Bache Gabrielsen 3Kors (VS)

Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Bache Gabrielsen 3Kors (VS)

Bericht door Jurrien »

Als fan van oudere cognac kan ik op zijn tijd wel een glaasje Bache-Gabrielsen 3Kors waarderen. Daarnaast is het verhaal daar achter interessant: De jonge en creatieve ondernemer Thomas Bache-Gabrielsen lanceerde (1916) een nieuwe serie Cognac, waarbij de oorspronkelijke 3 sterren van zijn VS cognac werden vervangen door 3 kruisen, wat symbool staat voor de strijd tegen ziekte. Bache-Gabrielsens Tre Kors (Three Crosses) werd de geprefereerde remedie tegen ziekte en ziekte bij de Noorse bevolking.

Wat betreft de werkelijke smaak van Bache-Gabrielsen 3 Kors (Zie website https://www.bache-gabrielsen.com/uk/201 ... /tre-kors/); het is een cognac waar de melange van druiven afkomstig is van Grande en Petite Champagne (25%) en Fins Bois (75%). Opgeslagen op eiken van Limousin voor minimaal 2 jaar. Diep oranje van kleur. Op de neus levendig en jeugdig, onderscheidend fruitig met een karakter beïnvloed door jonge Grande Champagne. In de mond is het rond en zacht met een lichtfruitige afdronk.
Met name dat fruitige en tegelijkertijd een zachte boter karamelsmaak zorgen voor zachte einde zonder complexiteit en breed smaakpalet, kan ik zeker van tijd tot waarderen.

Verder is er een youtube filmpje gemaakt over deze cognac: https://www.youtube.com/watch?v=rMorsmekzEo
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Bache Gabrielsen 3Kors (VS)

Bericht door Roland »

In het filmpje :... meer dan 150.000 flessen verkocht per jaar in Noorwegen.

Niet fout...

maar in liter uitgedrukt :
2014 : 254.314 = 363.305 flessen (0,70 l )
2015 : 240.930 = 344.185 flessen
2018 : 183.016 = 261.451 flessen

Een beetje meer :-)
Laatst gewijzigd door Roland op do 10 jan 2019, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bache Gabrielsen 3Kors (VS)

Bericht door Hans »

Jurrien schreef:De jonge en creatieve ondernemer Thomas Bache-Gabrielsen lanceerde (1916) een nieuwe serie Cognac, waarbij de oorspronkelijke 3 sterren van zijn VS cognac werden vervangen door 3 kruisen, wat symbool staat voor de strijd tegen ziekte. Bache-Gabrielsens Tre Kors (Three Crosses) werd de geprefereerde remedie tegen ziekte en ziekte bij de Noorse bevolking.
Mooi verhaal inderdaad.
Bache Gabrielsen schreef:This is the story of prohibition and Norwegian ingenuity. During the period 1916–1926 the sale of liquor was prohibited. Liquor could still be obtained on prescription, however, and never before has a nation been so ill. Cognac was only available for “medicinal purposes”, and young Bache-Gabrielsen was quick to act.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bache Gabrielsen 3Kors (VS)

Bericht door Hans »

Jurrien schreef:Als fan van oudere cognac kan ik op zijn tijd wel een glaasje Bache-Gabrielsen 3Kors waarderen....... . Op de neus levendig en jeugdig, onderscheidend fruitig met een karakter beïnvloed door jonge Grande Champagne. In de mond is het rond en zacht met een lichtfruitige afdronk.
Met name dat fruitige en tegelijkertijd een zachte boter karamelsmaak zorgen voor zachte einde zonder complexiteit en breed smaakpalet, kan ik zeker van tijd tot waarderen.
Mooie aanprijzing Jurrien, voor een VS. Misschien toch ook nog eens proberen.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Re: Bache Gabrielsen 3Kors (VS)

Bericht door Jurrien »

Voor de prijs hoef je het niet te laten :lol:
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bache Gabrielsen 3Kors (VS)

