André Petit Grand Reserve de Famille, hors d'age

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

André Petit Grand Reserve de Famille, hors d'age

Bericht door Jurrien »

Tijdens mijn bezoek op 21 juli 2014 heb ik de Grand Reserve de Famille, hors d'age mogen proeven. Wat een mooie diepe oud gouden kleur of is het mahonie?. Complexe geur met lichte tonen van (eiken)hout en aroma's van jasmijn en tabaksbladeren. Een indrukwekkende en lange afdronk.
Bij navraag bleek de cognac uit de volgende jaren te zijn samengesteld: 1950 (40%), 1955 (40%) en de resterende 20% is afkomstig uit 1958. In die jaren werd er naast de Ugniblanc ook nog 10% Folle Blanche gebruikt.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: André Petit Grand Reserve de Famille, hors d'age

Bericht door Roland »

Jurrien schreef:Tijdens mijn bezoek op 21 juli 2014 heb ik de Grand Reserve de Famille, hors d'age mogen proeven. Wat een mooie diepe oud gouden kleur of is het mahonie?. Complexe geur met lichte tonen van (eiken)hout en aroma's van jasmijn en tabaksbladeren. Een indrukwekkende en lange afdronk.
Bij navraag bleek de cognac uit de volgende jaren te zijn samengesteld: 1950 (40%), 1955 (40%) en de resterende 20% is afkomstig uit 1958. In die jaren werd er naast de Ugniblanc ook nog 10% Folle Blanche gebruikt.
Een zeer mooie fles.
Staat al een hele tijd op mijn "wish-list".

Als ik het juist heb, heeft André Petit geen website.
Komt er één in de toekomst ?
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: André Petit Grand Reserve de Famille, hors d'age

Bericht door Hans »

Jurrien schreef:Tijdens mijn bezoek op 21 juli 2014 heb ik de Grand Reserve de Famille, hors d'age mogen proeven. Wat een mooie diepe oud gouden kleur of is het mahonie?. Complexe geur met lichte tonen van (eiken)hout en aroma's van jasmijn en tabaksbladeren. Een indrukwekkende en lange afdronk.
Klinkt interessant, Jurriën
Jurrien schreef:Bij navraag bleek de cognac uit de volgende jaren te zijn samengesteld: 1950 (40%), 1955 (40%) en de resterende 20% is afkomstig uit 1958. In die jaren werd er naast de Ugniblanc ook nog 10% Folle Blanche gebruikt.
Samenstelling verandert logischerwijs met de jaren. Op verschillende plaatsen worden verschillende jaartallen en verhoudingen gemeld.
Roland schreef:Als ik het juist heb, heeft André Petit geen website.
Klopt volgens mij, Roland. Op verschillende plaatsen, zoals bij de Vignerons Indépendants en de BNIC wordt verwezen naar de informatie op cognacnet uit 2000 van Mc A Andrew.
Ach ja, wat moet je ook met internet als gerespecteerd bouilleur de cru 'fidèle à la tradition' ;) Hoewel Jacques Petit hier vertelt, 70% van de productie te exporteren. Blijkbaar heeft hij daar geen website voor nodig.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Re: André Petit Grand Reserve de Famille, hors d'age

Bericht door Jurrien »

Op een reclamefolder, welke onder andere bij lokale office du tourisme verkrijgbaar is staat de volgende website: www.cognacnet.com/petit.htm. Dit is dezelfde site waar Hans naar verwijst.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: André Petit Grand Reserve de Famille, hors d'age

Bericht door Ton »

Heb je de Très Rare XO nog gekocht, Jurrien? Ook erg lekker.
Hebben jullie het nog gehad over welke cru's hij in de verschillende cognacs gebruikt?
Gebruikersavatar
CarpeConniaco
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 21 mar 2021, 21:41

Re: André Petit Grand Reserve de Famille, hors d'age

Bericht door CarpeConniaco »

Roland schreef: Een zeer mooie fles.
Staat al een hele tijd op mijn "wish-list".
Nu ook bij cognac-paradise.de. Statt 249,00 EUR Nur 169,00 EUR Sie sparen 32 %.
Gezien je bericht in 2014 geplaatst is, vermoed ik dat je wish al werkelijkheid is geworden. 8-)
"It is well to remember that there are five reasons for drinking: the arrival of a friend, one’s present or future thirst, the excellence of the cognac, or any other reason" - W.C. Fields ;)
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: André Petit Grand Reserve de Famille, hors d'age

Bericht door Roland »

CarpeConniaco schreef: vr 02 apr 2021, 12:37
Roland schreef: Een zeer mooie fles.
Staat al een hele tijd op mijn "wish-list".
Nu ook bij cognac-paradise.de. Statt 249,00 EUR Nur 169,00 EUR Sie sparen 32 %.
Gezien je bericht in 2014 geplaatst is, vermoed ik dat je wish al werkelijkheid is geworden. 8-)
Ik heb inderdaad reeds enkele flessen Hors d'Age genuttigd.
Een heerlijke cognac.
De toekomstige Hors d'Age bevat de jaren 61-63-65.
mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Re: André Petit Grand Reserve de Famille, hors d'age

Bericht door Jurrien »

Vandaag na een lange periode een glaasje van deze boterzachte Mahonie kleurige cognac. De koffie en tabak domineren de geur.
Absoluut geen burn, bittertje (Amandel of kruidnagel?)vanille en mooie mondvollende en oplopende afdronk. Lang en genuanceerd. Brengt mooie herinneringen terug. Mooi bezoek met twee Belgische forumleden.
Wordt tijd om, als het kan, een herhaalbezoek te doen!
Plaats reactie

Terug naar “André Petit”