Philippe de Castaigne Extra Vieux 35 ans

Plaats reactie
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Philippe de Castaigne Extra Vieux 35 ans

Bericht door Roel »

Deze Grande Fine Champagne recentelijk geproefd en ik ben lyrisch! Een heerlijk ronde cognac, maar in tegenstelling tot veel 'ronde' cognacs bezit dit exemplaar wel gelaagdheid en complexiteit. Je proeft van alles.

Hierbij mijn notities.

Kleur: Donker koper.
Geur: Mooie ronde en lichte geur die zeker niet scherp is. Heeft wel gelaagdheid. Ik ruik iets dat lijkt op sinaasappel en chocolade.
Smaak: Heerlijk! In de 30 seconden nadat ik een slokje heb genomen proef ik zo 4 of 5 verschillende smaken de revue passeren. De chocolade vind ik ook in de smaak terugkomen. Heeft ook iets verfrissend bitters, lijkt op citrus of iets dergelijks.
Eindoordeel: Schitterende cognac die ik met veel plezier drink. Is te complex om 'zomaar even te drinken'.
Bijlagen
Philippe de Castaigne GFC Extra Vieux 35 ans (I).gif
Philippe de Castaigne GFC Extra Vieux 35 ans (I).gif (471.76 KiB) 3786 keer bekeken
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Philippe de Castaigne Extra Vieux 35 ans

Bericht door Roland »

Ik had nog nooit van Philippe de Castaigne gehoord.

Op de site van het BNIC vind je niets.

Bij Pacszensky vind ik :
Domaine de Lafont, ten oosten van Mérignac, ten westen van 16200 Jarnac.
Fins Bois

Bestaat hij nog ?
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Philippe de Castaigne Extra Vieux 35 ans

Bericht door Ton »

Roland schreef:Bestaat hij nog ?
Ik weet niet of hij nog bestaat.
Nicholas Faithe beschrijft hem wel in zijn Gids voor Cognac en andere Wijndistillaten (1987).
Het merk werd in 1860 geïntroduceerd, maar is lange tijd in onbruik geraakt.
In 1980 koopt Philippe Vallantin-Dulac de wijngaarden. In 1985 kopen zij ook de oude firma Favraud.
Behalve de wijngaarden in de Fins Bois, kopen zij ook cognacs uit de Champagnes en de Fins Bois en hebben zij enkele alambieks.
Ze hebben (in 1987) de volgende producten: *** 5, Réserve spéciale VSOP 10 (ook verkocht als Very Special Fine Pale), Napoléon, Réserve Ancienne 25, Extra Vieux (GC) 35, Très Vieux 1893, 1850 Favraud.
En nog onder naam van Château de Souillac: *** La Marque du Château, Napoléon, Vieille Réserve la Marque du Château.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Philippe de Castaigne Extra Vieux 35 ans

Bericht door Hans »

Mooie aanwinst Roel. Is hier al eens op het forum langsgekomen.
Ton schreef:
Roland schreef:Bestaat hij nog ?
Ik weet niet of hij nog bestaat.
Philippe de Castaigne bestaat niet meer sinds 1994. Ben zelf al een tijdje op zoek naar een betaalbare Très Belle Grande Champagne van dit huis, volledig Folle Blanche. Maar helaas, de enkele die ik vond voldeed niet aan het criterium betaalbaar :(
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Philippe de Castaigne Extra Vieux 35 ans

Bericht door Hans »

Deze cognac werd geproefd op de 8e forumproeverij: De leeftijd van deze Grande Champagne 35 jaar.
Viooltjes en wederom velpon in de eerste neus. Mooie gebalanceerde en geprononceerde "ouderwetse" Grande Champagne. Rancio, hout, hazelnoot.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Philippe de Castaigne”