Blinde proeverij Discover Cognac

Alle in's en out's m.b.t. proeverijen en evenementen op Cognac-gebied!
DiscoverCognac
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 270
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 10:45

Re: Blinde proeverij Discover Cognac

Bericht door DiscoverCognac »

J.Painturaud verassend in vsop en xo top 6
Meukow XO had de jury het meest verdeeld. Meeste 10en maar ook de meeste onder de 5.
En leuk om te zien dat Louis Royer er ook met 2 cognacs in staat. Bellery en Joseph guy. Ze zijn intern aan het uitzoeken wat nu eigenlijk het verschil is tussen die 2.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Blinde proeverij Discover Cognac

Bericht door Hans »

Wachten tot oktober, helaas :cry: Was benieuwd hoe mijn top 3 zich verhoudt met de overall top 3. Nog even geduld dus.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Blinde proeverij Discover Cognac

Bericht door EelcoA »

DiscoverCognac schreef: De top 6 beste VSOP en beste XO volgens de Nederlandse consument is bekend!
Thanks Rowin, toch wel een paar verrassende namen bij de finale-selectie vind ik!!!
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Re: Blinde proeverij Discover Cognac

Bericht door Roel »

J.Painturaud verassend in vsop en xo top 6
Er staat altijd wel een cognac van J. Painturaud open in mijn kast. Voor mij is het dus wat minder verrassend. :)
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
DiscoverCognac
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 270
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 10:45

Re: Blinde proeverij Discover Cognac

Bericht door DiscoverCognac »

Nou ik vond het verrassend dat hij in VSOP en XO in de top 6 zat. Had van te voren voor me zelf een lijstje gemaakt en daar zaten Remy Martin VSOP /XO en Courvoisier VSOP /XO , Frapin XO/VSOP en de Delamain XO Pae and dry. Montifeaud vsop. Bache Gabrielsen XO, Baron Otard VSOP. Camus vsop Borderies. Dit waren wel een aantal die ik op mijn lijst had staan van potentiële winnaars. maar het liep anders. Ben ook heel benieuwd hoer het er in 2020/2021 eruit ziet.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Blinde proeverij Discover Cognac

Bericht door Hans »

Bij het blind proeven hebben Tim en ik proefnotities gemaakt, cijfers toegekend (van 0 tot 10) en van de XO’s ook de prijs geschat. Van alle cognacs zijn de proefnotities in de merkenforums geplaatst.

De volgorde die wij aan de VSOP’s en XO’s hebben gegeven:

VSOP's
Jules Bellery VSOP – 9 punten
Maxime Trijol VSOP Grande Champagne – 8 punten
Château de Montifaud VSOP – 6 punten
Joseph Guy VSOP - 5 punten
Jacques Painturaud VSOP – 4 punten
Camus VSOP Borderies – 3 punten

XO's
Bache Gabrielsen XO Fine Champagne – 9 punten
Rémy Martin XO – 8 punten
Jacques Painturaud XO - 7 punten
Rémi Landier XO – 6 punten
Dupuy XO Tentation - 5 punten
Meukow XO – 4 punten

Wel een paar verrassingen: de Jules bellery VSOP mag van ons wel de verrassing onder de VSOP's genoemd worden. En de Bache Gabrielsen XO Fine Champagne hadden wij aanzienlijk duurder geschat, een hele mooie prijs/kwaliteit verhouding.
Louis Royer doet het goed bij de VSOP's (Joseph Guy en Jules Bellery).
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Blinde proeverij Discover Cognac

Bericht door Ton »

Hans schreef: vr 03 mei 2019, 22:37Louis Royer doet het goed bij de VSOP's (Joseph Guy en Jules Bellery).
Leuk dat je je eigen punten hier publiceert. Maar de aangehaalde opmerking begrijp ik niet. Een 5 voor de Joseph Guy, dat zou bij mij een onvoldoende betekenen. De vraag is dus hoe ik jouw punten moet interpreteren...?
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Blinde proeverij Discover Cognac

