André Petit XO EXTRA

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

André Petit XO EXTRA

Bericht door Ton »

De kleur: rood goud, amber
De geur: bloemig, hout, vanille, mooie gulle aroma's
De smaak: explosie van smaken, goed gebalanceerd, geeft zich makkelijk, hout, kruiden , rancio, citrus (mandarijn)
De na-smaak: lange nasmaak van kruidig met zoete tonen
Leeftijd: 25 jaar
De herkomst: Petite Champagne, Fins Bois en Bons Bois
De prijs: € 57,00 bij André Petit zelf. Via Ebay soms rond 70 euro.
De prijs/kwaliteit verhouding: zeer goed, zeer ruime 9.

Nog wat informatie over André Petit: de familie Goulard begon medio 19e eeuw met wijngaarden en destilleren, maar verkocht de productie aan Hennessy. In 1921 trouwde een dochter van de Goulard-familie met een Petit en kreeg het bedrijf ook deze naam. Halverwege de zestiger jaren beëindigde André Petit zijn contract met Hennessy en begon voor zichzelf te produceren. Hij was in die jaren één van de eersten die dat deden.
Rond 2000 is André Petit overleden. Zijn zoon Jacques heeft het van hem overgenomen. Zij maken cognac van drie cru's: Petite champagne, Fins Bois en Bons Bois. Ergens (Mac A Andrew; Conal) kreeg ik de indruk dat hij ook zelf wijngaarden in alle drie de gebieden heeft, maar daar ben ik toch niet zeker van. Hij koopt ook wijn in (Conal: 80% of current requirements are supplied from its own vines). Nicolas Faith: ...koopt tevens cognacs in van kleinere producenten teneinde de produktie aan te vullen van zijn 15 ha. wijngaarden (met 20% colombard) in de Fins Bois.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: André Petit XO EXTRA

Bericht door Roland »

Ik heb toch een tijdje moeten googelen voor een website :

http://www.cognacnet.com/petitcognacs.htm

Mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: André Petit XO EXTRA

Bericht door Ton »

Roland schreef:Ik heb toch een tijdje moeten googelen voor een website
Dat is toch niet zo moeilijk hoor, via de officiële BNIC site: http://www.cognac.fr ;)
Had het maar even gevraagd...
Plaats reactie

Terug naar “André Petit”