootste deel naar Hennessey, een resterend deel werd ter plaatse op smaak gebracht. En hoe! Wat een geweldige cognac! Hij liet ons 4 of 5 rijpingen proeven, de oudste was 60 jaar, kost: 150 euro! Die is zo zacht dat je bijna de alcohol niet meer proeft, gevaarlijk goedje maw. We hebben toch drie flessen van de op één na oudste gekocht, 70 euro voor 50cl, hij is super. Geloof het of niet maar de naam ontglipt me nu, zou het thuis moeten nakijken.

Tenslotte vonden we nog een kleine producent, Earl Michelet, de man in kwestie was niet thuis maar zijn ouders hebben ons in hun woonkamer ontvangen. Zij hadden een VSOP, een Vieille Reserve en nog eentje ouder. Alle drie geproefd en het was zeer bizar, de VSOP was de beste in die categorie die we al hadden gedronken. Dan de Vielle Réserve en de oudere, die smaakten slechts lichtjes beter. Prijslijst bekeken, VSOP 70 cl: 19 euro. Ne-gen-tien euro !
Wij alletwee een fles gekocht en ik toch nog een V.R. erbij (38 euro).

De week later, thuis, vrienden proeven en dezelfde beleving als mezelf, die van 19 euro is echt niet normaal qua prijs/kwaliteit. Daarom: die mensen gemaild of ik ook kon bestellen, en ja hoor. Met drie mensen heb ik gisteren 12 flessen besteld. En hij speelt het nog klaar om ze gratis te laten leveren in België, via iemand uit zijn dorp die terugkeert naar Nederland.

Voilà, dat maakt een vakantie in de Cognacstreek zelfs nadien nog tastbaar aangenaam. :) Ik heb trouwens geen enkel van de grote merken bezocht en ben daar helemaal niet rouwig om. Niets zo leuk dan zo'n ambachtelijk product, met liefde gebrouwen, bij de één-voor-één fiere producenten thuis te proeven.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Vakantie in de Cognacstreek

Bericht door wouter »

Bart, wat een geweldig verhaal! Zoals jij het verteld zou ik nu al de auto in willen stappen om naar de Cognacstreek te rijden!

Heb je trouwens wat meer info (adres, prijs, website etc) over de Gite waar jullie verbleven? Was deze dichtbij de Grande Champagne streek?

Hoor het graag van je! Via de PB (persoonlijk bericht) kan het ook als je dat prettiger vindt....
Met drie mensen heb ik gisteren 12 flessen besteld. En hij speelt het nog klaar om ze gratis te laten leveren in België, via iemand uit zijn dorp die terugkeert naar Nederland.
Interessant! Als je dit nogmaals ooit doet hoor ik, en velen op het forum dit graag! :oops:

Zou je mij de website/e-mail adres van deze maker kunnen laten weten! ;)
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Bart
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 jul 2010, 16:15

Re: Vakantie in de Cognacstreek

Bericht door Bart »

Ja hoor, ik had contact met Karine, zijn vrouw, via zijn mailadres: eric.michelet@wanadoo.fr . Het dorp heet Segonzac geloof ik, maar het adres heb ik hier niet.

Trouwens die Nederlander vertrekt daar 30 of 31 augustus richting lage landen, het is nog niet te laat ... ;)

Gegevens gite zie pb.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Vakantie in de Cognacstreek

Bericht door wouter »

Bart schreef:Trouwens die Nederlander vertrekt daar 30 of 31 augustus richting lage landen, het is nog niet te laat ... ;).
Bedankt voor alle info Bart! Je hebt PB over de flessen Cognac! ;)
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Bart
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 jul 2010, 16:15

Re: Vakantie in de Cognacstreek

Bericht door Bart »

Bart schreef:Uiteindelijk kwamen we bij een kleine cognacboer met een beperkte productie. En daarvan ging het grootste deel naar Hennessey, een resterend deel werd ter plaatse op smaak gebracht. En hoe! Wat een geweldige cognac! Hij liet ons 4 of 5 rijpingen proeven, de oudste was 60 jaar, kost: 150 euro! Die is zo zacht dat je bijna de alcohol niet meer proeft, gevaarlijk goedje maw. We hebben toch drie flessen van de op één na oudste gekocht, 70 euro voor 50cl, hij is super. Geloof het of niet maar de naam ontglipt me nu, zou het thuis moeten nakijken.
Dat was de J. Painturaud Hors D'age. Gisteren met 7 mensen gedegusteerd en iedereen vond 'm zéér lekker. Hij gaat meer naar het houtige toe.
Bart
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 jul 2010, 16:15

Re: Vakantie in de Cognacstreek

Bericht door Bart »

Gisterenavond kwam Ted aanbellen met 12 flessen Cognac! Een erg vriendelijke man die zomaar een omweg kwam maken om de Cognac af te zetten. Hij woont in Nederland en heeft een vakantiehuis in Segonzac, da's waar we die cognac Mignolet leerde kennen en die Painturaud. Kan misschien een leuke tip om te logeren zijn: zie http://www.druivenparadijs.nl.
Arnoud
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 01 sep 2010, 16:22

Re: Vakantie in de Cognacstreek

Bericht door Arnoud »

Ik ben zelf ook 2 weken bij Ted (en Riet) geweest in Segonzac en kan het heel erg aanbevelen. Het zijn hele gezellige mensen die je volledig met rust laten als je dat wil, maar ook heel erg behulpzaam zijn als je daar om vraagt. Het ligt op een fantastische plek aan de druivenranken en je hebt uitzicht op het Chateau van Frapin. Absoluut een aanrader!

In het centrumpje van Segonzac is een coörperatief winkeltje van alle cognacboeren uit de omgeving. Ze bieden daar gezamelijk tegen sterk gereduceerde tarieven hun cognacs aan. Ook absoluut de moeite waard!

En als je een groter cognachuis wilt bezoeken raad ik Camus aan! Dat is het enige huis wat slim bezig is door aanbiedingen te doen. Als je bijvoorbeeld de 3 XO's (Ile de Re XO, de normale XO en de XO Borderies) koopt krijg je een behoorlijke korting! Erg slim! Verder hebben ze een Masterblendtour waarbij je je eigen cognac mag samenstellen. Ze bewaren dan je recept en dan kan je later je eigen cognac nabestellen!
Plaats reactie

Terug naar “Reizen naar de Charente, de cognacstreek”