Decourtet

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Decourtet

Bericht door Jurrien »

Afgelopen week heb ik van een zeer goede vriend, die mij mijn gehele leven al kent, een fles cognac ontvangen. Het betreft een fles Decourtet XO. Op de site van Ton vind ik terug dat het een merk betreft van Pierre Ferrand, maar dat eigendom is overgegaan naar Gabriel & Andreu.

Wine Enthusiast geeft de cognac 92 van de 100 punten. De geur- en proefnotitie luidt: A lovely aromatic bouquet featuring vanilla, spice and floral tones. Persistent flavors of sandalwood, walnut and dried fruits meld into a distinguished Cognac, with exemplary softness and elegance.

Verder kan ik niets vinden over de herkomst. Kan iemand mij verder helpen? Iemand ooit deze cognac geproefd?
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Decourtet

Bericht door Roland »

Leuk.
Decourtet xo.JPG
Decourtet xo.JPG (65.64 KiB) 8577 keer bekeken
Welke fles heb je ontvangen ?
Als ik het juist heb, staat er nergens "Grande Champagne" op vermeld ?
Dan mogen we veronderstellen dat het een blend is.
Dan is het zeker van Gabriel & Andreu.
Pierre Ferrand "himself" had enkel Grande Champagne".

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Re: Decourtet

Bericht door Jurrien »

Ik heb een reguliere fles, geen karaf. (Foto plaatsen is lastig met Apple).

Zoals jij opmerkt staat er niets over het herkomstgebied op het etiket of elders, ik kan dat bevestigen. Moet dus inderdaad een blend zijn.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Decourtet

Bericht door Ton »

Decourtet.jpg
Decourtet.jpg (88.49 KiB) 8565 keer bekeken
Decourtet.jpg
Decourtet.jpg (74.77 KiB) 8565 keer bekeken
Decourtet gc.jpg
Decourtet gc.jpg (60.83 KiB) 8565 keer bekeken
Op cognacfans.com (2011):

"Kristian R. said:

If I may add a short, humble contribuion to the matter. As an avid Scotch (neat or rocks… straight from cask w/a bit of filtered water) & Cognac (always neat, served in a snifter-not too big a glass however, don’t want an overwhelming nose) fan, especially Remy Martin VSOP or 1738 Royal Accord, aspiring spirit/cocktail historian and professional bartender/mixologist, I am always on the search for rare and exciting liquors and liqueurs (preferably before the big dollars have been spent on marketing and advertisement, which are then passed down to the end consumer). One such brand of Cognac (don’t quote me, but I believe was recently purchased by a Vietnamese company, but otherwise unchanged in production method, taste and bottling appearance) is: Decourtet VSOP. Difficult to find, but a “diamond in the rough” by any standard. Delicious and inexpensive, treat yourself to a case if you’re lucky enough to find it. Thanks for allowing my input, Kristian R. (Washington DC, Next Door Bar & Restaurant)".

Dat van Vietnam lijkt toch niet te kloppen. Zie dit hier: https://trademarks.justia.com/791/94/de ... 94229.html
Maar Grande Champagne hebben ze ook, of in elk geval gehad. Zie derde foto.
Verder maar heel weinig van bekend.
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Re: Decourtet

Bericht door Jurrien »

Ton, bedankt voor je bijdrage, in een woord schitterend!

Ik bezit inderdaad zo'n fles met het derde etiket erop, veel groen dus. De term Grand champagne staat er echter niet op. Nogmaals bedankt voor de kennisbijdrage.
Plaats reactie

Terug naar “Decourtet”