Bericht door Hans »

Jurrien schreef:Voor de prijs hoef je het niet te laten :lol:
Inderdaad, de verzendkosten zijn bijna meer ;) Waar haal jij hem?
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
CognacExpo
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 11:04
Contacteer:

Re: Bache Gabrielsen 3Kors (VS)

Bericht door CognacExpo »

mooi geschreven :)
Verkrijgbaar bij een aantal slijterijen en online. www.DiscoverCognac.com
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bache Gabrielsen 3Kors (VS)

Bericht door Hans »

CognacExpo schreef:Verkrijgbaar bij een aantal slijterijen
Ergens een lijstje te vinden? Had er één gevonden, in IJmuiden
CognacExpo schreef:... en online. http://www.DiscoverCognac.com
Had ik gezien maar bijna 30% verzendkosten vond ik toch een drempel, gek genoeg. Dat heb je met zo'n lage prijs.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bache Gabrielsen 3Kors (VS)

Bericht door Hans »

Hans schreef:Ik bezondig me niet aan VS. Houd me aan de indeling van een franse Maitre de Cuisine wiens naam ik vergeten ben: VS is om te flamberen (want daar ga je je gerechten niet mee verpesten), VSOP om mee te koken (enkele uitzonderingen zoals Château de Beaulon VSOP Folle Blanche (voorheen 7 ans) en Michelet VSOP daargelaten). Het echte genieten begint vanaf XO.
Aldus een citaat van mezelf ;) uit 2013.

Maar toen kwam bovenstaande beschrijving van Jurrien, wiens smaak regelmatig overeen komt met de mijne. Tijd om de horizon te verbreden!

Jurrien heeft hierboven al het een en ander opgemerkt over deze cognac.

Tim en ik komen tot het volgende:

De kleur: licht goud

De geur: Aanvankelijk erg fruitig, zoet, jong. Eerste neus vooral rozijnen en een hint van jasmijn (in de verte). De geur neemt snel af in kracht. Uiteindelijk domineren cassis, framboos en abrikoos.

De smaak: Minder scherp dan je van een VS zou verwachten. Eerste indruk: vlak, geen complexiteit. Wordt zachter met de tijd. Fruit en zoet blijven de boventoon voeren. Geen kruiden, geen hout. Na een poosje ook karamel inderdaad, Werther’s Echte. Wel een doordrinker, mede door het gebrek aan tannines. Wordt aangenamer naarmate je er meer van drinkt. We kregen visioenen van laveloze groepen Noren.

De na-smaak: Kort, met inderdaad een fruitige afdronk.

Leeftijd: 2 jaar gerijpt.

De herkomst: Voor 25% Grande Champagne en Petite Champagne, de overige 75% Fins Bois

De prijs: € 25,-- bij Gall&Gall Vleuterweide

De prijs/kwaliteit verhouding: Voor die prijs een prima doordrinkcognac, toch wel tot onze verbazing.

Op de website van Bache Gabrielsen vonden we uitgebreide beschrijvingen over de prohibition periode in Noorwegen en dergelijke. Tre Kors is daar nog steeds de meest genuttigde cognac. Ook wat onnavolgbare zinnen zoals:
Bache Gabrielsen schreef:A good cognac should show the characteristics of the raw material, grape. At the same time lead you onwards toward an undefined sense of taste not to be found anywhere else on the planet. Not today nor 100 years ago.
Toch iets teveel Tre Kors tot zich genomen deze schrijver, vermoeden wij.

Overigens: de Tre Kors combineert uitstekend met bitterballen op brood ;)
Tre Kors kl.jpg
Tre Kors kl.jpg (108.32 KiB) 2907 keer bekeken
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Bache Gabrielsen 3Kors (VS)

Bericht door JohanB »

Een 'kaarterscognac' dus. Lijkt niet echt iets voor mij als je de karamel zo duidelijk kan proeven.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Plaats reactie

Terug naar “Bache Gabrielsen”