Rum

Alles buiten Cognac, dat het leven aangenaam maakt. Zoals Pineau des Charentes, sigaren, wijn,Whisky, koffie, horloges, auto's etc...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michiel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 76
Lid geworden op: do 21 jan 2010, 10:02

Rum

Bericht door Michiel »

Voor wat betreft andere distilaten is rum ook een persoonlijke favoriet. Net als bij bourbon zie je hier ook een zeer goede prijs-kwaliteit verhouding.

Fruitigheid vind je vaak terug in de geur en smaak en ook een zekere rokerigheid die ook in whiskies terug te vinden is.

Mijn persoonlijke favorieten zijn de Brugal extra viejo, Havana club 7 anos en Pampero Reserva Exclusieva (allen te koop voor minder dan 30,-). Nog geen ervaring met rum? Ik zou zeggen, probeer het gewoon eens. Het is heerlijk op een zomerse dag.
Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way when you criticize them, you will be a mile away and you will have their shoes.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Rum

Bericht door wouter »

Rum, voor mij een verhaal appart... Krijg vooral bij de goedkope blanke rums spontaan kotsneigingen, verschikkelijke penetrante lucht....

De gerijpte donkere rums, kan ik tegenwoordig wel steeds beter waarderen. Prettige voorbeelden zijn:

-Havana Club 7 anos
-Old Pussers 15 jaar (zoetig, maar heel vol van smaak!)
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Michiel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 76
Lid geworden op: do 21 jan 2010, 10:02

Re: Rum

Bericht door Michiel »

Ja Bacardi is echt een massaproduct dat niets te maken heeft met donkere rums. Deze zijn vaak heerlijk zoet en fruitig.
Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way when you criticize them, you will be a mile away and you will have their shoes.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Rum

Bericht door Hans »

Ben zelf geen Rum drinker, maar zag toevallig op de site van Neeldrinks dat daar de Rum Secret Treasures Old Barbados Single Cask 1995 in de aanbieding is. Gezien de kwaliteit van de Secret Treasures serie op cognac gebied, kon dit wel eens interessant zijn voor de Rum liefhebbers
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Geert
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 13
Lid geworden op: di 07 sep 2010, 19:07

Re: Rum

Bericht door Geert »

Hoewel rum niet zo hoog staat in mijn aanzien als cognac zijn er toch een aantal bij die echt de moeite waard zijn. Eigenaardig genoeg vind ik de rum uit Guatemala over het algemeen erg goed en daartussen zitten ook mijn twee topfavorieten

1) Rum Botran 18y: een droge complexe cognac-achtige rum die ik haast de cognac onder de rums zou durven noemen :!:
2) Rum Zacapa Solera 23y: een zoete complexe rum boordevol fruit en koffielikeur-aroma's
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Rum

Bericht door Ton »

Ik heb gisteren toevallig een Rum geproefd: Methusalem uit Cuba, 15 yo.
Ik moet zeggen, niet 'mijn ding'. Je kunt wel duidelijk de herkomst (rietsuiker) proeven. Maar geef mij maar een wijndestillaat (of eventueel een goede whiskey).
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Rum

Bericht door JohanB »

Voor mijn verjaardag hebben mijn bazen mij een fles rum gekocht. Ze waren nochtans van plan om een 'mooie fles whisky' te kopen, maar het is een Appleton Estate Jamaican Rum 12yo geworden. Volgens mij hebben ze gewoon de verkeerde fles uit het rek genomen. For the record, ik ben gestopt met whisky en ik lust geen rum ...
Maar goed, 'in een gekregen paard zijn bakkes kijk je niet' zeggen ze bij ons, en dus deed ik super enthousiast uit beleefdheid. Ik heb er 's avonds even van geproefd en tja. Dit wordt niks hoor. Ik heb de fles getoond aan mijn zoon, hem even laten ruiken aan de fles en later aan het glas. En wat bleek? Hij vond het nog lekker ook ! Hij verkoos zelfs die rum (en vroeg later nog of hij een 2de glas mocht) boven een heel goed blond bier (nee, geen Leffe !). Opgelost dus. Anders was het mengen met de cola.

EDIT: hij verkoos wel die rum boven de Font Borne Plénitude ... Ik heb maw nog wel een beetje werk. :lol:
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Rum

Bericht door Hans »

JohanB schreef: ma 29 apr 2019, 00:31 Voor mijn verjaardag hebben mijn bazen mij een fles rum gekocht. Ze waren nochtans van plan om een 'mooie fles whisky' te kopen, maar het is een Appleton Estate Jamaican Rum 12yo geworden. Volgens mij hebben ze gewoon de verkeerde fles uit het rek genomen. For the record, ik ben gestopt met whisky en ik lust geen rum ...
Maar goed, 'in een gekregen paard zijn bakkes kijk je niet' zeggen ze bij ons, en dus deed ik super enthousiast uit beleefdheid.
Je bazen zitten niet op het forum, hoop ik? ;)
JohanB schreef: ma 29 apr 2019, 00:31Ik heb er 's avonds even van geproefd en tja. Dit wordt niks hoor. Ik heb de fles getoond aan mijn zoon, hem even laten ruiken aan de fles en later aan het glas. En wat bleek? Hij vond het nog lekker ook ! Hij verkoos zelfs die rum (en vroeg later nog of hij een 2de glas mocht) boven een heel goed blond bier (nee, geen Leffe !). Opgelost dus. Anders was het mengen met de cola.

EDIT: hij verkoos wel die rum boven de Font Borne Plénitude ... Ik heb maw nog wel een beetje werk. :lol:
Ik heb ook zo'n zoon. Drinkt alles, als er maar alcohol in zit en proeft het verschil tussen vieux en cognac niet. Hopeloos! :roll:
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Rum

Bericht door JohanB »

Hans schreef:Ik heb ook zo'n zoon. Drinkt alles, als er maar alcohol in zit en proeft het verschil tussen vieux en cognac niet. Hopeloos!
De mijne drinkt bijlange niet alles, hoor ! Hij proeft bv wel degelijk het verschil tussen een Heineken en een fatsoenlijke Belgische pils. Joehoe.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Rum

Bericht door Hans »

JohanB schreef: wo 01 mei 2019, 23:10 Joehoe.
:D
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Overige heerlijkheden!”