Masterclass Deventer 18 mei

Alle in's en out's m.b.t. proeverijen en evenementen op Cognac-gebied!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Masterclass Deventer 18 mei

Bericht door Ton »

Vanavond is de Masterclass onder leiding van Stéphane Burnez, master-blender van Prunier.
Ik ga er heen, ben heel benieuwd.
Zijn er nog meer mensen die gaan?
Voor informatie, zie Cognacreview.
Laatst gewijzigd door Ton op do 19 mei 2011, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Eefbulder
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 97
Lid geworden op: di 27 apr 2010, 21:55
Contacteer:

Re: Masterclass Deventer 18 mei

Bericht door Eefbulder »

Hai Ton,
Zag het bericht al dit week-end mij lukt het helaas niet ben wel benieuwd naar je ervaring.
Die gaan we hier ook zeker teruglezen ;)
groet,
Eef Bulder
Cognacnet
http://www.cognacnet.eu
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Masterclass Deventer 18 mei

Bericht door Ton »

Gisteren dus bij de masterclass/cognacproeverij in Deventer geweest die werd georganiseerd door Hans Peter en Miranda Korendijk, samen met de importeur van Prunier voor Nederland, Leo (helaas heb ik zijn achternaam niet meegekregen).
De proeverij stond geheel in het teken van het handelshuis Prunier en de masterblender van Prunier zelf, Stéphane Burnez, verzorgde de masterclass.
De Burnez familie is een tak van de Pruniers (Alphonse Prunier stierf zonder nakomelingen; Jean Burnez was zijn neef) en zij zijn sinds bijna 100 jaar de eigenaar van het bedrijf.
De ambiance was erg gezellig: een binnenvaartschip waar bijna 30 belangstellenden aanwezig waren. Middels een diapresentatie wijdde Stéphane ons in in de geheimen van cognac: de streek, de mensen, de grond, de wijn etc etc.
Telkens na een serie dia’s werden twee cognacs gepresenteerd om te proeven en daarna volgde weer een stuk uitleg.

De geproefde dranken:
Prunier VS; scherpe geur, iets te veel spiritus naar mijn smaak. Maar zeer geschikt om met tonic of andere drankjes te mixen.
Prunier VSOP, Grande Champage: mooie bloemige geur, met appel en citrusfruit en een mooie ronde smaak.
Prunier XO Family Réserve; GC, PC en FB; meer dan 25 jaar oud, rijper, fruitig, meer hout en vanille.
Prunier 20 Ans, Fins Bois 1988; complexe aroma’s van o.a. amandel en vijgen; smaak kruidig, rokerig met citrus. Mooie lange afdronk.
Prunier XO Très Vieille Grande Champagne (van de jaren 1953-1959); hier kwam de rancio smaak duidelijk naar boven. Heerlijk. Voor mij de beste van de serie :D .
Prunier Vintage 1989, 42%, op de lees gedistilleerd. Mooie, zachte en ronde cognac.
Prunier Vintage 1991 cask strenght, 46,8%. Een wat scherpere smaak.

Daarna nog een Armagnac Sauval XO geproefd, ook van Prunier; een wat scherpe geur, maar zeer smaakvol en rond voor een Armagnac.
Ten slotte was er nog een Liqueur d’Orange van Prunier, maar die heb ik overgeslagen. Volgens de aanwezigen erg lekker, niet zeer zoet.

De Prunier XO TVGC sprong er echt bovenuit en ik heb er dan ook eentje gekocht (85 euro; voor mij iets goedkoper, want deelnemers kregen wat korting :D .
Terwijl ik toch eigenljk voor de Prunier 20 Ans vooral gegaan was. Deze kreeg van Mac A. Andrew al een score van 10 uit 10!

Het was erg gezellig en leerzaam.
Wisten jullie dat: Prunier vroeger over eigen wijngaarden beschikte, maar deze al weer geruime tijd geleden heeft verkocht. Maar dat Stéphane er serieus over denkt om hier weer mee te beginnen?
Dat Prunier vaten gebruikt van 4 cm dik hout, in plaats van de gebruikelijke 3 cm?
Dat Prunier grote vaten (foudres) van 400-450 hL gebruikt om een optimale hout-cognacverhouding te krijgen?
Dat Prunier zijn vaten maar licht toast?
Dat Prunier eigen kelders heeft, maar de sleutel in bewaring heeft gegeven van de overheid? (De overheid heeft normaal gesproken eigen kelders, waar zij vaten van meerdere handelaren door elkaar opslaat; het gaat hier om controle op vintage/leeftijd).
Dat Prunier als cognacproducent bestaat sinds 1701 en daarmee het oudste nog zelfstandige cognachuis is (Augier is ouder, maar bestaat niet meer).
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Eefbulder schreef:Hai Ton,
Zag het bericht al dit week-end mij lukt het helaas niet ben wel benieuwd naar je ervaring.
Die gaan we hier ook zeker teruglezen ;)
Ja Eef, jammer, je hebt echt wel wat gemist ;)
Laatst gewijzigd door Ton op wo 25 mei 2011, 11:23, 3 keer totaal gewijzigd.
depoortvankleef
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 20 mei 2011, 16:24

Re: Masterclass Deventer 18 mei

Bericht door depoortvankleef »

Hallo Ton en overige forum leden.
Ton bedankt voor je proefnotities van onze Prunier proeverij in Deventer.
De importeur heet leo van Turnhout. van Vinee wijnimport.
De volgende keer zorg ik er voor dat een cognac proeverij eerder op de agenda komt te staan.

Hans Peter Korendijk
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Masterclass Deventer 18 mei

Bericht door Ton »

Welkom Hans, als nieuw lid van het forum.
Ik hoop dat je af en toe nog eens terugkomt :?:
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Masterclass Deventer 18 mei

Bericht door wouter »

Leuk dat je gegaan bent Ton, en bedankt voor je uitvoerige beschrijving hierover!
Ton schreef:Dat Prunier vaten van 400 hL gebruikt om een optimale hout-cognacverhouding te krijgen?
Dat is 40.000 liter, behoorlijk veel Cognac voor een vat! ;-) bedoel je 400 liter?
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Masterclass Deventer 18 mei

Bericht door Ton »

wouter schreef:Dat is 40.000 liter, behoorlijk veel Cognac voor een vat! ;-) bedoel je 400 liter?
Dom foutje. :oops:
Laatst gewijzigd door Ton op vr 20 mei 2011, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Masterclass Deventer 18 mei

Bericht door Ton »

Ik heb nog eens zitten denken, maar hij bedoelde Foudres van 400-450 hL, waar andere cognachuizen meestal foudres van 250 hL gebruiken en sommige tot 350 hL gaan, maar meestal niet groter. Hij had daar inderdaad een dia bij van een foudre.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Masterclass Deventer 18 mei

Bericht door Hans »

Leuke beschrijving, Ton. leuke opzet van de avond ook, trouwens. Altijd interessant om mensen als Stéphane Burnez te ontmoeten. Jammer dat het zo kort van tevoren bekend was, maar had op een door-de-weekse dag toch niet gekund. Better next time.
Ton schreef:Wisten jullie dat: Prunier vroeger over eigen wijngaarden beschikte, maar deze al weer geruime tijd geleden heeft verkocht. Maar dat Stéphane er serieus over denkt om hier weer mee te beginnen?
Interessant. Blijft toch mijn voorkeur, de bouilleurs de cru, die het hele proces van wijnstok tot fles omvatten.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Proeverijen & Cognac-dates”