13 april vintage proeverij

Alle in's en out's m.b.t. proeverijen en evenementen op Cognac-gebied!
DiscoverCognac
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 272
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 10:45

Re: 13 april vintage proeverij

Bericht door DiscoverCognac »

Ja ik heb nog wel wat vintage staan. Maar eigen is altijd leuk! Nee geen koste aan verbonden. Gewoon een gezellige avond samen. Maar als je van te vore wat eet is dat wel slim ja. Zal ook wel wat hapjes enz regelen maar dat komt het proeven meestal niet ten goede. Na proeven kunnen we altijd nog na borrelen.
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 461
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: 13 april vintage proeverij

Bericht door EelcoA »

DiscoverCognac schreef: Ja ik heb nog wel wat vintage staan. Maar eigen is altijd leuk! Nee geen koste aan verbonden. Gewoon een gezellige avond samen. Maar als je van te vore wat eet is dat wel slim ja. Zal ook wel wat hapjes enz regelen maar dat komt het proeven meestal niet ten goede. Na proeven kunnen we altijd nog na borrelen.
Klinkt goed Rowin, kijk er naar uit!
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: 13 april vintage proeverij

Bericht door Roland »

dank Rowin voor de zeer hartelijke ontvangst.

Even uit mijn hoofd de cognacs :

Gestart werd er met de, op ijs gekoelde
- Bache-Gabrielsen 1971 borderies
daarna kwamen volgende cognacs aan bod :
- Deau 1999
- Paul Giraud 1999 Grande Champagne
- Montifaud single cask 85
- Frapin 1988 Grande Champagne
- Frapin 1991 Grande Champagne
- Rémy Martin 1988 Grande Champagne
- Grosperrin 1988 Grande Champagne
- Sarrazin 1966 Fins Bois
- Sarrazin XO
- Camus Extra 48.8 Angel's Share (niet in EU verkrijgbaar)

Waarschijnlijk zal ik wel enkele cognacs vergeten zijn.
Het is eventjes wachten op Griffier Hans, voor de correcte line-up. :-)

voor mij was de verrassing van de avond Rémy Martin 1988, gevolgd door de Sarrazin 1966 Fins Bois.

Dank voor de mooie, verzorgde avond.
EXTRA 48.8_8.jpg
EXTRA 48.8_8.jpg (454.69 KiB) 2629 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: 13 april vintage proeverij

Bericht door Hans »

Roland schreef: zo 14 apr 2019, 10:35Even uit mijn hoofd de cognacs
Niks mis met je hoofd, Roland! ;)
Roland schreef: zo 14 apr 2019, 10:35Het is eventjes wachten op Griffier Hans, voor de correcte line-up. :-)
Tja, wat opstartprobleempjes ;) , maar daar gaat-ie dan:

Met een aantal leden van het cognacforum: Rowin, Ton, Roland, Jurrien, Eelco (die er in geslaagd is buiten de foto’s te blijven ;) ), Tim en ikzelf een mooie cognacavond gehouden bij Rowin thuis, op zijn uitnodiging.

De bedoeling was eigenlijk een blinde proeverij van jaartal cognacs, maar het is ons niet gelukt de ogen gesloten te houden. Een dispuut over de Deau 1999 versus de Paul Giraud 1999 vormde de aanleiding.

Na uitgebreide overwegingen over de cognacproductie, - markt, droge en natte kelders, en zo meer, zette Rowin als eerste een Bache Gabrielsen 1971 voor, een 40 jaar gerijpte Borderies van de wijngaarden van Michel Guibert. Bijzonder gepresenteerd, op ijs. Daardoor zouden de florale tonen beter tot zijn recht komen. En inderdaad: een zeer bloemige geur. Toch verdween het ijs al snel bij iedereen en werd hij op temperatuur meer gewaardeerd: mooie kruidige typische borderies smaak. Notig, beetje eucalyptus ook.

En dan de challenge waar het mee begon: de Deau 1999 versus de Paul Giraud 1999.

Deau: mélange van overwegend Fins Bois en wat minder Petite Champagne. Donker gouden kleur, frisse geur, aards ook, pepertje. Goed begin qua smaak, maar vlakt wat snel af, ontwikkelt zich niet. Aardse tonen, lichte rancio. Niet zo lang.

Paul Giraud: een Grande Champagne. Frisse geur, bloemig, viooltjes. Mooie smaak, kruidig, rancio. Redelijk lang.
De voorkeuren qua smaak verschilden, de kwaliteit van beide cognacs werd ongeveer gelijk gevonden.
Op prijs/kwaliteit verhouding won de Paul Giraud glansrijk: € 80,-- versus een ruime € 300,-- voor de Deau.

