Godet Epicure en Millésime 1989, beiden Folle Blanche

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Godet Epicure en Millésime 1989, beiden Folle Blanche

Bericht door Hans »

Vandaag 3 Folle Blanche cognacs naast elkaar geproefd, de Château de Beaulon 7 ans, de Godet Epicure en de Godet Millésime 1989

Godet Epicure, Folle Blanche
Een geassembleerde cognac, ik kom er nog niet achter uit welke cru's. Godet heeft geen eigen wijngaarden.
"Sa qualité organoleptique essentielle tient à sa faible teneur en acide." Ja...... :roll:

kleur : licht goud, iets donkerder dan de Château de Beaulon 7 ans
geur : dezelfde karakteristieke Folle Blanche geur, geranium en gedroogde sinaasappel, maar meer honing, zoeter
smaak : zacht, vol, weelderig, evenwichtig, wat meer zuur (zeker niet storend, eerder verfrissend), mooie balans tussen zoet en zuur, iets hout
na-smaak : prettige lange nasmaak.
beoordeling : de Château de Beaulon 7 ans heb ik een 9 gegeven, mede vanwege de lage prijs. Deze is wat mooier, maar ook de helft duurder, een dikke 8.


Godet Millésime 1989, Folle Blanche
Voor deze millésime zijn uitsluitend Petite Champagne druiven gebruikt.

kleur : rood goud, mooi donker
geur : sterkere geraniumgeur dan de Epicure, mooie volle geur van een gerijpte cognac. Godet vermeldt "notes de poire et de noisette" de noten ruik ik, de peren niet (die schijnen typerend voor de Folle Blanche te zijn, nou ja... :? ).
smaak : "En bouche, un souvenir de fleurs de magnolia et de sirop d’érable" Magnolia's had ik nog niet eerder geproefd, evenmin als siroop van esdoorn ;). Dus daar kom ik niet veel verder mee.
De smaak is erg goed: zacht, vol, warm, evenwichtig, gerijpt, iets hout, ook wat pittig, ook een mooie balans tussen zoet en zuur.
na-smaak : mooie lange nasmaak.
beoordeling : een mooie, stuk vollere cognac dan de Epicure (en toch ook licht), maar ook een stuk duurder. Ondanks de veel hogere prijs toch een 8,5 :D

De overall conclusie van de Château de Beaulon 7 ans, de Godet Epicure en de Godet Millésime 1989: Folle Blanche-cognacs zijn toch echt heel anders dan een cognac op basis van de Ugni Blanc. Zeer de moeite waard!

(Godet heeft nog een betaalbare Folle Blanche Millésime 1990. Ik vrees dat die binnenkort ook mijn kant op komt 8-) )
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Godet Epicure en Millésime 1989, beiden Folle Blanche

Bericht door Hans »

De geur die de volgende ochtend van de Folle Blanche glazen komt is ook niet te versmaden. Sterk bloemig en zoet, vanille. Met moeite de neiging onderdrukt de flessen gewoon weer te openen :lol:
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Godet Epicure en Millésime 1989, beiden Folle Blanche

Bericht door wouter »

Hans schreef: Godet Epicure, Folle Blanche
Een geassembleerde cognac, ik kom er nog niet achter uit welke cru's. Godet heeft geen eigen wijgaarden.
"Sa qualité organoleptique essentielle tient à sa faible teneur en acide." Ja...... :roll:

kleur : licht goud, iets donkerder dan de Château de Beaulon 7 ans
geur : dezelfde karakteristieke Folle Blanche geur, geranium en gedroogde sinaasappel, maar meer honing, zoeter
smaak : zacht, vol, weelderig, evenwichtig, wat meer zuur (zeker niet storend, eerder verfrissend), mooie balans tussen zoet en zuur, iets hout
na-smaak : prettige lange nasmaak.
beoordeling : de Château de Beaulon 7 ans heb ik een 9 gegeven, mede vanwege de lage prijs. Deze is wat mooier, maar ook de helft duurder, een dikke 8.
Leuk zo'n Folle Blanche vergelijking! ;)

Heb hier een sample/laboratorium flesje van de Godet Epicure staan, ruikt (door de opening) inderdaad sterk naar honing... Binnenkort een uitgebreide test! :D Ben benieuwd!
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Godet Epicure en Millésime 1989, beiden Folle Blanche

Bericht door wouter »

wouter schreef:Heb hier een sample/laboratorium flesje van de Godet Epicure staan, ruikt (door de opening) inderdaad sterk naar honing... Binnenkort een uitgebreide test! :D Ben benieuwd!
Heb het flesje maar eens soldaat gemaakt voor een beschrijving op Cognac Review...

Zie: de review van de Godet Epicure.
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Plaats reactie

Terug naar “Millésimes/Vintage/Jaartalcognacs”