Guy Pinard Bio Cognac

Plaats reactie
zeesting
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 96
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 18:24

Guy Pinard Bio Cognac

Bericht door zeesting »

De oudste Organische Cognac ooit geproduceerd. Een bewijs van inzet voor het milieu, van al meer dan 40 jaar, door de familie Pinard.
Deze Cognac blijft rijpen in kleine oude vaten, diep in de kelders van het “Domaine de la Tour Vert”.

Alvast 2 mooie uitgaven, van dit toch wel uitzondelijk huis, aan m'n collectie kunnen toevoegen.

-Vintage XO 1979 Vieille Réserve 40%, 50cl
(Nog aan een zeer gunstig tarief in Luxemburg te verkrijgen)
Mag officieel wel geen bio-label dragen van de EU en wordt dus Methode Lemaire-Boucher genoemd.
Als volgt beschreven op een Duitse site:
Der wohl älteste nach biologischen Richtlinien erzeugte Cognac auf dem Markt überzeugt durch eine intensive Aromatik von Honig, Pflaumen und verschiedenen Gewürzen. Im Mund herrliche Holznoten mit viel Karamell und Anklängen von kandierten Früchten. Ein ganz besonderer Cognac für ganz besondere Momente!
Wichtiger Hinweis: Der Cognac ist älter als die EU-Bio-Verordnung und darf daher das EU-Bio-Logo nicht tragen. Er wurde nach den Vorgaben der Methode Lemaire-Boucher zum ökologischen Landbau hergestellt.



-100% Folle Blanche, Single Cask 43% 50cl
Héél moeilijk te vinden blijkbaar :( maar uiteindelijk, na wat hectisch speurwerk,toch nog gelukt :D
Der «Single cask Cognac» wurde 1999 nur aus der Folle-blanche-Traube destilliert und bis im Herbst 2007 fassgereift. 810 Flaschen à 50 cl ergab die Abfüllung. Dieser aussergewöhnliche Cognac zeigt höchste Komplexität und Finesse und begeistert durch ein langanhaltendes, dichtes Finale.
Mischien geen Top-cognac, maar toch iets wat zeker niet mag ontbreken in een collectie naar mijn mening
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Guy Pinard Bio Cognac

Bericht door Hans »

Leuke vondst Marc. Vooral vanwege de Folle Blanche. Ben benieuwd naar je proefnotities.

De VSOP is al eens op cognac review langsgekomen

De site van Guy Pinard
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
zeesting
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 96
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 18:24

Re: Guy Pinard Bio Cognac

Bericht door zeesting »

Er is nog niet veel inkt gevloeid ivm enige proefnotities.
Ik zie ook dat Wouter deze Folle Blanche in z'n collectie heeft, maar zal ze ook kunnen koesteren zonder ze te moeten kraken. 8-)
Kan hem geen ongelijk geven, hier staan ook al verschillende flessen te popelen om geproeft te worden, maar ze moeten maar een beetje geduld kunnen opbrengen ;)
Deze hint vind ik alvast op de blog van cognac-expert
If a large part of aroma is provided by the distillation, ageing in oak barrel can interfere in one way or another. In the family’s own opinion, woods don’t have to predominate the eau-de-vie aromas. “Fins Bois” eau-de-vie are known to be very expressive with fragrance of vine flower, white flowers and fresh fruits. To be respectful of this, the company mostly uses “roux”/old barrels in which the cognac will gently get rounded and “rancio“. The results is a smooth and well-balanced cognac “Fins Bois” raced.
alvast een extra exemplaar reserveren, mijn gedacht ;)
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Guy Pinard Bio Cognac

Bericht door Hans »

zeesting schreef:Er is nog niet veel inkt gevloeid ivm enige proefnotities.
Opschrijven is ook niet per sé noodzakelijk natuurlijk. Hoewel het wel leuk is om andermans oordeel te lezen, vind ik. De beoordelingen van Tim en mijzelf van een cognac wijken nog wel eens af van de officiële proefnotities (die vaak ook als reclametekst bedoeld zijn). Zelf proeven blijft naar mijn idee geboden, smaakvoorkeuren verschillen enorm.
zeesting schreef:Deze hint vind ik alvast op de blog van cognac-expert
If a large part of aroma is provided by the distillation, ageing in oak barrel can interfere in one way or another. In the family’s own opinion, woods don’t have to predominate the eau-de-vie aromas. “Fins Bois” eau-de-vie are known to be very expressive with fragrance of vine flower, white flowers and fresh fruits. To be respectful of this, the company mostly uses “roux”/old barrels in which the cognac will gently get rounded and “rancio“. The results is a smooth and well-balanced cognac “Fins Bois” raced.
alvast een extra exemplaar reserveren, mijn gedacht ;)
Dit helpt. Zacht, rond, bloemen en fruit zijn niet de eerste kenmerken die ik zoek in een cognac, kan kruiden en hout wel waarderen. Voor elk wat wils in cognacland ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
zeesting
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 96
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 18:24

Re: Guy Pinard Bio Cognac

Bericht door zeesting »

Hans schreef: Dit helpt. Zacht, rond, bloemen en fruit zijn niet de eerste kenmerken die ik zoek in een cognac, kan kruiden en hout wel waarderen. Voor elk wat wils in cognacland ;)
Kruiden en hout zijn typische "winter - herfst",- cognacs, volgens het Cognac-wheel. tegenover de meer "vrouwelijke" "lente -zomer",-cognacs
Over smaak valt niet te twisten, dat is natuurlijk iets heel persoonlijk.
Maar dat is zeker geen reden om de ontdekkingstocht te staken, wanneer je je ding gevonden hebt.
Ik persoonlijk zit nog in het prille beginstadium om smaken en eigenschappen te ontleden, er zijn zoveel factoren die de smaak bepalen oa de leeftijd,uit welk jaartal,welk huis, de cru, het gebruikte druivenras,soort fut (grain), natte of droge kelder om er maar enkele op te noemen.
Mischien een idee om volgende tastings eens rond één thema iets doen of vb de cru's, om toch echt de specifieke eigenschappen te kunnen ervaren die worden bepaald door de hierboven genoemde factoren.
één ding is me ondertussen al wel duidelijk geworden, het geuren,- en smakenspectrum is zo inmens, en dat van nature uit ,dat is met geen pen te beschrijven :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Guy Pinard & Fils”