Vervolgens een Château de Montifaud Single Cask 85. Waarschijnlijk Petite Champagne, op 43%. Vooral alcohol in de neus. Werd wat weinig gedefinieerd gevonden, wat vlak.

Dan de Frapin 1988 naast de Frapin 1991 geproefd, beiden Grande Champagne.

De Frapin 1988 heeft ongeveer 25 jaar gerijpt. Mooie Grande Champagne geur, viool. Licht kruidige smaak, licht cederhout, lichte rancio. Mooi gebalanceerd. Niet heel lang.
De Frapin 1991 heeft duidelijk hetzelfde smaakpalet, niet verrassend. Werd iets minder compleet en wat intenser gevonden.

Vervolgens kregen we van Rowin een cognac voorgezet, waar hij erg blij van wordt: de Rémy Martin 1988.

Mooie neus, mooie smaak, werd algemeen beter gevonden dan de Frapin 1988 (Rowin nog blijer :D ). Kruidig, hout, ook wel een zoetje.

Inmiddels begon het hier daar wat lastig proeven te worden (Jurrien: “Hé, dat is een andere!” :D ). Maar we gaven niet op!

Grosperrin 1988, Grande Champagne op 48,8%. Fris, niet heel complex in de neus, lichte rancio. Eerste indruk in de mond: scherp. Maar ontwikkelt zich daarna tot een prima cognac. Kruiden en rancio, vooral.

Een mystery fles van Jurrien. Blijkt een Sarrazin 1966. Fins Bois, 50 jaar gerijpt.
Mooie neus, fruit, citrus, rozijnen, beetje banaan, beetje velpon. Aparte geur. Mooie fruitige smaak.

De stemming werd beter en beter. Inmiddels werden de smaak en geur aanduidingen langzaamaan wat wonderlijker: “keuteltjes” :shock: , “wiebertjes” “potters linea”

Aansluitend een Sarrazin XO Très Vieilles Réserves Familiales. Ook Fins Bois. Zelfde smaakprofiel, een lichtere variant van de 1966. Iets minder zoet.

Dan de Camus Extra 48,8 Angel's Share, alleen voor de chinese markt. Eerste neus: caramel. Warm, kruidig, zoet. Moet zo’n € 400- tot € 600,-- gaan kosten aldaar. Wij gunden hem de chinezen.

Als afsluiter een Chollet 1967 Petite Champagne, 50 jaar gerijpt. Frisse geur. Mooie cognac, maar geen € 200,-- waard was het vernietigende oordeel.

Kortom: een enorm gezellige avond met veel mooie cognacs. Rowin, bedankt!
Rowin.JPG
Rowin.JPG (114.73 KiB) 2615 keer bekeken
IMG_0138.JPG
IMG_0138.JPG (144.07 KiB) 2615 keer bekeken
IMG_0140.JPG
IMG_0140.JPG (135.71 KiB) 2615 keer bekeken
BG1971.JPG
BG1971.JPG (66.12 KiB) 2615 keer bekeken
DeauGiraud.JPG
DeauGiraud.JPG (161.58 KiB) 2615 keer bekeken
Montifaud.JPG
Montifaud.JPG (113.97 KiB) 2615 keer bekeken
DiscoverCognac.JPG
DiscoverCognac.JPG (138.39 KiB) 2615 keer bekeken
Frapin19881991.JPG
Frapin19881991.JPG (113.48 KiB) 2612 keer bekeken
RM1988.JPG
RM1988.JPG (133.76 KiB) 2612 keer bekeken
Grosperrin1988.JPG
Grosperrin1988.JPG (108.3 KiB) 2612 keer bekeken
Sarrazin1966.JPG
Sarrazin1966.JPG (89.14 KiB) 2612 keer bekeken
SarraxinXO.JPG
SarraxinXO.JPG (85.88 KiB) 2612 keer bekeken
Camus Extra.JPG
Camus Extra.JPG (105.73 KiB) 2612 keer bekeken
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 287
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Re: 13 april vintage proeverij

Bericht door Jurrien »

Rowin, Roland, Hans en natuurlijk alle andere aanwezigen, bedankt voor de heerlijke avond. Roland zijn opsomming uit het hoofd vond ik al goed maar Hans, je weet als geen ander de sfeer en de cognacs uitstekend weer te geven. Rowin dat je e.e.a. hebt gefaciliteerd.

Terugkijkend, allen mooie cognac's, los van de prijzen. Het blijft mij verbazen dat iedere cognacbled anders smaakt, al dan niet van dezelfde producent. Het blijven ontdekken wat het lekkerste is, met gelijk gestemden vind ik het extra bijzonder en maakt voor mij de avond compleet.

