Salvatore Calabrese - Cognac: A Liquid History

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Salvatore Calabrese - Cognac: A Liquid History

Bericht door Ton »

Gisteren ben ik tegen dit boek aangelopen en ik kon het voor 7,50 euro niet laten liggen. Het is een redelijk formaat boek met prachtige foto's. Gisterenavond heb ik al even wat gelezen en was meteen positief verrast door de enthousiaste stijl waarin het is geschreven.
Voor een uitgebreidere beschrijving moet ik eerst wat meer hebben gelezen, maar ik kan eigenlijk haast niet wachten.
Maar eerst het boek nog van Gilbert Delos.
Bijlagen
Salvatore Calabrese 2001.jpg
Salvatore Calabrese 2001.jpg (5.7 KiB) 3026 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Salvatore Calabrese - Cognac: A Liquid History

Bericht door Ton »

Auteur: Salvatore Calabrese
Titel: Cognac - a Liquid History
Uitgever: Cassel & Co; ; 2001;
ISBN-13: 9780304358748
ISBN-10: 0304358746
272 pag.
Ook uitgegeven bij: Sterling Publishing; 2001; ISBN-13: 9781844034755; ISBN-10: 1844034755

Het is een flink boek: 25 x 19 cm en ruim 3 cm dik. En het is ook qua onderwerpen een compleet boek. Het heeft 272 pagina’s met zeer vele mooie foto’s, enkele in zwart-wit.

Het boek bestaat uit twee delen. Het eerste deel beschrijft de ontstaansgeschiedenis, de productietechniek, de ontwikkeling door de jaren en het ontstaan van de grote merken.
Het meest pakkend vond ik echter wel zijn inleiding. Met groot enthousiasme vertelt hij hoe zijn liefde voor deze drank is ontstaan. Met name zijn persoonlijke belevenissen, ook verder in het boek, zijn zeer aansprekend.
De hoofdstukken daarna over de geschiedenis en het productieproces zijn zeer uitgebreid en degelijk. Hij legt zaken goed uit in begrijpelijke taal.
Hierna volgen hoofdstukken over het ontstaan van de grote cognacnamen en de wijze waarop verschillende families banden hebben met elkaar, hoofdstukken over de Phylloxera ramp en over de expansie in de 20e eeuw. Deze hoofdstukken zijn uitgebreid, maar ook hier en daar wat rommelig en misschien ook wel wat saai door de vele feiten.

In het tweede deel gaat hij in op zijn grote passie: jaartalcognac. Hier komt weer wat van het enthousiasme terug van de eerste hoofdstukken. Hij beschrijft een tiental oude en unieke jaartalcognacs en vervolgens een dertigtal cognachuizen. Van elke cognac heeft hij een smaakbeschrijving; helaas geen smaakwaardering of puntenwaardering, maar het zijn wel cognacs die hij naar zijn smaak heeft uitgezocht!
Calabrese beheert de bar in het Lanesborough hotel in Londen en heeft daar een geweldige verzameling jaartalcognacs. Voor degene die nog een keer naar Londen gaan, een leuk adresje om eens wat uit te proberen, maar wees gewaarschuwd: de cognacs zullen wel wat kosten :P

Mooi boek, leest prettig, goede index aanwezig.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Salvatore Calabrese - Cognac: A Liquid History

Bericht door Ton »

De schrijver zou, zo staat in het boek, manager zijn van de bar in het Lanesborough hotel in Londen. Nou was ik net in Londen, dus leek het me leuk hem op te zoeken, praatje maken over cognac enzo.
Helaas.... hij werkt er al enkele jaren niet meer.
Ze hebben nog wel een zeer aansprekende voorraad uitstekende cognacs, waaronder meerdere oude vintages, maar helaas zijn ze errug duur :?
Ik heb me beholpen met een glas Hine Antique (28 pond), onder het genot van live piano-muziek. Het is een absurd chique hotel :geek:
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Salvatore Calabrese - Cognac: A Liquid History

Bericht door Hans »

Ton schreef:Helaas.... hij werkt er al enkele jaren niet meer.
Hij heeft daarna een eigen bar geopend: Salvatore at fifty, maar die is vorig jaar maart gesloten.

Hij gaat nu de bar in de nieuwe Playboy Club runnen:
Salvatore Calabrese schreef:03/03/2011
Playboy Club London
I am thrilled to announce that my latest project will be to run Salvatore's at the Playboy Club which will be returning to London's Mayfair!
I will be bringing my own hand picked staff, ensuring that my bar provides the ultimate experience for members. My bar will be situated on the ground floor of the newly-developed Playboy Club on Old Park Lane, which is set to open towards the end of May this year.
It is my vision is to create the best, most luxurious cocktail bar experience in the world. I am really excited to be working with London Clubs International again, and building a strong relationship with Playboy Enterprises, and I'm confident that with our combined experience and reputation together we will create the ultimate bar destination in the capital!
Says Michael Silberling, MD at London Clubs International: "When it comes to cocktails, Calabrese is truly deserving of his Maestro title and his success at FIFTY St James's is the reason LCI is so delighted to work with him again. Quite simply he is the best in the business worldwide and his bar will help to make the Playboy Club an un-miss able destination."
Volgende keer in London dus naar de Playboy Club, Ton. Voor de cognac, uiteraard :twisted:
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Salvatore Calabrese - Cognac: A Liquid History

Bericht door Ton »

Ik kijk er al naar uit :P
Plaats reactie

Terug naar “Boeken over Cognac”