Bericht door Hans »

Ton schreef: za 04 mei 2019, 12:51
Hans schreef: vr 03 mei 2019, 22:37Louis Royer doet het goed bij de VSOP's (Joseph Guy en Jules Bellery).
Leuk dat je je eigen punten hier publiceert. Maar de aangehaalde opmerking begrijp ik niet. Een 5 voor de Joseph Guy, dat zou bij mij een onvoldoende betekenen. De vraag is dus hoe ik jouw punten moet interpreteren...?
Het gaat om de laatste zes uit een hele rij VSOP's, dat is op zich al geen verkeerde prestatie. Vervolgens zijn de punten uiteraard relatief, zie het als een rangorde, waarbij de puntenverschillen de relatieve kwaliteit aanduiden binnen deze verzameling cognacs.
Dat Louis Royer twee VSOP's in die laatste zes scoort, dat de Jules Bellery voor ons als beste uit de bus komt en dat de Joseph Guy bij ons beter scoort dan de Jacques Painturaud en de Camus: allemaal niet verwacht en m.i. voldoende om te constateren dat Louis Royer het goed doet.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Blinde proeverij Discover Cognac

Bericht door EelcoA »

Hans schreef: vr 03 mei 2019, 22:37 Bij het blind proeven hebben Tim en ik proefnotities gemaakt, cijfers toegekend (van 0 tot 10) en van de XO’s ook de prijs geschat. Van alle cognacs zijn de proefnotities in de merkenforums geplaatst.
Veel dank voor de openheid en mooie proefnotities van alle deelnemers aan de finaleronde van de blinde proeverij van Discover Cognac. Erg knap dat jullie zelfs bij zoveel cognacs naast elkaar zoveel nuances en eigenschappen per cognac weten te ontwaren!!!

Ook leuk om te zien is dat smaken ook hier weer verschillen. Bij mij kwam bij de VSOP's op 1. Camus Borderies VSOP, 2. Jules Bellery VSOP en 3. Maxime Trijol VSOP uit de bus. De Chateau de Montifaud VSOP was bij mij veruit laatste, ook daar mijn eerste indruk wat vlak en wel erg kruidig. Wellicht toch iets te weinig tijd gegeven om zich te ontwikkelen in het glas al ik jullie verslag zo lees. Maar vooral jullie indruk van de Camus Borderies vind ik opvallend. Bij mij kwamen de elementen chemisch, zoet en karamel niet naar voren, meer echt bloemig en mooi open en in balans. Het rare is dat bij de meeste VSOP's mijn beschrijvingen/cijfers tussen de finale ronde en voorgaande ronde redelijk in lijn lagen, maar niet bij de Camus. Die had in de vorige ronde alleen maar zesjes en nu ineens achten. Smaak kan van dag tot dag verschillen, maar als ik jullie verslag zo lees (en mijn eerdere ervaringen met de Camus Borderies meeneem) kan er wellicht ook iets anders mee aan de hand zijn geweest....

Bij de XO's kwam ik tot 1. Dupuy XO Tentation, 2. Remy Martin XO en 3. J. Painturaud XO. Alle 3 wel erg dicht bij elkaar. Van deze 6 vond ik alleen de Meukow XO echt tegenvallen. Maar dat was in de vorige ronde voor mij ook al. En stiekem blij dat mijn eerste liefde RM er blind ook goed uit blijkt te komen. :lol:

Nu maar tot oktober wachten om te zien wat de rest van Nederland vindt / er een beetje verstand van heeft :D
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Blinde proeverij Discover Cognac

Bericht door Hans »

Leuk, Eelco, om het zo naast elkaar te zetten. En ook leuk om de verschillen te constateren. Ik blijf het zeggen, hoeveel cognacs je ook geproefd hebt, hoe zeer je jezelf er ook in verdiept hebt, het blijft uiteindelijk toch echt een kwestie van smaak.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Proeverijen & Cognac-dates”