Het grote Whisky Topic!

Alles buiten Cognac, dat het leven aangenaam maakt. Zoals Pineau des Charentes, sigaren, wijn,Whisky, koffie, horloges, auto's etc...
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Het grote Whisky Topic!

Bericht door Ton »

Hm, goede vraag voor het whisky-forum :) :!: :?:
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Het grote Whisky Topic!

Bericht door wouter »

Ton schreef:Hm, goede vraag voor het whisky-forum :) :!: :?:
Het antwoord volgens iemand op het Whiskyforum luidt:
hier is 1 heel eenvoudig antwoord voor, the speyside is een regio binnen de highlands.
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Het grote Whisky Topic!

Bericht door Ton »

Toen de Redbreast 12YO op was heb ik wederom een 15YO gekocht. Ik ben er nog niet uit welke ik lekkerder vind.
Deze is afgelopen week ook weer opgegaan. Nu dus weer een 12YO gekocht :lol:
Maar ook een Glenmorangie Finealta Private Collection, vanwege de uitnodigende beschrijvingen op whisyforum en bij van Zuylen op de webite en een Glencadam 10YO die ik al ergens een keer had geproefd. De Finealta heb ik gisteren geopend. Je kan het slechter treffen 8-)
GJR
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 15 apr 2012, 17:12

Re: Het grote Whisky Topic!

Bericht door GJR »

Zal mijn lijstje met whisky maar niet posten, voor belangstellende die is hier te vinden. Ben een echte whiskyman en hou op dit moment (smaak evolueert) erg van de heftigere soorten, dus voornamelijk Islay's en heftiger sherry bommen. Ook bourbons doen het bij over het algemeen goed alleen dan meestal toch de wat meer exclusievere. Ben vooral een liefhebber van whisky op een hoger alchoholpercentage (cask strength) en dan zelf spelen met wat water tot dat de whisky het meest van zich laat zien. Ik heb whisky geproefd zonder water toe te voegen tot een alchoholpercentage van boven de 70%. Ben dus wel wat gewend.
zeesting
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 96
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 18:24

Re: Het grote Whisky Topic!

Bericht door zeesting »

Vandaag bij Van Wees binnengewipt om eigenlijk een Cognacje bij de kraag te vatten,nl een fles Raymond Ragnaud Folle Blanche 2002, maar werd me daar afgeraden wegens te jong voor een FB... :( ( dus daarvoor eerst nog eens dit forum raadplegen ;) )
uiteindelijk ben ik dan maar met een single malt van de kleinste distillerie uit de Schotse highlands buiten gestapt, stond nog boven op m'n verlanglijst
dus m'n nieuwe aanwinst in deze collectie
Edradour Sherry, natural cask strength 58,1° 13y Ibisco

Aberlour a'Bunadh 59,6° batch 44
Arran Cask Strength 53,6° batch 2 12y
Balvenie Single Barrel 47,8°
Benromach Single cask 58,4° 9y
Bruichladdich Rum Cask The Seventeen 46°
Caol Ila, distellers Edition 43° 12y
Clynelish, cask strength 46° 14y
Dalwhinnie 15y 43°(bijna Gekuist)
Glendronach Cask strength 55,2° Batch 2
Glenfiddich 43° 12y
Glenlivet Frenche oak (Limosin cask) 15y
Glenlivet 12y
Glenmorangie Quinta Ruban 46°
Highland Park 22Y DT 55,7°
Lagavulin 16y 43° (Open)
Macallan Fine Oak 15y 43°
Yoichi Nikka From the Barrel 51,4°
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Het grote Whisky Topic!

Bericht door Ton »

Hoe is die Aberlour A'Bunadh? Ik overweeg om die te kopen. Ik moet liever niet te heavy peated whisky's hebben.
zeesting
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 96
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 18:24

Re: Het grote Whisky Topic!

Bericht door zeesting »

Ton, die fles is nog niet open, :o
Was eigenlijk van plan om ze vorige week met m'n verjaardag te kraken, maar heb toen uiteindelijk de Grataud OX "genomen" :P ...
Soit ! , Aberlour is centraal gelegen in de Spyside regio, daar wordt weinig gebruik gemaakt van turf.
Peat of Turf is typisch voor Islay-Whiskies
Ben zelf niet echt een peat-lover, heb eens fles Lagavulin aangeschaft om eens turf te ervaren, maar deze is er echt over... :shock:
De A'Bunadh is als volgd beschreven door de 2 grote whiskykenners :
Michael Jackson 85/100,
Nose: Sherry, mint, pralines. Luxurious.
Palate:Very rich and creamy, with just a hint of mint and cherries behind.
Finish: Nougat, cherry brandy, ginger, faint smoke. Definitely an afterdinner whisky.
Comment:A dark, luxurious, post-prandial whisky from a distillery that is producing an increasing, and impressive range.
Dan volgens Jim Murray 85/100
Nose: Incredibly aromatic, thanks partly to a subtle peatiness. The sherry notes are concentrated and there is massive fruit ranging from mango to apples. Enormous.
Palate:The sherry tries to dominate but fails. Peppery spices, lightly smoked malt, clean sherry mingling with paw-paw and a vague nuttiness.
Finish: Long, clean sherry, hints of citrus fruit and cocoa. The peppers linger.
Comment:Surprising complexity; very, very good.
Als je naar een fles a'bunadh uitkijkt, let op welke batch# je te pakken krijgt, Aberlour zit met z'n A'Bunadh momenteel al aan batch 45.
Enkele cijfers uit de Whisky Bible 2013 Jim Murray
#33 scoort 96/100 nose:24,taste:24.5,finnish:23.5,body:24
#39 scoort 94/100 ....
#41dan weer (maar) 83/100
als je wil, post ik een foto van de pagina uit deze WB2013

of volgens Mark Dermul http://www.youtube.com/watch?v=NtFQLRWQiDM

:idea: Of we kunnen natuurlijk ook mijn fles hier eens opentrekken. :arrow:
Als cognac,- of whisky liefhebber ben je altijd welkom om die hier te komen proeven, dat is altijd een goede reden om een nieuwe flesje aan te zetten... 8-)
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Het grote Whisky Topic!

Bericht door Ton »

Dat van die verschillende batch's had ik inderdaad al begrepen. Maar 85/100 is nog altijd een hele mooie score volgens mij.
Of we kunnen natuurlijk ook mijn fles hier eens opentrekken.
Als cognac,- of whisky liefhebber ben je altijd welkom om die hier te komen proeven, dat is altijd een goede reden om een nieuwe flesje aan te zetten...
Volgens mij woon je niet bepaald om de hoek. Maar als ik eens in de buurt kom hou ik me aanbevolen :D Lijkt me leuk.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Het grote Whisky Topic!

Bericht door Ton »

Ik heb vandaag de Aberlour A'Bunadh batch 44 gekocht en geproefd. Deze drink je het beste met wat water want 60% alc. is toch wat te veel van het goede, maar dan is hij ook geweldig. Ik ben hier echt enthousiast over. Gewoon 2 of 3 forse theelepels water erbij, dan is het nog meer dan 50%, maar een explosie aan smaken komt er vrij. Een aanrader!
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Het grote Whisky Topic!

Bericht door Roland »

Vandaag op Njam TV een mooie reportage :
http://www.njam.tv/programmas/whisky-islay-edition
Plaats reactie

Terug naar “Overige heerlijkheden!”