Nogmaals bedankt voor deze mooie ervaring!
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 461
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: 13 april vintage proeverij

Bericht door EelcoA »

Hans schreef:
Met een aantal leden van het cognacforum: Rowin, Ton, Roland, Jurrien, Eelco (die er in geslaagd is buiten de foto’s te blijven ;) ), Tim en ikzelf een mooie cognacavond gehouden bij Rowin thuis, op zijn uitnodiging.
Heb ik me net tussen alle foto's doorgewurmd blijkbaar... :-) Hierbij wat (indirect) bewijs dat ik er zeker wel bij was.
20190413_221017.jpg
20190413_221017.jpg (839.75 KiB) 2592 keer bekeken
Naast de genoemde cognac's (dank voor het uitgebreide verslag en gedetailleerde info Hans), kwam deze fles van Ton ook nog voorbij: La Grange du Bois Extra. Een mooie geouderde en karakteristieke cognac, niet heel complex maar wel erg mooi in balans herinner ik me.


In aanvulling op het verslag van Hans: na het vertrek van de notulist van dienst zijn Ton en ondergetekende nog even blijven hangen om de open collectie van Rowin te plunderen. Ik weet niet alles meer dat voorbij is gekomen, maar in ieder geval de Renault Carte Noire en Renault Carte Noire Extra Old 180, Courvoisier Initiale Exta, de Camus 20 yo Rowin Blend (vooral Borderies, maar de 0,5% Fins Bois maakte die mooi af :) ) en (bijzondere maar niet meest geslaagde tasting van de avond) de Deau L.V.O. (La Vie en Or) als afsluiter.

Toen was buik vol en de pijp wel leeg bij ondergetekende moet ik zeggen, tevreden en voldaan met het de laatste trein richting huis gegaan...

Superveel dank allen voor eenieders inbreng en Rowin in het bijzonder voor de organisatie, het ter beschikking stellen van zijn huis aan dit zooitje ongeregeld en de hele bijzondere cognacs. Dit belooft alweer veel goeds voor 17 mei... :D
Bijlagen
thumbnail_20190413_221906.jpg
thumbnail_20190413_221906.jpg (127.6 KiB) 2592 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: 13 april vintage proeverij

Bericht door Hans »

EelcoA schreef: zo 14 apr 2019, 15:11 .....na het vertrek van de notulist van dienst zijn Ton en ondergetekende nog even blijven hangen om de open collectie van Rowin te plunderen. Ik weet niet alles meer dat voorbij is gekomen, maar in ieder geval de Renault Carte Noire en Renault Carte Noire Extra Old 180, Courvoisier Initiale Exta, de Camus 20 yo Rowin Blend (vooral Borderies, maar de 0,5% Fins Bois maakte die mooi af :) ) en (bijzondere maar niet meest geslaagde tasting van de avond) de Deau L.V.O. (La Vie en Or) als afsluiter.

Toen was buik vol en de pijp wel leeg bij ondergetekende moet ik zeggen, tevreden en voldaan met het de laatste trein richting huis gegaan...

Ernstig! Sommige mensen weten van geen ophouden :lol:
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: 13 april vintage proeverij

Bericht door Hans »

EelcoA schreef: zo 14 apr 2019, 15:11
Naast de genoemde cognac's (dank voor het uitgebreide verslag en gedetailleerde info Hans), kwam deze fles van Ton ook nog voorbij: La Grange du Bois Extra. Een mooie geouderde en karakteristieke cognac, niet heel complex maar wel erg mooi in balans herinner ik me.

Heb ik die geproefd? I have no recollection of this :? :oops:
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2156
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: 13 april vintage proeverij

Bericht door Ton »

Hans schreef: zo 14 apr 2019, 15:20
EelcoA schreef: zo 14 apr 2019, 15:11
Naast de genoemde cognac's (dank voor het uitgebreide verslag en gedetailleerde info Hans), kwam deze fles van Ton ook nog voorbij: La Grange du Bois Extra. Een mooie geouderde en karakteristieke cognac, niet heel complex maar wel erg mooi in balans herinner ik me.

Heb ik die geproefd? I have no recollection of this :? :oops:
Hoe zou dát nou komen? :lol:
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2156
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: 13 april vintage proeverij

Bericht door Ton »

Volgens mij is alles wel gezegd, maar toch, in één woord: GEWELDIGE AVOND!
Dank, Rowin.
(Ook dan aan de inbrengers van sommige andere flessen.)
Plaats reactie

Terug naar “Proeverijen & Cognac-dates”